اسکیت‌سواری به عنوان ورزشی مهارتی است و اگر درست آموخته شود دیگر آن را فراموش نخواهید کرد. ورزشی شاد و مفرح که خیل عظیمی از کودکان و حتی بزرگسالان را شیفته خود کرده است. اگر مبتدی هستید و یا می‌خواهید کودکان را آموزش دهید. بهتر است برای اولین بار اسکیت‌ها را بر روی فرش، موکت خانه و یا زمین های چمن پا کنید. بی‌تردید داشتن مربی و کمک گرفتن از او خیلی موثرتر است ولی در کنار داشتن مربی، به تمرینات خارج از پیستی که به عنوان تکلیف فوق‌العاده به شما ارائه می‌شود توجه کنید تا پیشرفت بیشتری داشته باشید.

با تمام واقعیت‌های شیرین و لذت‌بخش اسکیت‌سواری همچون شادی، تناسب اندام و افزایش مناسبات و روابط اجتماعی و... واقعیت تلخ سقوط هم جزو لاینفک آن است. سقوط بخشی از اسکیت‌سواری است. ممکن است در طول تمرین ترفندها و یا یادگیری ابتدائی اسکیت‌سواری اتفاق بیفتد.

برای جلوگیری از سقوط باید ابتدا به خوبی آنرا بشناسیم و بفهیم که چرا و چه چیزی آن را به وجود می‌آورد.

برخلاف راه‌رفتن که بر روی پاشنه و دویدن که بر روی پنجه انجام می‌شود، اسکیت‌سواری بر روی تمام کف پا انجام می‌شود و در اغلب موارد به صورت غریزی و در اثر تلو تلو خوردن به عقب سر یا شانه و به دنبال آن از دست دادن تعادل به وجود می‌آید. انتقال وزن به عقب بر اثر کج شدن به عقب و یا برداشتن گام‌های نامتناسب و یا فرود پا و تکیه ساختن آن در جایی به غیر از زیر بدن منجر به در رفتن اسکیت و نهایتاً سقوط می‌شود.

 

چگونه بر روی اسکیت‌ها متعادل بمانیم؟ (پیشگیری از سقوط در اسکیت‌سواری)

سقوط دیر یا زود برای هر اسکیت‌سواری اتفاق می‌افتد، پس بهتر است برای آن آماده شوید و جلوی آسیب‌های احتمالی را بگیرید.

قبل از هر چیز روش‌های مختلف توقف کردن و کم کردن سرعت و سقوط را به خوبی تمرین و تکرار کنید. اگر مبتدی هستید، دستها و آرنج‌هایتان پیش روی شما باشد. در این حالت تعادل شما بیشتر بوده و به هنگام سقوط قدرت مانور شما برای استفاده از دست‌ها و لوازم ایمنی همچون مچ‌بند و آرنج‌بند بهتر است. سر، شانه، باسن و اسکیت‌ها را همتراز قرار دهید و این نقاط عطف را حفظ نمایید.

هنگام از دست دادن تعادل چه کار کنیم؟ (چگونه با خیال راحت سقوط کنیم؟)

اگر نتوانستید با رعایت موارد بالا تعادل را حفظ کنید، به هنگام سقوط دستهای خود را به جلو بکشید و بدون آنکه بر روی باسن بشینید، ساق پا را به زبانه اسکیت بچسبانید. اگر این موضوع هم تعادل شما را بر نگرداند، حداقل سقوطی مطمئن و ایمن خواهید داشت. با حالتی خزنده بر روی دو زانو بیفتید و در ادامه سرخوردن بر روی زانو مچ بندها را هم بر روی زمین سر دهید تا نیروی سقوط پخش و آسیب به حداقل برسد.

پایین آوردن مرکز ثقل و گرفتن زانوها نیز به عنوان راهکاری دیگر برای جلوگیری از سقوط است. ولی نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید؛

1. پیش از هر چیز لوازم ایمنی را به صورت کامل استفاده کنید. مچ بند[1]، زانو بند[2]، آرنج بند[3] و کلاه ایمنی[4]

2. سعی کنید بر روی جاهای نرم مثل ماسه و چمن و پدهای پوششی خودتان همچون زانو بند و ... فرود بیایید.

3. هنگام سقوط ابتدا بر روی زانو بندها و سپس مچ‌بندها در امتداد حرکت اسلاید کنید و به این ترتیب و با دراز کردن و دست و بدن خود نیرو یا وزن را پخش کنید.

4. سقوط به عقب خطرناک‌تر از سقوط به جلو می‌باشد، پس سعی کنید خود را به پهلو بیندازید و از پدهای آرنج و مچ دست استفاده کنید. در این حالت به جای برخورد پشت یا دنبالچه از استخوان لگن(ران) و پهلوی باسن استفاده کنید.

5. کلاه ایمنی را حتماً استفاده کنید و در صورت برخورد کلاه با زمین و آسیب دیدن کلاه آن را تعویض کرده تا در مراحل بعدی نیز خاصیت محافظتی خود را داشته باشد.

 

روش های صحیح زمین خوردن با اسکیت (افتادن ایمن)

هیچ کس زمین خوردن را دوست ندارد، ولی این موضوع اجتناب ناپذیر با تمرین و کسب تجربه عادی می‌شود. زمین خوردن بخشی از اسکیت‌سواری است و شما با انتخاب ورزش اسکیت زمین خوردن های آن را نیز انتخاب  می‌کنید. پس به همان اندازه که از اسکیت‌سواری لذت می‌برید از زمین خوردن در اسکیت‌سواری نیز لذت ببرید. زمین خوردن را تکرار و تمرین کنید. تا زمانی که خودتان را با این موضوع مواجه نکنید هیچ وقت آن را فرا نخواهید گرفت و همین موضوع به مرور و در دراز مدت ترس را در شما افزایش می‌دهد و زمین خوردن ساده‌ای که می‌توانستید آن را مدیریت کرده و یاد بگیرید به غولی بزرگ برای شما تبدیل می‌شود.

سقوط کردن در اسکیت خود یک هنر است. همانطور که بدلکاران با انجام محاسبات لازم و اجرای تکنیک و روش‌های مختلف سقوطی جذاب و ایمن را اجرا می‌کنند و یا کودکانی که بی‌واهمه و فکر کردن و توجه به سقوط، شادمان اسکیت‌سواری می‌کنند.

مراحل زیر را اجرا کنید؛

1. از سقوط‌های بدون اسکیت و بر روی چمن و یا سطوح نرم و لیز شروع کنید.

2. سپس سقوط با سرعت‌های کم را تجربه کنید و در سرعت‌های بالاتر آن را تکرار کنید.

3. اسکیت‌سواران سرعت به زخم‌ها و سوختگی ناشی از خراشیدگی[5] و کبودی[6] های ناشی از برخورد توجه داشته باشند و سعی کنند سقوطی امن ایجاد کنند.

4. لوازم و محافظ‌های لازم و کافی را در اختیار داشته باشید.

5. تکنیک‌ها و مانورهای لازم برای استفاده از لوازم و نحوه سقوط را تمرین کنید.

6. از صدمات پیش رو و نحوه درمان اولیه آن ها نیز مطلع باشید.

باز هم تکرار می‌کنیم، زمین خوردن و سقوط یا افتادن در اسکیت که به دنبال از دست دادن تعادل و کنترل و تلو تلو خوردن به وجود می‌آید، موضوعی است که باید تمرین شود تا به خوبی فراگرفته شود و سعی کنید سرعت واکنش، جمع و خم شدن بر روی ساق پای خود را به منظور پایین آوردن مرکز گرانش یا همان ثقل افزایش دهید.

برای حفظ تعادل خود سعی کنید برخلاف بند بازان که از اندام‌های فوقانی (دستها و شانها و کمر) برای حفظ تعادل استفاده می‌کنند، شما از اندامها و به خصوص مفاصل تحتانی (مچ پا و زانوها) استفاده کنید.

فاصله مچ پا و زبانه اسکیت را همیشه مدنظر قرار دهید و آن را پر کنید. این موضوع توزیع وزن بر روی چهار چرخ اسکیت را متوازن می‌کند و قاعده اسکیت را به محل امنی برای شما تبدیل خواهد کرد.

در زمان برخورد با زمین خودتان را پخش زمین کنید. چرا که اگر با یک نقطه از بدن فرود بیایید، تمام نیرو به آن قسمت وارد شده و شکستگی به وجود می‌آید. ولی با پخش کردن خود و یا غلت زدن مثل بدلکاران و یا کودکان نیروها پخش شده و از شدت تماس می‌کاهد و آسیب کاهش می‌یابد. بدین ترتیب می‌توان گفت میزان آسیب‌دیدگی در زمین خوردن رابطه مستقیم با سطح تماس شما دارد.

اگر سرعت بالا و ارتفاع زیاد باشد احتمال آسیب‌های همراه با شکستگی بیشتر خواهد بود.

اگر سرعت بالا و ارتفاع کم باشد احتمال آسیب‌ها بیشتر جلدی و به صورت خراشیدگی و کبود شدن خواهد بود.

اگر سرعت کم و ارتفاع کم باشد معمولاً اتفاق خاصی نمی‌افتد.

اگر سرعت کم و ارتفاع زیاد باشد هم ممکن است آسیب هایی چون ضرب دیدگی و یا مو برداشتن استخوان در نقاط برخورد نقطه‌ای به وجود بیاید.

 

کمی فیزیک

اندازه حرکت خطی[7]

 " تکانه ی یک جسم، حاصل ضرب جرم در سرعت آن است."

P = m V

بیان علمی تکانه یا همان اندازه حرکت خطی شامل  دو مفهوم اساسی در فیزیک است:

* جرم

* سرعت

بهتر است برای درک بهتر، به توصیح مختصری از این دو کمیت بپردازیم.

 

جرم ؛ همانگونه که میدانید به مقدار ماده تشکیل دهنده هر جسم جرم[8] می‌گوییم.

جرم، یکی از کمیت‌های اصلی در فیزیک است، که واحد آن در سیستم بین‌المللی یکاها کیلوگرم (Kg ) و نماد آن m است. واضح است هر اندازه مقدار ماده تشکیل دهنده جسمی و یا همان جرم جسم بیشتر باشد نیروی بیشتری برای به حرکت درآوردن آن لازم است.

 سرعت؛ به مقدار مسافتی که متحرک در زمان مشخصی طی می کند سرعت گویند.

 بدیهی است هر اندازه این مسافت طی شده در زمان معین بیشتر باشد، سرعت متحرک نیز بیشتر خواهد بود.

سرعت از کمیت‌های فرعی فیزیک است بدین معنی که توسط سایر کمیت‌های اصلی که همان جابجایی[9] و زمان[10] هستند، تعریف می‌شود. یکای آن در سیستم بین المللی یکاها متر بر ثانیه (m/s) است. 

حال می‌رسیم به تکانه و ارتباط آن با این دو کمیت؛

طبق تعریف ارائه شده، تکانه یک جسم مقیاسی است از اندازه بزرگی حرکت جسم.

بعبارت دیگر کمیت تکانه بیانگر آن است که اگر سرعت جسمی را، که جرم کمی دارد، بیشتر کنیم نیروی بیشتری را میتوانیم توسط آن انتقال دهیم.

بنابراین، اسکیت‌سوار می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های مناسب منجر به پخش شدن شتاب[11] و افزایش سطح تماس و کاهش آسیب دیدگی شود.

قطعاً بستن لوازم ایمنی مناسب علاوه بر اینکه سرخوردن و پخش شدن شما را راحتر می‌کند، مقداری از ضرب را نیز جذب می‌کند. از قسمت‌های سخت لوازم ایمنی خود مثل مچ‌بند و آرنج‌بند و زانو‌بند جهت سر خوردن روی زمین استفاده کنید تا نیرو‌ها را بگسترانید و سعی نکنید که قسمت‌های بدون محافظ مثل انگشتان را بر روی زمین قرار دهید.

همیشه به خاطر داشته باشید ترمز وسیله‌ای است برای توقف کردن که به اشتباه خیلی‌ها آن را وسیله‌ای برای سقوط نکردن می‌دانند. پس از ترمز برای زمین نخوردن استفاده نکنید!

زمین خوردن رو به عقب برای سر[12]، کمر[13]، باسن[14] و دنبالچه[15] خطر آفرین خواهد بود.

زمین خوردن رو به جلو هم می تواند برای صورت و اعضای روبروی بدن خطر آفرین شود.

 

زمین خوردن از پشت در اسکیت‌سواری

شاید بتوان به جرات گفت بیشترین موارد زمین خوردن در اسکیت اینگونه پیش می‌آید. (به خصوص در مبتدیان که هنوز الگوی ذهنی موقعیت‌های بیرون اسکیت در هوش ماهیچه‌ای وجود دارد. مثل فرود زودتر پاشنه نسبت به سایر قسمت‌های پا به علت همسان‌سازی با موقعیت راه رفتن عادی)

بهترین حالت سقوط آن است که بدن را به همراه بازوهای باز کمی جلو نگهدارید، سر را بالا بگیرید و ثقل خود را پایین آورده و یک طرف باسن و ران سقوط کنید. از سقوط بر روی دنبالچه و قسمت‌های شکننده دیگر خودداری کنید. استخوان و ماهیچه ران قویترین استخوان و بزرگترین ماهیچه بدن می‌باشند و می‌توانند بهترین حمایت را در زمان سقوط از اسکیت‌سوار داشته باشند.

بی‌شک استفاده از پدهای پوششی مثل مچ‌بند، آرنج‌بند، زانو‌بند و کلاه ایمنی برای گرفتن بخشی از فشار ناشی از سقوط و پخش کردن آن از طریق سایش و لیز دادن لوازم بر روی سطح تماس ضروری است.

 

طرز صحیح بلند شدن[16] از روی زمین

بر روی دو زانو بند خود بشینید و باسن را از پا‌ها جدا کنید. پای قوی‌تر را در جلوی بدن ثابت کرده و با قرار دادن دو دست بر روی زانو‌ها، با شانه صاف و به عقب کشیده بالا بیایید.

تجهیزات خاص

در برخی از رشته‌های اسکیت‌سواری (دانهیل) از ابزار‌های خاص دیگری نیز استفاده می‌کنند تا صدمات ناشی از سقوط را کاهش دهند. باید توجه داشت که این تجهیزات بیشتر جلوی آسیب‌های حاصل از کشیده شدن بر روی زمین را می‌گیرد و به اشتباه در رشته‌های دیگر به خصوص در آموزش کودکان برای جلوگیری از ضرب دیدن استفاده می‌گردد.

یکی از این ابزار‌ها باسن بند[17] [18] است که بیشتر برای جلوگیری از خراشیدگی‌ها در رشته‌های مربوطه و جلوگیری جزئی از ضرب دیدن و آسیب استخوان دنبالچه به کار می‌رود.

نمونه دست ساز ایرانی پد لگن

نمونه صنعتی خارجی پد لگن

 

در صورت آسیب دنبالچه می‌توان موارد ذیل را برای بهبود انجام داد:

1. کمپرس آب گرم

2. استفاده از پمادهای موضعی بهبود درد و کبودی مثل پیروکسیکام، دیکلوفناک و یا قرص های مصرفی دیکلوفناک، محلول گیاهی سیم، قرص ژلوفن و ..

3. خوابیدن به پهلو (حالت جنینی) و قرار دادن یک بالش کوچک مابین زانوها و تمرین آویزان نگهداشتن پاها و تاب دادن آنها از طریق روی شکم خوابیدن بر روی کاناپه  در حدود 5 دقیقه در هر تمرین و تکرار 3 یا چهار نوبت در هر روز

4. استفاده از رینگ به هنگام نشستن

 

 

 

پ ن.

در هنگام حس زمین خوردن با پر کردن فاصله ساق پا تا زبانه اسکیت زانوی خم شده را جلوتر از نوک اسکیت بیاوریم و تاکید بر شاگرد برای اجرای این کار می‌تواند توزین بر روی چهار چرخ و حفظ ثقل پایین آمده را با ثبات کرد و استمرار بخشید.

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

منبع:

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link



[1] Wrist gurds

[2] Knee pads

[3] Elbow pads

[4] Helmet

[5] Road rash

[6] Floor burn

[7] Linear Momentum

[8] Mass

[9] Replacement

[10] Time

[11] طبق قانون دوم از قوانین سه گانه نیوتن برای حرکت اجسام ، رابطه مستقیمی بین نیرو و شتاب وجود دارد. در حقیقت نیرو حاصل ضرب جرم در شتاب آن است   F = m a

[12] Head

[13] Back

[14] Hips

[15] Tailbone

[16] Get up

[17] Under cover

[18] Hip pads