http://s7.picofile.com/file/8237304426/image001.jpg

ورزش هاکی می‌تواند در روی یخ و یا با اسکیت و یا با بدون کفش اسکیت چمنی یا سالنی یعنی با پا انجام گیرد. در این بازی دو دروازه وجود دارد و هر تیم شامل 5 بازیکن است و با چوب و توپ مخصوص این بازی صورت می‌گیرد و مخصوصاً هاکی روی یخ و اسکیت از پرتحرک‌ترین بازی‌ها شناخته شده است چون پیرامون زمین بازی هاکی بسته است. اوت در این بازی مطرح نیست و این موضوع به نوبه خود نیز باعث افزایش تحرک بازی می‌شود.

شما هاکی رو دوست دارید ولی بازیتان خوب نیست؟! در این مقاله برای بهتر شدن کمی به شما کمک می‌کنیم.

 http://s6.picofile.com/file/8237304450/image003.png

مراحل:

1-1   در مورد هاکی تحقیق کنید. شما حتما باید قوانین و قواعد ابتدایی بازی را بدانید، مثل انواع اخطارها و نحوه امتیازدهی در هاکی.

1-2   تمرین کنید. این کلید موفقیت است. همیشه در حال تحقیق باشید و از مربی‌تان بخواهید با شما تمرین کنید و تمرینات شما را گسترده‌‎تر کند تا سریعتر پیشرفت کنید. همیشه نزدیک‌ترین پیست به خانه را پیدا کنید که بتوانید به راحتی هر روز آنجا تمرین کنید و همیشه یک سری بازیکن هاکی که مُصر به تمرین هستند را دور و برتان داشته باشید.

1-3   بر روی حفظ تعادل خود کار کنید. مطمئنا زمین خوردن نه خوب به نظر می‌رسد و نه احساس خوبی را در آدم ایجاد می‌کند. اسکیت کردن با یک گوی را تمرین کنید و آهسته شروع به حرکت دادن گوی کنید بدون اینکه به پایین نگاه کنید. این به حفظ تعادل شما کمک خواهد کرد.

1-4   پاس دادن گوی را تمرین کنید. شخصی را پیدا کنید و با آن شروع به تمرین کنید. اگر مبتدی هستید زیاد نگران نباشید پاس کاری در هاکی سخت به نظر می‌رسد فقط نگران درست انجام دادن کار باشید، با گذشت زمان، گام به گام بهتر می‌شوید.

1-5   پرتاب کردن گوی را تمرین کنید. سه نوع شوت (پرتاب کردن) در اسکیت هاکی وجود دارد، یک اسکیت باز مبتدی فقط باید نگران گرفتن توپ پرتاب شده باشد:

* با یک توپ و چوب هاکی شروع کنید، ته چوب هاکی‌تان را به سمت خودتان بکشید ولی آن را کمی با فاصله از بدنتان نگه دارید. دستهایتان باید رو به بالا باشد و کمی بالاتر از نیمه چوب اسکیت‌تان.

* زانوهایتان را کاملا خمیده نگه دارید و چوبتان را رو به جلو بگیرید. گوی شما باید بر روی چوب رول شود (دور خودش بچرخد).

* به دنبال آن باید زانوهایتان بیاید هنوز آنها را کاملا خمیده نگه دارید و رو به جهتی باشید که می‌خواهید توپ را با چوبتان آنجا بفرستید.

اخطار:

خودتان را قاطی دعوا نکنید. این کار ممکن است به شما آسیب بزند و زخمی شوید.

http://s6.picofile.com/file/8237304476/image005.jpg

 

وحالا مختصری از قوانین:

زمین (in line hockey):

* سطح زمین بازی اسکیت هاکی باید محکم، ضربه پذیر و یکدست باشد. بهترین جنس زمین برای بازی اسکیت هاکی پارکت میباشد اما مواد اپوکسی– سیمان و آسفالت نیز برای زمین این بازی استفاده می‌شود.

* ابعاد زمین حداکثر ۵/۵۵×۵/۲۵ متر میباشد.

* گوشه‌های زمین کمانی است از دایره‌ای به شعاع حداقل ۶ متر وحداکثر ۴۰/۷ متر.

* دیواره زمین (پد) محکم وضربه‌پذیر و به ارتفاع ۱۲۰/ ۲۰ سانتیمتر، البته ارتفاع ایدآل آن ۱۰۵ سانتیمتر می‌باشد. در ضمن۲۰سانتی‌متر پائین زمین بازی رنگ زرد زده می‌شود.

* پشت و اطراف دروازه، برای حفظ ایمنی و جلوگیری از اصابت توپ با تماشـاچیان باید فنس کار گذاشته شود.

* تیر دروازه فلز سبکی به ارتفاع ۱۲۰سانتیمتر و طول ۱۸۰سانتیمتر وعمق حداقل ۱متر میباشد. توجه داشته باشید که تور دروازه باید به حدی آزاد باشد که توپ بعد از برخورد با تور به داخل زمین بازی برنگردد. در ضمن رنگ تیر دروازه ترجیحاً قرمز باشد.

* درب ورود به داخل زمین باید بسمت خارج از زمین بازی باز شود، که باز وبسته شدن آن در حین بازی مشکـلی در روند بازی ایجاد نکند.

تعداد بازیکنان:

در هر تیم ۱۵ نفر بازیکن هستند که ۲نفر از آنها باید حتماً دروازبان باشند. تعداد بازیکنانی که در داخل زمین، بازی می‌کنند ۴ نفر به اضافه یک نفر دروازبان کلا پنج نفر میباشد. درضمن تعویض بطور آزاد انجام می‌پذیرد. در بازی اسکیت هاکی هر تیم دو کاپیتان دارد: کاپیتان اول که با حرف C وکاپیتان دوم که با حرف A برروی سینه سمت چپشان شناخته می‌شوند.

اگرحین بازی، اختلالی در روند مسابقه ایجاد شود و بازیکنان یک تیم اعتراضی بر این روند داشته باشند تنها کاپیتان‌های اول و دوم به ترتیب اولویت حق صحبت یا هرگونه اعتراضی را به داور دارند.

زمان بازی:

هر نیمه از بازی ۲۵ - ۱۵ دقیقه است که البته در بازی‌های لیگ معمولاً ۲۰دقیقه به طول می‌انجامد. در هر نیمه هر تیم یک Time out  دارد که مدت آن یک دقیقه می‌باشد.

مدت زمان استراحت بین دو نیمه ۲ دقیقه است.

در مسابقاتی مانند مسابقات لیگ که در نهایت باید یک تیم به عنوان برنده‌ی مسابقات تعیین گردد، اگر نتیجه مسابقه بعد از ۴۰ دقیقه بازی مساوی بود، ۲ دقیقه استراحت اعلام شده، زمین بازی تیم‌ها تعویض می‌گردد و بازی به مدت ۵ دقیقه برای زدن گل طلایی ادامه می‌یابد.

اگر همچنان نتیجه مسابقه مساوی بود بازی به پنالتی کشیده شده و هر تیم ۴ پنالتی دارد تا برنده مسابقه مشخص گردد در غیر این صورت پنالتی‌ها تا جایی ادامه پیدا می‌کند که نتیجه و برنده مسابقه تعیین گردد.

اصولاً در مسابقات، تیم میهمان زننده اولین ضربه پنالتی می‌باشد، البته در برخی از مسابقات نیز پرتاب سکه آغازگر پنالتی‌ها را تعیین می‌کنند.

تیم برنده ۲ امتیاز، مساوی ۱ امتیاز و بازنده ۰ امتیاز از هر مسابقه کسب می‌کند.

http://s6.picofile.com/file/8237304500/image007.jpg

 

کلیات تکنیکهای لازم

طرز دست گرفتن چوب هاکی Stick handLing

در اسکیت هاکی بازیکنی که سمت چپ زمین، بازی میکند بازیکن راست دست و بازیکنی که سمت راست زمین، بازی می‌کند بازیکن چپ دست اطلاق می‌شود.

حال به بررسی نحوه دست گرفتن چوب هاکی، برای نمونه توسط بازیکن سمت چپ زمین یعنی بازیکن راست دست می‌پردازیم:

در حالی که بدن فرم اصلی خود را حفظ کرده (شانه‌ها، زانوها و انگشتان پا در یک راستا قرار دارند.) دست چپ انتهای چوب هاکی را گرفته به شکلی که پشت دست رو به بیرون از بدن و دست کمی از آرنج خم باشد و دست راست تقریباً وسط چوب را گرفته طوری که پشت دست رو به بدن قرار می‌گیرد و انگشت شصت روی چوب و در امتداد آن قراردارد و دست کشیده است. تیغه چوب باید به سمت زمین شیب داشته باشد و روی زمین قرار بگیرد.

 http://s6.picofile.com/file/8237304526/image008.jpg 

استـارت‌ها Starts

V استارت V Start

پاها به شکل V قرار گرفته و وزن بدن به سمت جلو قرار می‌گیرد و چرخها روی لبه داخلی خود قرار دارند، شروع به دویدن میکنید با همـان فرمV، در این استارت چوب می‌تواند در دو دست و یا در دست بالایی قرار گیرد.

ساید استارتSide start

همان طور که از اسمـش پیداست بسمت پهلو باید حرکت کرد. در ساید استارت به هر جهتی که می‌خواهید شروع به حرکت کنید. پای همان سمت از بدن۹۰ درجه چرخیده و به پهلو پرتاب شده و بلافاصله پای دیگر نیز از زمین بلند شده و به سر خوردن ادامه می‌دهید. در سایـد استـارت چوب تنها در دستی است که انتـهای چوب را گرفته و چوب را بسمت جلو رو به زمین با چرخش مچ دست بـا خود حمل می‌کنید. (توجه داشته باشید که چوب را می‌توان با دو دست هم گرفت.)

ساید اور استارتSide over start 

مشـابه ساید استـارت می‌باشد با این تفاوت که پـای مخالف سمتی که می‌خواهیم حرکت کنیم از زمین بلند شده از کنار پای دیگر عبور کرده و با قدرت و تعـادل بر روی زمین گذاشته و پای دیگر را بلند کرده در جهت حرکت روی زمین گذاشته و بعد از شتاب گرفتن بـه اندازه لازم، به راه رفتن با همان فرم معمول ادامه دهید. طرز گرفتن چوب نیز مانند ساید استارت می‌باشد.

لازم بذکر است که در هاکی استارتها باید با شتاب و قدرت انجام گیرد و عکس‌العمل سریع باشد.

ایسـت‌ها یا توقفها Stops

تی استاپ  T stop

این ترمـز برای ایست کامل نـیست بلکه برای کـم کردن سرعت میباشد. در T استاپ یک پا پشت پای دیگر با زاویه ۹۰درجه و نزدیک به آن قرار می‌گیرد و از تیغه داخلی بـه زمیـن فشـار وارد می‌کند.

توی این استاپ Toe in stop

این حرکـت نیز برای کـاهش سـرعت می‌باشد، کـه بـه ایـن صورت انجام می‌پذیرد: پاها بیشتر از عرض شانه باز شده و پنجـه‌های جفت پاها را، رو به داخل برگشته و به صورت اسلالوم کوتاه، مانند ترمز هشت اسکی باعث کم کردن سرعت می‌شود.

اسلاید In line hockey stop

معروف‌ترین و معمول‌ترین استـاپ در هاکـی می‌بـاشد به همین خاطر ـ اینلاین هاکی استاپ ـ نام گرفته است. اسلاید یک ترمز کامل است، به این صورت که در یک لحظه جفت پاها یک نیم دایره کوچک زده و۹۰ درجه چرخش دارند.

پاور اسلاید Power slide

ایست کـامل بوده و بیشتر در مواقعی کاربرد دارد که در یک لحظه می‌خواهید ایست کامل کنید و با سرعت تغییر مسیر بدهید. به این ترتیب که پای اول، به پنجه فشار آورده، در جا، با زانوی خم ۱۸۰ درجه میچرخد و در همان لحظه پای دیگر بلند شده و بطور افقی با زانوی صاف پشت پای اول قرار میگیرد و در یک لحظه به زمین فشار وارد می‌کند و کاملاً می‌ایستد و در جهت مخالف حرکت ایست کامل می‌کند.

چـرخـشها Turns

پاور ترنPower turn

تغییر مسیر در حال سر خوردن با پاهای باز به سمت چپ یا راست. به این صورت که پاها با هم موازی شده به هر سمت که می‌خواهیم بچرخیم همان پا جلوتر آمده و با خم کردن زانوها و انتقال وزن چرخش را انجام می‌دهیم.

کراس اور ترن Cross over turn

یا همان دور پله که در اسکیت نمایشی آموخته‌اید. ( هر دو پا موازی کنار هم قرار می‌گیرد پای راست از جلوی پای چپ حرکت کرده کنار پای چپ به زمین می‌آید و پای چپ بلند شده و دوباره به حالت اول بر می‌گردد و برعکس)

تبدیـل‌ها Transitions

 Frant to back که همان تبدیل موازی در اسکیت نمایشی است (تبدیل از حرکت رو به جلو به پشت)

 Back to frant عمل عکس تبدیل موازی است (تبدیل از حرکت رو به پشت به جلو)

دیریبـل‌ها Dribbling

دیریبل به جلو Lateral

توپ مقابل بدن قرار دارد و با مرکز تیغه چوب توپ را به چپ و راست حرکت می‌دهیم. دیریبـل لتـرال برای حرکت به سمت جلو می‌باشد.

تمرین: (ضمنـاً در تمرین دیریبل‌ها می‌توانید دو دیریبل کوتاه زده و سومی را بلندتر بزنید تا توانایی خود را در دیریبل زدن افزایش دهید.)

دیریبل به پهلو Front to back

فرانت تو بک نیز مانند لترال میباشد با این تفاوت که توپ در پهلوی بدن قرار دارد و دیریبل به پهلو انجام میگیرد. (و عقب و جلو بردن توپ در کنار بدن انجام می‌شود.)

فست بریک Fast break

این دیریبـل، دیریبلی حرفه‌ایست. به همان فرم لتـرال و با این تفاوت که حرکت با سرعت بالاتری انجام می‌پذیرد و چوب در لحظه آخر تنها در یک دست می‌باشد.

پـاس‌ها Passing

پاس به جلو Forhand pass

توپ در مرکز تیغـه چوب و در کنار بـدن قرار دارد و با کمی نیرو به سمت جلو حرکت میکند.

پاس به عقب Backhand pass

توپ کنار بدن و در مرکز پشت تیغه چوب قرار می‌‍گیرد و به سمت عقب پاس داده می‌شود.

پاس هوایی  Flip pass

کمی تیغـه چوب را از پشت بسمت زمین خوابانـده و با توجه به تماس لبه زیر تیغ و زیر توپ چوب را به حرکت درآورده پاس را انجام می‌دهیم به صورتی که توپ به سمت جلو رفته کمی از زمین بلند می‌شود و بعبارتی کمی قوس می‌گیرد و دوباره به روی زمین می‌نشیند. اغلب این پاس برای انداختن توپ از روی چوپ حریف انجام می‌شود.

پاس کاشتنی Drop pass

معمولاً این پاس جلوی دروازه داده می‌شود. به این صورت که یک بازیکن مقابل دروازه قرار دارد و موقعیت مناسبی برای زدن گل ندارد پس توپ را برای بازیکن هم تیمی خود روی زمین کاشته تا ضربه نهایی را با موقعیتی مناسب بزند. لازم به ذکر است که کاشتن توپ با پشت تیغ انجام می‌شود.

پاس دیواری Board pass

درحیـن بازی گاهی پیش می‌آید که در موقعیتی قرار می‌گیریـد که پاس مستقیم نمی‌توانید بدهید، در اینطور مواقع می‌توان پاس دیواری داد یعنی توپ را با زاویـه به دیـواره زده، توپ بعد از برخورد به دیوار، بسمت دیگر زمین پرتاب می‌شود.

شـوت‌ها Shooting

ریست شات Wrist shot

چوب و توپ با هم حرکت کرده و توپ با پاشنه تیغ حمل می‌شود، توپ یک آن از پاشنه تیغ رها شده توسط پنجه تیغ پرتاب می‌شود.

اسنپ شات Snap shot

چوب از پشت آمده، توپ را با پاشنه تیغ گرفته و با پنجه پرتاب می‌کند.

بک هند شات Back hand shot

توپ در قسمت پاشنه پشت تیغ قرار گرفته و مانند wrist shot ولی از پشت انجام می‌شود که نشست بر روی زانوی جهت انجام حرکت به راحتی انجام شوت کمک می‌کند.

اسلپ شات Slap shot

این شوت از قدرت بیشتری نسبت به دیگر شوت‌ها برخوردار اسـت.

در این شوت، دست پاپپن، نسبت به شوتهای دیگر پایین‌تر قرار می‌گیرد، چوب از پشت بالا آمده پس از قدرت گرفتن با شتاب به توپ ضربه زده و چوب نیز در راستای توپ بعد از ضربه زدن به توپ بالا می‌آید.

* چند نکته:

در ضربات شوت یا پاس توجه داشته باشید که چوب هاکی در موقع زدن ضربه از کمر بالاتر قرار نگیرد. نکته دیگر اینکه همیشه راستای پرتاب توپ، همان راستای چوب هاکی شماست در هنگام زدن ضربه و نکته آخر اینکه بالا آوردن چوب هاکی از حد مجاز آن و زدن چوب به دست حریف خطاست، پس سعی کنید این نکات را رعایت کنید.

دفـاع‌ها

استیک لیفت Stick lift

در این دفاع، با تیغـه چوب خود، زیـر۲۰سانت پائین چـوب حریف زده و چوبش را از زمین بلند کرده و بلافاصله توپ را از روی زمین، جلوی حریف، می‌قاپیم. (توجه داشته باشید فقط ضربه زده می‌شود و نباید چوب حریف را بالا نگه داشت.)

پاک چک Poke check

که به اصطلاح خراب کردن ضربه حریف می‌باشد. به این ترتیب که وقتی حریف در حال حمل کردن توپ می‌باشد بلافاصله چوب را پشـت تیغه حریف زده و باعث خراب شد ضربه یـا تغییر مسیر دادن توپ حریف می‌شوید. یعنی تیغ و توپ حریف را باهم می‌زنیم. باید توجه داشت که این کار نباید خصمانه انجام شود. 

http://s6.picofile.com/file/8237304576/image011.jpg

http://s6.picofile.com/file/8237304568/image009.jpg 

 

قوانین داوری اسکیت هاکی:

این ورزش مثل اکثر ورزشها از دو نیمه تشکیل شده که هرکدام ۲۰ دقیقه به طول می‌‌انجامد. (برخلاف آیس هاکی که از سه اینترمیشن ۲۰ دقیقه تشکیل شده و طولانی‌تر است.)

این ورزش هم مثل همه‌ی ورزش‌ها قوانینی دارد برخی از این قوانین عبارتند از:

۱- های استیکینگ

 (هنگامی که چوب از نیمه تن شما بالاتر رود)

۲- تریپینگ 

(هنگامی که شما هرگونه ضربه‌ای توسط چوب خود به بازیکن حریف وارد کنید)

۳- البوینگ

(هنگامی که شما از آرنج (البو) خود جهت ضربه زدن به حریف استفاده کنید)

۴- اسپیرینگ

(هنگامی که شما از چوبه خود همانند یک شمشیر استفاده کنید و با نوک آن به حریف ضربه بزنید)

۵- اسلشینگ

(هنگامی که شما با تیغه چوبه خود به دست حریف ضربه وارد کنید)

۶- نیینگ

 (استفاده از زانو برای ضربه وارد کردن)

۷- بردینگ

 (هل دادن حریف به دیوارهای کنار زمین)

۸-  چارجینگ

 (شارژ کردن حریف با دستان)

۹- کراس چکینگ

 (ضربه زدن به حریف به این صورت که دو دست به چوب باشد و با چوب ضربه بزنید)

۱۰- هلدینگ

 (مانع حرکت حریف شدن به وسیله‌ی نگاه داشتن او با دست)

۱۱- هوکینگ

 (زیر پای حریف را کشیدن)

۱۲- اینترفیرنس

( تنه زدن به حریف در جایی‌ که بعضی‌ جریان ندارد)

۱۳- میسکانداکت

(رفتار ناشایست)و ...

توجه داشته باشید که این خطاها اگر به صورت خفیف باشند مینور به حساب آماده و ۲ دقیقه اخراج از زمین را به همراه دارند و اگر شدید باشند ماژور به حساب آماده و ۵ دقیقه اخراج را به همراه دارند.

 http://s7.picofile.com/file/8237304592/image013.jpg

لینک مربوط به مجموعه ای از قوانین اسکیت هاکی به صورت فایل فشرده (زبان اصلی)

لینک کاتالوگ مربوط به کفش های مخصوص اسکیت هاکی (زبان اصلی)

  

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link