میکرو بلبرینگ های توینکم[1]

از سال 2000 تکنولوژی تولید میکرو بلبرینگ ایجاد شد و در سال 2008  توینکم محصولی را برای اسکیت سواران سرعت عرضه کرد.

http://s9.picofile.com/file/8289477976/9.jpg

محصول بینابینی برای بلبرینگ های 608 و 688

در سال 2008 مایکل اوکان[2] نسخه آزمایشی از بیلبرینگ ها را به لطف جامعه اسکیت فرانسه آزمایش کرد و مدل ام آر تو[3] آن در سال 2008 با محفظه های کناری از جنس پلاستیک مقاومت خوبی در برابر گرما از خود نشان داد و در عین حال از قیمتی مناسب برخوردار بود. بدین ترتیب توینکم در حضور اولیه خود به یک برند محبوب در میان بیش از 50 میلیون واحد تولید کننده محصولات اسکیت تبدیل شد.

http://s8.picofile.com/file/8289477984/10.jpg

توضیحات

در مقابل میکرو بلبرینگ ها، تولید کنندگان اندازه بلبرینگ های تولید شده را بر اساس تحمل وزن تغییر ندادند. اما عرض و قطر هسته مرکزی را از 10 میلی متر به 8 میلی متر تغییر دادند. طوری که تطبیق دهنده در مرکز توپی چرخ های استاندارد نیاز نباشد. بلبرینگ ها با برجستگی های الاستومر بر روی لبه بیرونی خود که در داخل باز می باشند و هفت ساچمه در قفسه پلاستیکی قرار دارد. همانند میکرو بلبرینگ ها...

بلبرینگ های ام آر تو فضایی به اندازه بلبرینگ های استاندارد 608 ارائه می داد. که طبق های داخلی قابل اطمینان تر و آلیاژهای بهتری در آن به کار رفته است.

وزن

وزن بلبرینگ های مدل ام آر تو 7.8 گرم بدون جدا کننده یا اسپیسر[4] و با اسپیسر 9.6 گرم است.

در مقایسه: وزن بلبرینگ های مدل 608 معادل 11.2 گرم است و شما 23.21 درصد از وزن خود را حفظ می کنید.(به عنوان مثال 2.6 گرم در هر بلبرینگ با اسپیسر)

ساییدگی و پارگی[5]

بلبرینگ های مدل ام آر تو به راحتی در داخل توپی قرار می گیرند. حتی در برخی از مدل های مختلف از چرخ های مَتَر[6] کمی شُل تر در توپی قررا می گیرد.

بلبرینگ های ام آر تو به راحتی و آرامی جدا می شوند، اما بازی ناشی از ساییدگی و یا انحنای قاب اسکیت و یا تنظیم غیر دقیق باعث پر سر و صدا شدن آن می شود. برای سرخوردن در تمام لحظات خیلی نرم خواهد بود. به خصوص در سرعت های بالا و سراشیبی ها شباهت بیشتری به بلبرینگ های 608 پیدا می کند و در زمین های صاف و مسطح استفاده از آن علاوه بر لذت بخش بودن مقاومت خاصی هم ایجاد نمی کند. خاصیت ضد آب[7] بودن آن موثر است. به نظر نمی رسد اسپیسر های این مدل از بلبرینگ ها برای محافظت آن از گرد و غبار و رطوبت و آب باشد. ولی مقاومت آنها در برابر آب و هوای بد بسیار خوب و حتی در شرایط خیلی دشوار بهتر است.

ما لحظاتی آنرا در داخل آب  تجربه کردیم و هیچ گیر و سایش زودهنگامی را در آن مشاهده نکردیم.

http://s8.picofile.com/file/8289478000/11.jpg

نتیجه

بلبرینگ های ام آر تو در سال 2008 بسیار محبوب و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بود و ترکیب آن با تنظیماتی از قبیل چرخ ها و فریم های سبک بسیار بهینه بود و اسکیت بازی با چرخ های 110 میلی متری را تسهیل می کرد و برای طی کردن مسافت های طولانی بسیار مناسب بود.

نقاط قوت و نقاط بهبود یافته

اسکیت سواری نرم

سبک بودن

عدم ورود گرد و غبار

قیمتی کمتر در حدود 50 درصد

نقاط ضعف

پر سر و صدا بودن در فریم هایی که دقت لازم را ندارند.

ویژگی های فنی

اطلاعات زیر به عنوان یک راهنما ارائه شده است

نام تجاری: توینکم

نام محصول: ام آر تو

تاریخ ساخت: 2008

تاریخ آزمایش: 2011

مواد تشکیل دهنده: فولاد و قفسه پلاستیکی

وزن: 7.8 گرم بدون فضای نگهدارنده یا اسپیسر و 8.6 با اسپیسر

قیمت: 49 یورو در برابر 99 یورو مدل های قبل

موارد استفاده: مسابقات مسافت بلند[8] و مسابقات اسکیت سرعت[9]

چطور بلبرینگ ها را از چرخ خارج خارج کنیم؟

خارج کردن بلبرینگ از داخل توپی چرخ ها کار چندان ساده ای نیست. شما باید بدون آنکه آسیبی به بلبرینگ و یا چرخ بزنید آنرا انجام دهید. بهترین راه فشار محوری است ولی گاهی این موضوع به یک معضل تبدیل می شود.

http://s8.picofile.com/file/8289478034/12.jpg

روش های مختلف برای موارد گوناگون

با توجه به نوع اسپیسر ها یا جدا کننده های بین دو بلبرینگ ممکن است نحوه استخراج بلبرینگ متفاوت باشد.

نکته اصلی: بهترین راه در آوردن بلبرینگ ها ایجاد فشار محوری است و فشارهای جانبی چندان مناسب نبوده و علاوه بر دِفرم کردن و از بین بردن شکل بلبرینگ و محل قرار گرفتن آنها در چرخ، دقت و کارایی آنها را از بین می برد.

ابزار خارج کننده بلبرینگ[10]

این ابزار با فشار محوری و بدون آسیب به بلبرینگ ها برای اسپیسرهای 8 میلی متری به کار می رود. برخی از انواع این ابزار قیمت های بالا و در حدود 50 یورو دارد.

کاربرد ابزار مناسب از زخمی شدن اسپیسر و یا بلبرینگ و چرخ و... و گشاد شدن دهانه قسمت توپی جلوگیری می کند و در عین حالی که فشار یا کشش مناسب را اعمال می کند، باعث افزایش سرعت در تمرینات و مسابقات می شود.

کلیدهای آلن دی اس[11]

یکی از ابزارهای جدید با قیمت تقریبی 30 یورو، کلیدهای آلن دی اس است و شما با هل دادن و یا کشیدن محوری بلبرینگ از طریق این ابزار می توانید آنها را از چرخ استخراج کنید. این ابزار هم برای بلبرینگ های 8 میلی متری به خصوص بلبرینگ های شماره 608 به کار می رود.

کلید های آلن کلاسیک برای استخراج بلبرینگ

همانطور که در تصویر نشان داده شده با استفاده از یک قطعه فلزی و از طریق فشار محوری به آن بلبرینگ را استخراج می کنید. این روش برای بلبرینگ هایی که جدا کننده خارجی دارند به شرح ذیل قابل استفاده است.

1.     قرار دادن قطعه فلزی بر روی محور فشار

2.     شیار کلید در قسمت بلبرینگ قرار بگیرد.

3.     فشار به قسمت جدا کننده یا اسپیسر بلبرینگ

4.     بیرون کشیدن تدریجی بلبرینگ در راستای محوری و بدون ضربه به آن

http://s9.picofile.com/file/8289478076/14.jpg

چگونه این کار را بدون کلید آلن انجام دهیم

اگر شما کلید نداشته باشید کار کمی پیچیده تر و پر آسیب تر خواهد شد. پیچ محوری را در ابتدای کلید قرار دهید و مطابق شکل زیر اقدام کنید؛

1.     پیچ محوری را در سر کلید آلن قرار دهید.

2.     سرپیچ محوری را در مرکز بلبرینگ و در تماس با اسپیسر ها قرار دهید.

3.     اهرم را از کناره های بلبرینگ به تدریج بلند کنید.

4.     هنگامی که اولین بلبرینگ را بلند می کنید. بلبرینگ طرف دیگر را از داخل چرخ فشار دهید.

چطور این کار را در مورد اسپیسرهایی که در داخل بلبرینگ جاگذاری شده اند انجام دهیم؟

این موضوع از پیچیده ترین وضعیت هایی است که امکان وقوع دارد. برای این کار بهتر است از یک اسپیسر در داخل پیچ محوری استفاده کنید.

روش آن به شرح زیر است:

1.     پیچ محوری را خارج کنید.

2.     از یک کلید آلن برای ایجاد فشار محوری استفاده کنید.

3.     هنگام استخراج بلبرینگ اسپیسر در داخل پیچ محوری را به مرکز بلبرینگ فشار دهید.

4.     با استفاده از این ابزار بلبرینگ به راحتی خارج می شود.

یکی دیگر از روش های پیچیده: در مورد چرخ های با هسته مرکز فلزی است.

http://s9.picofile.com/file/8289478118/16.jpg

http://s9.picofile.com/file/8289478126/17.jpg

چگونه بلبرینگ ها را تمیز کرده و از آنها مراقبت کنیم؟

یکی از وظایف شما رسیدگی به بلبرینگ ها و زدودن چربی و خاک و ... است.

سعی کنید تا حد امکان از خراب شدن بلبرینگ های خود جلوگیری کنید

در مرحله نخست. برای جلوگیری از تخریب بلبرینگ آنها را تمیز کنید.

http://s8.picofile.com/file/8289478250/24.jpg

تا جایی که ممکن است از انجام کارهایی که منجر به آسیب بلبرینگ ها در قسمت های مختلف می شود جلوگیری کنید. مثلاً از آب و خاک و شن و ماسه و ... اجتناب کنید.

درست همانند اتومبیل و سایر ماشین آلات باید آنها را به صورت منظم با توجه به میزان عملکرد و شرایط محیطی بررسی کنید.

شروع کنید

1.     چرخ ها را از فریم خارج کنید.

2.     سطح بلبرینگ ها را با مسواک، فرچه و یا تفنگ باد تمیز کنید.

3.     سطح حلقه ها را از غبار پاک کنید.

4.     با استفاده از یک قلمو یا فرچه سطح فریم را پاک کنید.

در طول یک مسابقه

اگر در طول رقابت زمان و ابزار مناسب برای تعمیر و نگهداری بلبرینگ را ندارید از تکنیک روغنکاری 1 و 3 استفاده کنید.

1.     روغن را در بلبرینگ اسپری کرده و سپس به آرامی آنرا بچرخانید تا یکنواخت در آن پخش شود.

2.     سپس چرخ ها را با سرعت بچرخانید تا باقی مانده آنها خارج شود.

3.     چرخ ها و فریم ها و ... را به خوبی تمیز و خشک کنید تا موجب لغزش و سقوط نشود.

استفاده از چرخ ها بعد از بررسی ماهیت شان

مرحله یک. خارج کردن بلبرینگ ها از چرخ

اگر اسکیت هایتان مدتها سرویس نشود، جدا کردن بلبرینگ از چرخ ها بسیار دشوار می شود.

http://s8.picofile.com/file/8289478284/25.jpg

ابزار های مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری بلبرینگ ها

1.     حلّال گریس[12]

2.     روغن[13] یا گریس یا ژل روان کننده[14]

3.     سوزن[15] یا پین[16] برای استخراج حلقه گیره[17]

4.     ظروف ضد آب(مثل جعبه اصلی، لوله آسپرین)

5.     دستمال تنظیف

مرحله دو. تمیز کردن سطوح

هنگامی که بلبرینگ ها از چرخ استخراج شد باید از گرد و غبار موجود در سطح آن خلاص شوید.

1.     می توانید آن را با پارچه تنظیف و یا مسواک و فرچه و ... انجام دهید.

2.     سطوح را از داخل به خارج غبارروبی کنید تا گرد و خاک به داخل قفسه نفوذ نکند.

3.     در نهایت برای گرفتن گرد و خاک اضافه از گریس استفاده کنید.

برای تمیز کردن قسمت مرکزی از لبه کردن پارچه تنظیف استفاده کنید.

مرحله سه.بررسی نوع بلبرینگ

بلبرینگ ها انواع و اقسام دارند و در این مرحله باید نوع آن را تعیین کرده تا نحوه سرویس نهایی آن را انجام دهید.

1.     بلبرینگ های 608 دی دی با قفسه پلاستیکی

2.     بلبرینگ ها 608 زد زد با قفسه های فلزی که یک حلقه گیره در یک طرف آن وجود دارد.

3.     تنظیم بلبرینگ ممکن است خود به تنهایی بر روی بلبرینگ های 1 و 3 انجام شود.

http://s9.picofile.com/file/8289478318/26.jpg

http://s8.picofile.com/file/8289478350/28.jpg

مرحله چهار.در آوردن کلاه فلزی[18]

برای در آوردن سرپوش(درپوش) فلزی باید حلقه فلزی سی شکل را با سر سوزن و در یک فرآیند دقیق خارج کنیم.

اگر به بلبرینگ های خود نرسید و آنها زنگ بزند، به پایان عمرشان نزدیک می شوند.

http://s9.picofile.com/file/8289478326/27.jpg

مرحله پنج.زدودن با گریس

1.     بلبرینگ ها را در یک ظرف از گریس یا الکل سفید[19] بیندازید. (در مورد دومی ممکن است دچار خوردگی شود. دقت کنید.)

2.     به خوبی آنها را تکان دهید تا گرد و غبار اضافه از آن گرفته شود.(مواظب پاشیدن آن به چشم خود باشید.)

3.     پنج دقیقه صبر کنید.

4.     بلبرینگ ها را از ظرف خارج کنید.

5.     آنها را بر روی پارچه تنظیف پهن کنید تا مایع اضافه از آن خارج و جذب پارچه شود.

http://s9.picofile.com/file/8289478368/29.jpg


مرحله شش.خشک کردن

خشک کردن بلبرینگ ها قبل از گریس کاری مهم است.

1.     آنها را بچرخانید تا نیروی گریز از مرکز به خشک شدن آنها کمک کند.

2.     آنها را بر روی پارچه تنظیف پهن کنید.

نکته: می توانید از یک تفنگ باد برای انجام این کار و حتی تمیز کردن بلبرینگ ها بهره ببرید و از پاشیدن مایعات و گرد و غبار به چشم ترس نداشته باشید.

کار آمدترین و سریع ترین روش برای اعمال فشار هوا استفاده از تفنگ باد است. بلبرینگ ها را بر روی یک صفحه توری قرار داده و با تفنگ باد و تحت باد پر فشار قرار دهید و از دستکش و عینک محافظ برای جلوگیری از پرتاب تراشه های فلزی و غیر فلزی به چشم و ...

مرحله هفتم.روغنکاری

با توجه به نیاز و وضعیت آب و هوایی و امکانات مالی می توانید به عنوان یک اسکیت سوار سرعت از گریس یا روغن یا ژل روان کننده استفاده کنید.

اگر اسکیت سوار خیابانی هستید و نمی خواهید که تعمیر و نگهداری برایتان دشوار شود از گریس استفاده کنید و به خصوص در زمستان که بلبرینگ های شما را در برابر آب محافظت کند.

می توانید از روغن که نسبت به گریس روانتر است و سرعت تعمیر و نگهداری را نیز بالاتر می برد با توجه به بررسی هایی که انجام می دهید استفاده کنید.

نکته: چند قطره روان کننده برای بلبرینگ ها کافی است و مقدار بیشتر آن بیرون می زند و موجب لغزش چرخ ها می شود. می توانید از سرنگ برای تزریق گریس یا روغن و ... استفاده کنید.

مرحله هشتم.سوار کردن مجدد و گرفتن روان کننده مازاد

1.     قرار دادن درپوش[20]

2.     قرار دادن حلقه گیره[21]

3.     چرخاندن بلبرینگ ها در بین دو انگشت برای خروج روان کننده های اضافه

4.     تمیز کردن سطح بلبرینگ

حالا دیگه آن کاملاً درست شده!

نکات پایانی:

بلبرینگ هایی با در پوش الاستومر

وظایف و عملکرد مشابهه موارد قبلی را دارد. در قرار دادن پین بین درپوش و محور مرکزی بلبرینگ بسیار دقت کنید، چرا که درپوش انعطاف پذیر و شکننده است. در آنجا هیچ حلقه گیره ای وجود ندارد و با بالا بردن درپوش در می آید.

شستشو بلبرینگ ها در آب داغ

باعث از بین رفتن تمام گریس و چربی و گرد و خاک های موجود در بلبرینگ می شود  ولی باید مراحل خشک کردن بلافاصله انجام شود.

 

 

 

قسمت اول همه چیز در مورد بلبرینگ های اسکیت

دانلود کتاب الکترونیک همه چیز در مورد بلبرینگ های اسکیت

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

منبع:

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link


[1] Twincam

[2] Michelin Ukan

[3] MR2

[4] Spacer

[5] Wear and tear

[6] Matter

[7] waterproof

[8] long distance

[9] Competition speed skating

[10] Bearing extractors

[11] The DS Innov Key

[12] Grease

[13] Oil

[14] gel to lubricate

[15] Needle

[16] Pin

[17] extract the circlips

[18] taking off the caps

[19] white spirit

[20] caps

[21] circlips