http://s8.picofile.com/file/8281051192/1.jpg

من می‌دانم و شاید شما هم شنیده باشید که در دهه 70 میلادی رانندگان از رانندگی کنار اسکیت‌سواران واهمه داشتند و با ورود اسکیت اینلاین‌ها به جای سایر رولر اسکیت‌ها انقلابی جدید در این ورزش شکل گرفت.

رول اسکیت‌هایی[1] با یک ردیف چرخ شبیه به تیغه اسکیت‌های روی یخ در عوض دو چرخ در ردیف جلو و دو چرخ در ردیف عقب (رول اسکیت‌های رینگ یا کواد) با سرعت، قدرت مانور و استفاده آسان‌تر، اعتماد‌ها را به خود جلب کرد و در بسیاری از رفت و آمدها مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته دیوید مایلز[2] ریس انجمن اسکیت فضای باز (روباز) امریکا استفاده از این نوع اسکیت‌ها به دلیل سطح تماس کمتر، سرعت بیشتر با انرژی کمتر را فراهم مینمود. سرعتی برابر با 40 تا 45 مایل در ساعت به هنگام حرکت در سراشیبی و 20 مایل در ساعت در مسیرهای هموار.

http://s8.picofile.com/file/8281051250/2.jpg

گرگ لوین در حال اجرای مانور پرش بلند[3] از روی یک سطح شیبدار[4]

 

65 تا 70 درصد اسکیت‌سواران پارکی با نظر مایلز هم عقیده بودند. برخی دیگر آنرا نه تنها سریعتر بلکه دلپذیرتر و مناسب‌تر می‌دانستند. لی کول[5] صاحب فروشگاه هایت در سانفرانسیسکو که به کار اجاره و فروش اسکیت مشغول بود از فروش 75 درصدی اسکیت اینلاین‌ها سخن می‌گفت.

http://s8.picofile.com/file/8281051276/3.jpg

اسکیت اینلاین با چرخ هایی در یک ردیف

 

اسکیت اینلاین با طراحی استاندارد و بوت‌های بنددار متصل به فریم فلزی (آلومینیومی) یا فایبرگلاس و چرخ هایی از جنس پلی اورتان که مچ پا را به خوبی حفظ می‌کرد و حالت سقوط به عقب در آن کاهش می‌یافت.

http://s8.picofile.com/file/8281051292/4.jpg

مایک ریدل در حال اسلالوم سریع در پارک گلدن گیت

 

شاید یکی از بزرگترین مشکلات در آن زمان نحوه توقف کردن بود، که با ابداع اسکیت‌های اینلاین و بهره‌گیری از ترمز پاشنه و یا روش‌های دیگر مثل ترمزهای حرکتی همچون ترمز تی شکل و یا گردش 180 درجه مشکل مرتفع گردید.

http://s9.picofile.com/file/8281051350/5.jpg

اقتباس از هاکی روی یخ، جی اف درایو یکی از بازیکنان هاکی

 

به هر حال اسکیت اینلاین هم همچون ورزش‌های دیگر دوچرخه‌سواری، اسکیت روی یخ (پاتیناژ)، کراس کانتری[6] باعث تقویت عمومی عضلات بدن می‌شود و در امریکا و اروپا رونق فراوانی پیدا نمود. کول و مایلز رقابت را راز ماندگاری رول اسکیت‌ها (کواد و اینلاین) می‌دانستند. آنها معتقد بودند باید تلاش بیشتری برای ایجاد چارچوب رقابتی و حتی تبدیل اینلاین اسکیت به یکی از ورزش‌های المپیکی انجام داد. کول معتقد بود که حمایت مالی از مسابقات محلی باعث می‌شود که این ورزش تنها به صورت یک مد زودگذر باقی بماند.

و به این شکل بود که رشته اینلاین با ابزار نوآورانه خود در دهه هشتاد توسعه چشمگیر پیدا کرد و روز به روز دانش و فن آوری به صیقل دادن و رفع ایرادات آن کمک کرد.

با بیان این مقدمه مختصر پاسخ به موضوعات زیر نیز در مورد اسکیت اینلاین قابل توجه و تامل است؛

http://s8.picofile.com/file/8281051368/6one_mile_roller_blading.jpg

هر مایل[7] (معادل 1.609 کیلومتر[8]) اسکیت‌سواری چه مقدار زمان می‌برد؟ (میانگین سرعت در اسکیت اینلاین)

برخی از افراد بدون هیچ دغدغه و نگرانی در مورد ارقام و تنها برای سلامتی اسکیت‌سواری می‌کنند. اما در مقابل برخی از دوستداران تناسب اندام، وسواس و کنجکاوی بیش از حدی در مورد اعداد و ارقام به خرج می‌دهند. آنها سرعت کلی، مسافت‌ها، بهبود عملکرد در تمرینات بدون اسکیت و ... را در نظر میگیرند.

ممکن است شما با اسکیت‌سوارانی که به دنبال رقابت و یا تناسب اندام هستند برخورد کرده باشید. آنها برای دانستن سرعت متوسط[9] خود مشتاق اند، تا با تلاش بیشتر آنرا بهبود بدهند. هرچند که سرعت متوسط یک عدد قطعی نیست و به عوامل متعددی وابسته است.

سرعت متوسط

با توجه به مطالعات رولربلید[10] اکثر مردم به سرعت گشت و گذار[11] (دور زدن-دور دور کردن با اسکیت) تمایل بیشتری دارند و این سرعت از 8 مایل در ساعت تا 16 مایل در ساعت (تقریباً 13 تا 26 کیلومتر بر ساعت) متغییر است.

اگر شما در طیف اسکیت‌سواران کم سرعت باشید، هر مایل را تقریباً در حدود 7 دقیقه و 30 ثانیه طی خواهید کرد.

اگر شما در طیف اسکیت‌سواران پرسرعت و ماهر باشید، هر مایل را تقریباً در حدود 3 دقیقه و 45 ثانیه طی خواهید کرد.

عنوان

میانگین سرعت بر حسب مایل بر ساعت/mph

پیاده روی یک انسان معمولی

3

اسکیت‌سوار کند و آماتور

6

اسکیت‌سوار ماهر و با تجربه

10

اسکیت‌سوار سرعتی

15-20

اسکیت‌سوار ماراتن و جاده

20-30

رفت و آمد و دور دور معمولی با اسکیت

10-12

به طور طبیعی هرچه سریعتر بروید کالری بیشتری می‌سوزانید.

یک فرد 160 پوندی[12] (معادل هفتاد و دو کیلو و نیم تقریبی) با سرعت 8 مایل در ساعت 6کالری در هر دقیقه و در سرعت 16 مایل در ساعت 17 کالری در هر دقیقه می‌سوزانند.

لینکی برای تبدیل آنلاین واحدها

عوامل موثر بر سرعت

سطح مهارت اولین عامل موثر بر سرعت اسکیت‌سواری است. ممکن است هنگامی که شما اسکیت‌سواری را آغاز می‌کنید با استفاده از قدرت پا به حداکثر سرعت برسید و یا به همین ترتیب با سرخوردن بیشتر در قدرت صرفه‌جویی کنید و آنرا برای مواقع ضروری مورد نیاز نگهدارید.

نوع اسکیت نیز بر سرعت کلی[13] شما تاثیر می‌گذارد. قطعاً اسکیت‌های مربوط به مسابقات سرعت با چرخ‌های 100 و 110 میلی متری (در قدیم پنج چرخ) سرعت بیشتری در مقابل اسکیت‌های ارزان قیمتی که در حراج‌های گاراژ خریداری می‌شود دارند.

روش برخورد با سگ های ولگرد خیابانی به هنگام اسکیت سواری

روغنکاری و کیفیت یاطاقان‌های[14] (بلبرینگ‌های) چرخ نیز می‌تواند بر سرعت شما تاثیر بگذارد.

شرایط شخصی مثل وضعیت بدنی و جنسیت و ... و شرایط محیطی مثل جهت وزش باد، چراغ‌های راهنما در محیط‌های شهری، شیارهای پیاده‌رو، صاف و هموار بودن و کشش جاده[15] و یا پیست[16] همگی بر میزان سرعت تاثیر می‌گذارند.

ردیابی و تعیین سرعت

اگر میزان سرعت اسکیت‌سواریتان برای شما پر اهمیت باشد راه‌های متعددی برای تعیین آن وجود دارد.

http://s8.picofile.com/file/8281051400/7iSkate_Screen_Shots.gif

در مسیرهای پیست و یا آسفالتی که با علائم راهنمایی نشانه‌گذاری شده‌اند به راحتی و با استفاده از یک ساعت و علائم نشان‌دهنده مسافت در مسیر می‌توان سرعت را محاسبه کرد. همچنین استفاده از انواع برنامه‌های مبتنی بر GPS که برای رشته‌های مختلف دویدن، دوچرخه‌سواری و اسکیت‌سواری ساخته شده است پیشنهاد می‌شود. برخی از برنامه‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی مثل مقایسه تمرینات و رکورد های قبلی با وضعیت فعلی و همچنین اطلاعات مفید پیرامون سرعت متوسط، بیشترین سرعت، کالری مصرفی و ... را به همراه نقشه و مسیرهای مورد نیاز با قابلیت اشتراک‌گذاری در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

راهنمایی هایی برای اسکیت نوردی در جاده

ملاحظات ایمنی

هنگام شروع اسکیت‌سواری بر روی سرعت متمرکز نشوید. در عوض به قوی شدن و افزایش ایمنی اسکیت‌سواریتان تمرکز کنید. بعداً سراغ بخش سرعت خواهید رفت. هرگز بدون کلاه ایمنی اسکیت‌سواری نکنید، چراکه یک شیار در مسیر اسکیت‌سواریتان تهدیدی بالقوه برای زندگی شما خواهد بود. مچ‌بند و آرنج‌بند و زانو‌بند از پوست و مفاصلتان در برابر خطرات ناشی از جست و خیز حمایت می‌کند. قبل از تجربه سرعت‌های بالا باید ترمز گرفتن با خیال راحت و موثر را بیاموزید.

ترمز پاشنه[17] و ترمز تی شکل[18] که در طول اجرای آن یک پا به شکل حرف تی بزرگ انگلیسی در پشت پای دیگر قرار می‌گیرد را با تسلط بیاموزید. اگر واقعاً به دنبال بهبود سرعت خود هستید به باشگاه اسکیت منطقه و محل خود بپیوندید و با پیدا کردن یک مربی شایسته راهنمایی‌های لازم را به دست آورید.

http://s8.picofile.com/file/8281051426/8.jpg

امروزه افراد و انجمن‌های رسمی و غیر رسمی فراوانی در تلاش برای شناساندن این رشته و یا بهره بردن از این رشته در راستای فعالیت‌های خیر خواهانه و کسب حمایت برای کمک به بیماران و ... هستند.

فرهیختگان اسیکت سوار

برنامه اسکیت‌سواری دور دنیا که همه ساله در ماه خرداد و با برنامه‌ریزی‌های قبلی به مدت یک شبانه روز(24ساعت) انجام می‌پذیرد.

سایت اسکیت سواری دور دنیا در 24 ساعت

بولتن معرفی و شرایط حضور دراسکیت سواری دور دنیا طی 24 ساعت به زبان فارسی

اسکیت‌سواری در نیمه شب هم یکی از رشته‌های پرطرفدار و جذاب و مورد علاقه عموم مردم است.

اسکیت سواری در نیمه شب

و در نهایت مرد اسکیتی ایران آقای اکبر ابراهیم زاده که آغازگری بر اسکیت‌نوردی ایرانیان است.

کتاب سفرنامه مرد اسکیتی ایران به ترکیه

اینها تنها نمونه‌هایی از فعالیت‌های داخلی و خارجی است که هر کدام به نوبه خود به برنامه‌ریزی، طراحی، تهیه و تجهیز وسایل و ابزارها، امکانات مناسب و فعالیت‌های تلوزیونی و تبلیغاتی و... دقیق و بی‌شمار نیاز دارد.

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link

© Link

© Link

© Link



[1] رولربلید- Rollerblade

کلمه ای مرکب از دو کلمه دیگر:

 

غلتیدن،غلتان =Roller

تیغه =Blade

این واژه در دایره لغات قدیمی برای اسکیت با چرخ‌هایی که به صورت یک خط مستقیم در زیر آن قرار میگرفت به کار میرفت. به دلیل اینکه اولین نام تجاری یا برند برای اسکیت های اینلاین بود و همه مردم محصول را که اسکیت اینلاین بود به اسم کمپانی سازنده میشناختند.

 

داستان در زیر زمین یکی از خانه‌های شهر مینیاپولیس ایالت مینستوتا امریکا آغاز شد.

دو برادر به نام‌های برنان اولسون و اسکات اولسون (Scott and Brennan Olson) که بازیکن هاکی روی یخ بودند در اقدامی نوآورانه و کار آفرینانه به دنبال خلق ابزاری بودند تا در فصلی به غیر از فصل سرما تمرینات هاکی خود را انجام بدهند. ابزاری که در عوض اسکیت‌های روی یخ هاکی عمل کند. آنها موفق به خلق اولین اسکیت اینلاین شدند و در ابتدا ابداع خود را در سطح تیم و محل خود گسترش دادند و کم کم بازار جنوب کالیفرنیا و سپس مناطق بی‌شماری را که از نعمت برف و یخ محروم بودند مشتری خود نمودند.

 

اما در واژگان امروزی رولر بلید به عنوان یکی از کمپانی‌ها و یا برندهای معروف که در زمینه ساخت اسکیت اینلاین فعالیت می‌کند شناخته شده است و قرابت خاصی بین عنوان واژه و کاربرد آن وجود دارد و رولر بلید به نوعی تداعی کننده اسکیت اینلاین است و اولین اسکیت اینلاینی که به صورت تجاری برای این نوع از رول‌اسکیت در دسترس عموم قرار گرفت، توسط شرکت رولربلید و در سال ۱۹۸۷ ساخته شد.

 

نمونه موخر این وجه تسمیه را میتوانیم در مورد اسکیت‌های نمایشی هم مشاهده کنیم.

چنانکه شرکت‌های معروفی در زمینه تولید اسکیت‌های نمایشی فعالیت می‌کردند ولی به علت قدمت و پیشگامی در تولید این نوع اسکیت توسط شرکت پیک تا مدتها، عامه مردم اسکیت‌های نمایشی را به عنوان "اسکیت پیک" میشناختند در حالی که این تنها اسم کمپانی و برند تولید کننده بود.

[2] David miles

[3] High jumping

[4] Ramp

[5] Lee cole

[6] Cross country

[7] Mile=mi

[8] Kilometer=km

[9] Kilometer=km

[10] Rollerblade

[11] Cruising speeds

[12] Pound=lb

[13] Overall speed

[14] Bearings

[15] Road

[16] Track

[17] Heel brake

[18] T stop