یکی از سوالات مهم خریداران اسکیت تخصصی در رشته‌های اسکیت سرعت و اسکیت فری استایل تفاوت بین فیبر کربن با فایبرگلاس است. دو ماده محبوب که بعنوان مواد تشکیل دهنده برخی از اسکیتها محسوب می‌گردد.

فیبر کربن در واقع متشکل از رشته‌های باریک ساخته شده از اتم کربن است که در هم بافته شده و ماده‌ای بسیار بادوام و سبک به وجود می‌آورد.

فایبرگلاس از الیاف و رشته‌های باریک شیشه که به یکدیگر متصل شده است ساخته می‌شود. این رشته‌ها از جنس سیلیکون است و نه کربن!

و مشکل اساسی زمانی شکل میگیرد که مثلاً پلاستیک های تزریقی و قالب زده همراه با ذرات کربن درون آن و یک لایه از فایبر گلاس نقره‌ای برای لایۀ خارجی آن استفاده می شود و تولیدکننده به خاطر استفاده از ذرات کربن در پلاستیک زیر فایبر گلاس مجاز به چاپ "کربن" بر روی محصول خود است. اما مواد بافته شدۀ فایبر گلاس در لایۀ خارجی قطعاً کربن نیست. فیبرهای کربن همیشه سیاه هستند.

استفاده از فیبر کربن برای نخستین بار در صنعت هوا و فضا شروع شد و به تدریج به صنعت کالاهای ورزشی وارد شد و روند رو به توسعه خودش را در سایر صنایع ادامه داده است.

مقایسه فیبر کربن و فایبرگلاس

وزن

فیبرکربن از فایبرگلاس سبک‌تر است، فیبر کربن 70 درصد از فولاد و 40 درصد از آلومینیوم نیز سبک‌تر است. با توجه به این وزن کم استحکام و سفتی بسیار خوبی دارد.

استحکام و سفتی در مقابل فشار

فیبرکربن از فایبرگلاس سفت‌تر است، فیبرکربن تقریباً سه برابر از فولاد و آلومینیوم سفت‌تر است.

انعطاف‌پذیری

فیبرکربن با گذشت زمان تغییر شکل نمی‌دهد اما فایبرگلاس دارای نقاط شکست بالاتری است و در گذر زمان امکان تغییر شکل آن بر اثر فشار بالا وجود دارد. ولی در نهایت فیبر کربن از نسبت استحکام به وزن بالاتری برخوردار است.

مشخصات حرارتی

فیبرکربن در مقایسه با فایبرگلاس و بر اثر تغییرات دمایی منبسط و منقبض نمی‌شود و این موضوع به دلیل ضریب انبساط منفی آن است.

قیمت

فایبرگلاسها به دلیل تولید آسانتر در بین کامپوزیت‌ها مقرون به صرفه‌تر هستند و تولید الیاف کربن دشوار و گران‌تر است.

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

منبع:

© Link

© Link

© Link