اسکیت بورد انگشتی[1] برای اولین بار توسط جک فِلپس[2] ابداع شد. او با نمونه اسباب‌بازی از یک اسکیت‌بورد مانورهای مختلفی را به وسیله دستانش به وجود می‌آورد.

این اسباب‌بازی در واقع مقیاس کوچکی از همان اسکیت‌بورد کامل با چرخ و تراکت و تخته تصویر‌دار بود.

ترفندهای آن نیز برگرفته از ترفندهای واقعی اسکیت‌بورد بود. سال 1984 جک برای اولین بار در برنامه طنز نخستین آینده[3] به تهیه کنندگی کمپانی پاول پرالتا[4] اسکیت‌بوردهای انگشتی را معرفی کرد و همان زمان هم مقاله‌ای پیرامون نحوه ساخت آنها در مجله ترانسورد[5] به چاپ رسانید. ایده ابتدائی آن سالها پیش یعنی در حدود سال 1950 توسط وی اجرا شده بود.

حرکت فینگربورد بر روی تخته‌های چوبی و میله‌ها و ریل‌های قطار از نخستین برنامه‌های اجرا شده در آن سالها بود.

اولین بار شرکت تولید کننده اسباب‌بازی هنگ کنگی براتز[6] و با همکاری طراحی به نام پانگه آ[7] که در تهیه بسیاری از اسباب بازی‌های دیگر مثل مسابقه دهندگان سرعت[8]، وودی دارکوبه[9]، نسکار[10]، هوی متال[11] و ... حضور داشت نمونه‌های مینیاتوری از اسکیت‌بورد را به صورت انبوه تولید کرد.

کم کم کاربرد‌های مختلف دیگر مثل جمع‌آوری کلکسیونی اسکیت‌بورد های کوچک و همچنین ابزاری برای تسکین اعصاب و روان، آرامش و ... بعنوان دلایلی برای تولید آنها شد.

در سال 1990 وقتی که اسکیت‌بورد به عنوان ورزشی مطرح و محبوب در سطح جامعه شناخته شده بود، بسیاری از تولید کنندگان اسباب‌بازی با کپی برداری و ساختن اسکیت‌هایی که نام تجاری کمپانی‌های معروف را به دنبال داشت، نقش مهمی در توسعه این ورزش بازی می‌کردند و کم کم اسباب بازی‌ها وسیله‌ای برای درک بصری بهتر ترفندها و مانورهای اسکیت‌بورد شد.

به تدریج و از سال 1999 محبوبیت این محصول در اروپا و سنگاپور و آسیا و ایالات متحده افزایش یافت و نمونه‌های اسکیت اینلاین و اسکیت اگرسیو آن نیز رونق گرفت.

با پیشرفت تکنولوژی و ظهور کسب و کارهای اینترنتی از سال 2006 ویدئوهای مختلفی در قالب ویدئوگرافی انتشار یافت.

ویدئو مربوط به فینگربورد





 

ویدئو مربوط به فینگر رولربلیدینگ یا اینلاین فینگر اسکیت





کاربردها

علاوه بر جنبه سرگرمی و تفریحی این اسباب‌بازی که عموم مردم از آن بهره می‌برند، ورزشکاران حرفه‌ای برای شبیه‌سازی مانورها و ترفندهای خود و همچنین برنامه‌ریزی برای نحوه اجرای برنامه‌های خود در یک رقابت از آن استفاده می‌کنند.

ساخت فضاهای مینیاتوری از اسکیت پارک‌ها و نیمکت‌ها و لول و نیم لولها و ... سرگرمی مفرحی و آرامش بخشی را برای کاربران آن فراهم می‌کند.

امروزه این تفریح و سرگرمی در قالب رقابت نیز همه ساله و به شکل‌های مختلف رقابت‌هایی را برای خود به وجود آورده که در آن افراد با اجرای ترفند‌ها و مانورهای زیبا و کسب امتیازات لازم مقام‌هایی را کسب می‌نمایند.

پ.ن:

جَک فِلپس یکی از خرده فرهنگهای اسکیت‌برد به مدت ۲۶ سال بعنوان سردبیر مجله تراشر Thrasher که برخی آنرا کتاب مقدس اسکیت‌سواران می‌نامند فعالیت می‌کرد و اسکیت‌سواری مثل خون رگهایش در زندگی او جریان داشت، تا جائیکه تنها توضیح روی کارت ویزیتش عبارت اسکیت‌سواری یا مرگ Skate or Die را درج کرده بود.

هنگامی که فلپس ۱۳ ساله در  ۱۳ آوریل ۱۹۷۶ ، ساعت ۴ بعد از ظهر برای اولین بار اسکیت‌سواری را تجربه کرد، با نه گفتن به خانواده، دوستان دختر و حیوان خانگی و... در زیر باران هم به اسکیت‌سواری مشغول شد.

اواخر دهه هفتاد میلادی و شرکت در تبلیغات شرکت پپسی ۵۰۰ دلار درآمد هفتگی را برای وی رقم زد و به این ترتیب وی از ادامه تحصیل منصرف شد.

داستان از این قرار بود که جک با عینک آفتابی و سیگارهایی که داخل آستین داشت به اسکیت‌سواری مشغول می‌شد و بعد از کمی اسکیت‌سواری به زمین می‌خورد و در همین لحظه تیم پپسی درحالیکه لباسهای پپسی به تن داشتند در صحنه حاضر شده و بعد از بلند کردن وی از روی زمین توصیه‌های لازم برای بستن لوازم ایمنی را به او گوشزد می‌کردند.

چاپ عکسهای ارسالی مخاطبان، انتخاب مزاحم ترین اسکیت‌سوار، ارائه سالنامه مجله و... همگی به رونق روز افزون مجله تراشر در مقابل رقبا کمک می‌کرد.

به عقیده وی؛

اسکیت‌سواری احتمالاً شباهت بیشتری با پورنوگرافی دارد: افراد با استعداد برای اجرای ترفندهای خاص اسکیت‌سواری که در انجام آن مهارت دارند مزد می‌گیرند، برخلاف رشته‌های ورزشی دیگر شما نمی‌توانید برنده یا بازنده باشید، با وجود تیم‌های اسکیت و مسابقات رسمی اسکیت، چندان به آن تیمها و مسابقات اهمیت داده نمی‌شود. ممکن است خوش‌شانس باشید و یک حامی مالی در ازای تبلیغی که برای او انجام می‌دهید اسپانسر خرید بخشی از تجهیزات اسکیت‌سواری شما شود. شما در فیلمهای تبلیغاتی محصول یا خدمات آن اسپانسر شرکت می‌کنید و علاوه بر بازاریابی به صورت غیر مستقیم به ترویج ورزش اسکیت هم کمک می‌کنید.

شاید مجلاتی همچون تراشر مستقل‌ترین رسانه برای بیان ایده‌ها، عکس‌ها، داستان‌ها، نوشته‌ها و ... در مورد اسکیت‌سواری باشد.

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

منبع:

© Link

© Link

© Link

© Link

 



[1] Fingerboard

[2] Jaken Felts

[3] Future Primitive

[4]  Powell-Peralta

[5] TransWorld SKATEboarding

[6] Bratz Toys

[7] Pangea

[8] Speed Racer

[9] Woody Woodpecker

[10] NASCAR

[11] Heavy Metal