چرا باید در اسکیت‌سواری تعادل را بیاموزیم؟

اگرچه تعادل بر روی اسکیت امری بدیهی به‌شمار می‌رود ولیکن خیلی از افراد برای تمرین و کسب مهارت پیرامون آن کوتاهی می‌کنند، درحالیکه این موضوع یکی از ویژگی‌های اساسی برای فراگیری اسکیت‌سواری است.

به اسکیت‌سواران سرعت فکر کنید؛ تعادل یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر برای بهینه‌کردن انرژی مصرفی و ایجاد حرکاتی همچون کراس‌اور، پوش و ... بر روی هر دوپا محسوب می‌شود.

در رشته فری‌استایل نیز انتقال وزن از پایی به پای دیگر و یا از چرخی به چرخ دیگر کاملاً به تعادل و حفظ آن متکی است.

به‌طور کلی "تعادل" بهترین مهارتی است که منجر به پیشرفت اسکیت‌سوار در رشته‌های مختلف اسکیت خواهد شد.

در بین اسکیت‌سواران ما شاهد آن هستیم که برخی از افراد تازه وارد به این رشته از تعادل فوق‌العاده‌ای برخوردارند و برخی از پیشکسوتان این رشته توقف یا ترمز تی شکل را صرفاً از یک سو انجام می‌دهند.

اهداف زیر را به منظور بهبود این مهارت در پیش بگیرید:

 

فعالیتهای بدون اسکیت؛

یوگا[1]-سعی کنید سبک زندگی خود را با حفظ تعادل و درگیر شدن بیشتر این مهارت در عضلات بدن به چالش بکشید. مثلاً مسواک زدن خود را بر روی یک پا انجام دهید، پای خود و دست مسواک زدن خود را عوض کنید و کارهایی مشابه این کار را در پیش بگیرید.

تخته‌های جنبان[2]-انواع مختلفی از این ابزار که معمولاً شامل یک صفحه تخت بر روی یک کره یا استوانه است را می‌توانید به راحتی تهیه کرده و یا با وسایل موجود در کنارتان بسازید. مکانیزم این تمرین بر پایه بهبود تدریجی کسب تعادل خواهد بود و پیشنهاد من برای رسیدن به اوج عملکرد حرکتی، تمرین به صورت پای برهنه است، تا جزئیات کافی عملکرد پا را مشاهده و نسبت به مرتفع کردن خطاهای احتمالی اقدام کنید.

فعالیتهای با اسکیت؛

تمرین به شکل اسکوتر-دراین تمرین بر روی یک پا قرار گرفته و با پوش‌های به بغل پای دیگر، بر روری یک پا حرکت می‌کنیم. (شبیه به پا زدن اسکیت‌سواران بورد)

تمرین بر روی چرخ پنجه‌ای-در این تمرین در حالیکه یک پا بر روی چهار چرخ می‌باشد، پای دیگر بر روی تک چرخ پنجه‌ای قرار می‌گیرد و به حرکت بر روی آن می‌پردازیم (شبیه به حرکت سیت باز)

تمرین توقف یا ترمز تی شکل در هر دو جهت-این تمرین به کسب تعادل کمک فراوانی خواهد کرد.

تمرین بر روی دو خط موازی- بر روی دو خط موازی قرار گرفته و با اسکیت پای چپ بر روی خط چپ و با اسکیت پای راست بر روی خط راست به تعادل می‌رسیم.

تمرین ای فریم ترن-این تمرین به شناخت بهتر لبه‌های داخلی و چگونگی انتقال وزن موثر است.

تمرین مارپیچ دوپا

تمرین مارپیچ تک پا در هر دو سمت

و بسیاری از حرکات پایه‌ای که شکل‌دهنده تعادل در یک اسکیت‌سوار می‌باشد و توسط تمرینات خلاقانه مربیان خوب در اسکیت به اسکیت‌سواران ارائه می‌گردد.

 

یکی از سوالات متداولی که پرسیده می‌شود این است؛

آیا تعادل اسکیتهای چهار چرخ بیشتر است؟

با کمال تعجب باید بگویم برای مبتدیان اصلاً به این صورت نمی‌باشد.

در اسکیتهای اینلاین اگر هر دو پای راست و چپ بر روی زمین قرار بگیرد حفظ تعادل کار چندان دشواری نیست. مشکل اصلی زمین خوردن از جلو و عقب می‌باشد که بر روی اسکیتهای چهار چرخ یا کواد بیشتر از اسکیتهای اینلاین اتفاق می‌افتد.

البته تعادل بر روی پای راست و چپ در اسکیت‌های چهار چرخ یا کواد نسبت به اسکیت‌های اینلاین راحتر است. البته منظور از راحتر بودن زمان کوتاهتر کسب این مهارت با تمرین می‌باشد.

 

نتیجه‌گیری

در هربار اسکیت‌سواری به جای اصرار بر یادگیری حرکات و ترفندهای جدید، بخشی از زمان تمرین خود را به تمرینات تعادلی و پایه‌ای و به خصوص تمرین بر روی تعادل سمت ضعیف‌تر اختصاص دهید.

تمرینات را به درستی و حتما زیر نظر مربی اجرا کنید و از انجام بدون تمرکز آن خودداری کنید، چراکه یادگیری عصب عضله با تمرین درست است که به درستی شکل خواهد گرفت و تمرین اشتباه عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت و اصلاح آن دشوارتر از یادگیری عملکرد جدید خواهد بود.

با گذشت زمان و بهبود تعادل پیشرفتهای چشمگیری در اسکیت‌سواری خود کسب خواهید کرد. اسکیت‌سواری سریعتر و با توانایی بیشتر برای حرکت در سطوح مختلف و اجرای ترفند‌های متنوع‌تر، که اسکیت‌سواری زیبا و روان شما را به نمایش خواهد گذاشت.

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

منبع:

© Link



[1] yoga

[2] Wobble boards