فناوری ترمز فعال (ABT) یکی از خلاقیت‌های کمپانی رولربلید بعنوان پیشرو در صنعت تولید اسکیت بود. سال 1994 این اختراع توسط رولربلید ثبت شد. هدف اصلی اجرای این ایده کمک به اسکیت‌آموزان مبتدی بود که مهارت‌های کافی برای توقف کردن را نیاموخته بودند.

برخلاف ترمز پاشنه معمولی که نیازمند بلند کردن پنجه برای کشیده شدن لنت ترمز بر روی زمین و توقف است در روش ترمز فعال هر چهار چرخ برای تمام مراحل اجرای ترمز بر روی زمین باقی می‌ماند و به‌تبع ثبات، کنترل و تعادل بیشتری را برای اسکیت‌آموز فراهم می‌کند.

طراحی این ترمز به گونه‌ای است که اهرمی ویژه از قسمت کاف اسکیت به قسمت لنت ترمز اسکیت متصل می‌گردد. این اهرم معمولاً دارای پیچ تنظیم برای تعیین ارتفاع است تا در زمان ساییده شدن لنت ترمز امکان تنظیم مجدد فاصله ممکن شود.

با جلو بردن اسکیت پای ترمز و عقب دادن کاف (حالت سیزر)، بدون بلند شدن چرخها لنت ترمز بر روی زمین کشیده شده و ترمز کامل می‌شود.

بعدها سبک‌های جدیدی از این مدل ترمز به عنوان نسل‌های بعدی با طراحی سبک‌تر، کارآمدتر و مواد با کیفیت‌تر تحت عنوان (ABT2) و (ABT Lite) و... تولید شد.

 

معایب فناوری ترمز فعال:

* اگر اندازه رابط پیستونی ترمز به درستی تنظیم نشده باشد و کوتاهتر باشد، همچنان باید چرخ‌های جلویی را بلند کنید.

* با فرسوده شدن لنت ترمز پاشنه فعال، اسکیت‌سوار مجدداً به بلند کردن پنجه پای اسکیت ترمزدار برای توقف نیاز دارد.

* گاهی اوقات ممکن است در اجرای برخی ترفندها به صورت ناخودآگاه با عقب رفتن ساق پا ترمز فعال شده و در روند اسکیت‌سواری اخلال ایجاد کند.

* برخی اسکیت‌سواران حس اصطکاک و توقف بهتر با ترمز پاشنه معمولی را در مقایسه با ترمزهای فعال دارند.

 

 

مدل MACROBLADE 80 ABT کمپانی رولربلید

 

مدل SUV Off-Road Cuff Brake کمپانی پاور اسلاید

 

اگرچه این فناوری در زمان خود بسیار خلاقانه بود اما با گذشت زمان و افزایش مهارت اسکیت‌سواران به منظور توقف کردن و روشهای آموزشی جدید، ترغیب تولیدکنندگان اسکیت برای تعبیه فناوری ترمز فعال در اسکیتها نیز رو به افول رفت.

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link

© Link