راهنمایی‌های زیادی برای اسکیت‌سواری آسان بر روی سطوح مختلف وجود دارد. کسانی که در لندن زندگی میکنند جاده‌های ناهموار برای اسکیت را می‌شناسند و اگر شما در جایی دیگر زندگی و اسکیت‌سواری میکنید، متاسفم. شما باید با شانس مسیرهای خود را انتخاب کنید. مسافرت به قاره‌ها و دیدار با تعداد زیادی از اسکیت‌بازان موضوع را همچون دو لبه شمشیر می‌کند (یعنی اسکیت‌سواری بر روی سطوح صاف و اسکیت‌سواری بر روی سطوح ناهموار). هرچند، برخی از جاده‌های ما نیز برای اسکیت کردن بسیار ناهموار و ناخوشایند است، اما اسکیت‌سواری بر روی سطوح ناهموار نیازمند توانایی عالی اسکیت‌سوار می‌باشد.

من برای شما احترام زیادی قائل هستم، پس رویارویی با ناهمواری جاده که ارتباط تنگاتنگی با افزایش سقوط و زخمی شدن دارد را آغاز کنید. امیدوارم برای ساده‌تر و امن‌تر اسکیت کردن  این راهنما به شما کمک کند. اگر شما اسکیت‌بازی مبتدی و بی‌تجربه هستید، پیشنهاد می‌کنم از سطوح ناهمواری که منجر به جنبش بیش از حد پنجه‌ها شده و تعادلتان را به چالش میکشد اجتناب کنید.

 

جنباندن انگشتان پنجه پا

در اینجا چگونگی قوس دادن به  انگشتان پنجه پا را توضیح میدهیم:

بر روی اسکیت خود باقی بمانید، کمی زانوهای خود را بیش از حد معمول خم کنید و سپس به طرز ماهرانه‌ای وزن را به پاشنه‌های خود انتقال دهید، اما نه آنقدر که از پشت سقوط کنید. شما باید انگشتان پای خود را بلند کنید و آنها را بجنبانید و یا به صورت خیالی همانند نواختن پیانو با آنها بازی کنید. وزن خود را به سمت جلو و پنجه‌ها بیاورید و شما باید فشار پنجه‌های پا را در کف و پایین کفش اسکیت احساس کنید. تفاوت را متوجه می‌شوید؟

شما می‌خواهید تقریبا در تمام طول حرکت خود به سمت جلو، انگشتان پنجه خود را بجنبانید، اما به طور ویژه زمانی که بر روی زمین‌های ناهموار حرکت می‌کنید. این مهمترین نکته برای اسکیت‌سواری آسانتر در مواجه با سطوح ناهموار است: پنجه سبکتر از پاشنه  باشد. تا آنکه به عبور اسکیت از پستی و بلندی‌های جاده کمک کند. برخی آثار مهم دیگر نیز عبارتند از:

کمک به برداشتن گام‌های بلند و کارآمدتر، هدایت و کنترل ساده‌تر اسکیت و در نهایت کاهش احتمال لقی و بازی کردن اسکیت و پا در سرعت‌های بالا می‌باشد.

گام‌های کوتاه

گام‌های کوتاه عالی است زیرا در پایان هر پوش اسکیت‌ها از خط مرکزی حرکت دور نمی‌شوند. زمانیکه در زمین ناهموار اسکیت می‌کنید، اغلب اسکیت شما با ضربه‌های خاصی که در مسیر ناهموار وجود دارد و یا دست اندازهای مسیر در پایان هر پوش سرعت خود را از دست می‌دهد.

گام‌های کوتاه به معنی آن است که احتمالا تعادل و حرکت  با گشتاوری کم است. چراکه پا از بدن شما دور نمی‌شود و تاثیری بر تعادل نمی‌گذارد.

همچنین خوب است که در خیابان ناهموار برای حفظ تعادل خود و جلوگیری از زمین خوردن از دست‌های خود استفاده کنید تا حادثه‌ای برای شما اتفاق نیفتد.

هم آهنگی هم وزنی

داشتن هم آهنگی و هم وزنی به بازیابی و ریکاوری در اسکیت کردن کمک می‌کند (و آماده‌سازی برای گام بعدی را بر روی خط مرکزی در هوا و زمین به وجود می‌آورد). اگر شما تعادل اسکیت کردن را بر روی یک اسکیت از دست بدهید حداقل اسکیت دیگر بعنوان تکیه‌گاه و با سرعت بیشتری در زیر بدن شما، آماده به کارگیری است.

ثانیا وقتی که یکی از پاها به مانعی گیر می‌کند تغییر وزن از یک پا به پای دیگر سریعتر و راحتر انجام می‌شود.

خم کردن بیشتر زانو

بازهم تعادل بهتری به شما می‌دهد و کمک می‌کند که پای خود را آماده و مهیا نگهدارید. اگر بازی‌هایی مثل راگبی، فوتبال و... را دیده باشید بازیکنان به مقدار زیادی بر روی زانوهای خم ایستاده‌اند. این موقعیت نه تنها به آنها تعادل خوبی می‌دهد، بلکه کمک می‌کند تقریبا با سرعت و قدرت به هر جهتی حرکت کنند.

این کار برای اسکیت کردن در زمین‌های ناهموار، مانور سریع در بین سایر اسکیت‌بازان، پوشش دادن چاله‌ها و ... به کار می‌رود. پاهای سبکتر و گام‌های سریعتر، حرکت اسکیت باز را شگفت انگیز می‌کند.

سرعت بیشتر

کمی سریعتر رفتن همیشه بهتر از آهسته رفتن است پیش از آنکه ارتعاشات شروع به تاثیر گذاشتن بر روی تعادل اسکیت‌باز و کنترل خیلی بیشتر در فرکانس‌های پایین اسکیت داشته باشد. داشتن سرعتی متوسط و رو به بالا وکنترل لرزش اسکیت به صورت متوسط مانند رانندگی بر روی جاده های شن و ماسه‌ای و شیاردار بسیار بهتر است.

در تمام حالات برای کم کردن سرعت در نهایت کار، ما به ((راه رفتن)) بر روی اسکیت نیاز داریم واین علت اغلب زمین خوردن‌های اسکیت در سرعت است.

تمرین

تمرین بیشتر بر روی زمین ناهموار نیز کمک خواهد کرد. بعضی از اسکیت‌بازان زندگی اسکیتی خود را از خانه شروع می‌کنند و در اولین حضور بیرون خانه‌ای خود، حتی در جاده‌ای که دارای سطح صاف و معقول هم هست به مشکل بر می‌خورند. پس بهتر است تمرینات چالشی‌تر از معمول داشته باشیم. در این روش احتمال زمین خوردن شما زیاد نیست و در عین حال شما مهارت و بهبود عملکرد بر روی سطوح ناهموار را تمرین می‌کنید.

چرخ‌های بزرگتر و فریم‌های بلندتر

اگر شما چرخ‌های بزرگتر و یا 5 چرخ و یا فریم متناسب با اندام خود داشته باشید همه این اثرات کمتر می‌شود. برای مثال اسکیت‌های هاکی

وزن شما، چرخ‌های اسکیت و درجه سختی اسکیت‌ها  بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به طور مثال من اسکیت‌بازی سبک وزن هستم و به استفاده از چرخ‌های نرمتر تمایل دارم اما این نسخه برای اسکیت‌بازان با وزن بالا چندان مناسب نیست.

هنگامی که آن واقعا ناهموار می‌شود؟

امیدوارم که سرعت شما به خصوص در سرازیری متناسب باشد. استفاده از ترمز پاشنه بسیار مطمئن و امن‌تر خواهد بود و اگر شما احساس ناامنی کردید اسکیت‌ها را در آورده و آن مسیر را با کفش یا جوراب طی کنید تا دوباره شما به زمینی سالم برسید.

استفاده از ترمز پاشنه در چنین حالتی تنها برای فواصل بسیار کوتاه(حالت نیش ترمز)کاربرد دارد و کمکی در موارد با کشش بیشتر نخواهد داشت. پس اگر اسکیت بازی شما زیاد خوب نیست به جای عبور کردن با اسکیت راه رفتن را انتخاب کنید.

مراقب باشید!

فراموش نکنید که زمین ناهموار دارای خطر قابل توجهی می‌باشد پس با احترام با آن برخورد نمایید. سطح تماس و کشش سطحی در زمین‌های ناهموار از زمین‌های مرطوب هم کمتر است. پس در آنجا مراقب باشید!

 


فیلمی از اسکیت سواری خیابانی

 


فیلمی آموزشی از اسکیت‌سواری بر روی سطوح ناهموار به همراه ترجمه

سلام
به درس امروز خوش اومدین
ارائه خدمات مربوط به سطوح خشن
و سطوح غیر سالم
در اینجا سطوح متنوعی وجود دارد که بدترین چیز در مورد اسکیت است
و در حالیکه این موضوع بد می باشد ولی یه مربی خوبم هست
این کار شبیه نسخه ای از راه رفتن آرام بر روی سطوح داغ و چیزی شبیه به اونه
اگربخواهید گام‌های بلند رو انجام دهید صادقانه بگم باید گام های بلند رو خوب بشناسید
کاری که شما رو در این موقعیت به ساحل نخواهد رسوند
گام‌های سریع برای چنین مکانی بسیار خوبتره
با زانوهای خم
و شکل V  پنجه پا
من این مراحل را در جهت حرکت به شما نشون میدم
و اینکه شما  برای این تغییرات به دنبال چه چیزی هستید
بله آن را به سرعت انجام دهید
یک دو سه چهار پنج شش ...
دوباره
یک دو سه ....
در ابتدا که این کار را انجام میدهید خودتان بالا نیاید
و خوب آن را پایین نگهدارید
اساس تمرین شما میتونه بر روی پاهای موازی انجام شود
یک دو سه چهار...
نکته اینجاست که من نمیتونم هر دو پا رو در یک لحظه بالا بیارم درحالیکه پایین هستید چپ راست میزنید
پایین ماندن بر روی پا و عدم بلند کردن لنگ پا
بنابراین برای انجام آن پنجه پا را باز و وی شکل کرده و سپس آنرا انجام دهید
یک دو سه ...
امیدوارم بتونید اونو انجام بدید
شروع کنید به انجام سیزر بر روی اسکیت
و آن را بر روی سطوح سنگ حفظ کنید
سرعت شما باعث میشه که سیزرتان برای حرکت دچار مقاومت نشود
گام برداری و گام برداری و سپس با سرعت بر روی سیزر سر خوردن
و با کم شدن سرعت گام برداری را آغاز کنید
بسیار خب امیدوارم برای کار کردن بر روی سطوح ناهموار کمک کرده باشم
بر روی سطوح متنوع ناهموار
اما من همانند یک مامور هستم
که  در راه رفتن بر روی سطحی داغ
از شما میخواهد که با گام برداری از آتش گرفتن چرخ هایتان جلوگیری کنید
موفق باشید.

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link

© Link