http://s7.picofile.com/file/8241321192/Ganglion_cyst.jpg

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به هنگام اسکیت‌بازی بر روی مچ‌های دست خود سقوط کنید و بدون اینکه آسیبی از نظر شکستگی و پیچ‌خوردگی و ضرب‌دیدگی و در رفتن مچ دست داشته باشید بر روی مچ دست خود با برجستگی نرم روبرو شوید.

http://s6.picofile.com/file/8241321142/Ganglion1.jpg

کیست گانگلیون

کیست گانگلیون (Ganglion cyst): یا کیست مچ دست برجستگی‌هایی کیستی است که گاهی برروی مفاصل و تاندون‌ها ایجاد می‌شود.

هرچند گانگلیون از نظر ریشه لغوی به برجستگی‌های زیر پوست بدن گفته می‌شود، ولی کاربرد آن در پزشکی بیشتر بعنوان گانگلیون عصبی متداول می‌باشد شاید «کیست سینوویال» نام درست‌تری برای این ضایعه برجسته در دست و پا باشد، زیرا همیشه یک لایه سلول ترشحی در داخل آن وجود دارد.

علت بروز این توده به روشنی مشخص نشده است با این حال ممکن است ضربات مکرر واره به مچ یا حرکات مکرر و یکنواخت مچ دست موجب این بیماری شود. به این توده غلیظک هم میگویند.

 http://s6.picofile.com/file/8241321168/Ganglion2.jpg

http://s7.picofile.com/file/8241321184/Ganglion3.jpg

درمان

بسیاری از کیست‌های کوچک و یا کیست‌های بدون درد نیازی به درمان ندارند. درمان کیست به دو روش انجام می‌شود بعضی از آنها که قوام نرم دارند و مایع داخل آن آبکی و شل است با روش تخلیه با سوزن (Aspiration) و آنهایی که سفت و بزرگ هستند نیاز به جراحی و خارج کردن تمام کیست را دارند.

درمان‌های خانگی مثل ضربه‌زدن برای ترکاندن کیست و یا گذاشتن جسم سخت روی آن و بستن با فشار، توصیه نمی‌گردد و ممکنست با عوارض همراه باشد.

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link

© Link