چرخ‌های اسکیت جزو قطعات اصلی اسکیت هستند. آنها به طور دائم و مستمر در تماس با سطح زمین و تحت تاثیر شرایط کیفیت اسکیت از قبیل راحتی، چسبندگی و میزان واکنش‌پذیری آن می‌باشند. درست مانند لاستیک ماشین‌ها، باید متوجه سایش و از بین رفتن آن باشید. در اینجا نکات کاربردی جهت بهینه‌سازی عملکرد چرخهای اسکیت را ارائه خواهیم کرد.

اگرچه چرخ‌های اسکیت قابلیت تعویض و جایگزینی را دارند ولی این به آن معنی نیست که از آسیب و ساییدگی چرخ‌های اسکیت غافل شوید. حرکت بر روی سطوح مختلف، اجرای ترفندهای اسکیت، اصطکاک، آب و خاک و ... به اجزای اسکیت و بخصوص چرخ اسکیت آسیب می‌رساند و باعث فرسوده شدن چرخ اسکیت خواهد شد.

اگر به نگهداری و مراقبت از چرخ‌های اسکیت با جابجایی و چرخاندن آن توجه نداشته باشید باید در فواصل زمانی کوتاهتر هزینه بیشتری را برای تعویض داشته باشید.

چرخ‌های اسکیت به لحاظ کاربردی که دارد دارای تقسیم‌بندی‌های متفاوت است مثلاً

تقسیم‌بندی بر اساس اندازه چرخ که؛

در رشته اسکیت تفریحی از 72 تا 80 میلیمتری

در رشته اسکیت فیتنس از 90 تا 100 میلیمتری

در رشته اسکیت سرعت بالاتر از 100 میلیمتری

در رشته اسکیت اگرسیو 47 تا 59 میلیمتری

در رولر اسکیتهای بزرگسالان از 72 تا 80 میلیمتری برای بزرگسالان و 68 تا 72 میلیمتری برای کودکان است. معمولاً برای انتخاب چرخ اسکیت باید اندازه طول فریم اسکیت خود را مدنظر داشته باشید. بر روی فریم یا قاب اسکیت معمولاً اندازه چرخ و تعداد آنها درج می‌گردد.

تقسیم‌بندی دیگر بر اساس درجه سختی یا Durometer است که با نماد A بزرگ نمایش داده می‌شود.

اسکیت‌سواری در زمین‌های سالنی با چرخ‌های نرمتر (72 تا 76 A) و در سطوح سخت همچون آسفالت و ... با چرخ‌های سخت‌تر(82 تا 84 A) انجام می‌شود و درجه سختی نرمال هم بین (78 تا 82 A) می‌باشد.

تقسیم‌بندی بر اساس درجه سختی که؛

در رشته اسکیت تفریحی از 78 تا 82 A

در رشته اسکیت فیتنس از 80 تا 82 A

در رشته اسکیت اگرسیو از 88 تا 92 A

در رشته اسکیت هاکی داخل سالن از 72 تا 76 A

در رشته اسکیت هاکی داخل سالن از 82 تا 84 A

 

وقتی که چرخ‌های اسکیت 3 ، 4 و یا 5 تای است؛

چرخ‌های اسکیت بیشترین فشار را در اسکیت‌سواری تحمل می‌کنند. هر فشار باعث اصطکاک بیشتر چرخ اسکیت بر روی زمین و بتدریج ساییده شدن سطح چرخ اسکیت می‌شود. در هر توقف تی شکل مقداری از لبه داخلی پلی اورتان چرخ اسکیت کاهش می‌یابد. به همین دلیل نیاز دارید چرخ‌های اسکیت را به طور منظم و برای جلوگیری از ساییدگی نامنظم بچرخانید.

روش چرخاندن چرخ‌ها بر روی فریم اسکیت بستگی به تعداد چرخ‌های اسکیت دارد و این عدد ممکن است با توجه به تنوع مدل‌های اسکیت موجود در بازار از 2 تا 6 چرخ متفاوت باشد!

 

نکاتی که در برگردانندن چرخها به کار میرود؟

یکی از نکات واضح ساییدگی لبه‌های داخلی چرخ‌های اسکیت است؛ اسکیت‌سوار یا اسکیت‌آموز حرکات و ترفندهای خود را غالباً بر روی لبه داخلی اجرا می‌کند و همین موضوع به ساییدگی بیشتر لبه داخلی چرخ‌های اسکیت منجر می‌شود. در اجرای برخی ترفندها مثل اسلاید امکان درگیر شدن لبه‌های خارجی چرخ اسکیت نیز بیشتر می‌شود.

 

چه زمانی میزان ساییدگی چرخ‌های اسکیت بیشتر خواهد شد؛

  • از چرخ هایی با درجه سختی کمتر از 82 استفاده می‌کنید.
  • قطر چرخ‌ها کوچک است.
  • در زمین‌های نامسطح اسکیت‌سواری می‌کنید.
  • از توقف تی شکل زیاد استفاده می‌کنید.
  • اسلاید می‌کشید.
  • فشار پوش‌های شما طولانی و پر قدرت است.

نتیجه چیست؟

بعد از چند ده کیلومتر اسکیت‌سواری چرخ‌های اسکیت مانند تصویر بالا اریب می‌شود، تسلط بر آن کم و احساس تماس با زمین بیشتر خواهد شد. بهره‌وری رولینگ (نوردیدن یا غلتیدن) و چسبندگی چرخ‌های اسکیت از بین می‌رود و درست در همین زمان فرصت جابجایی، چرخاندن و یا تعویض چرخهای اسکیت است.

A چرخ سالم

B با انجام جابجایی و چرخاندن در این مرحله دوام و عمر چرخ اسکیت بیشتر خواهد شد.

C در این مرحله چرخ چندین بار جابجا و چرخانده شده است و مستعد تعویض است.

D چرخی که جابجایی و چرخاندن برای آن انجام نشده و دیگر امکان نگهداری از آن وجود نداشته و باید با زمان کمتر استفاده تعویض شود.

 

قبل از تعویض چرخ‌های اسکیت، بهترین راه مقابله برای پیشگیری از ساییدگی‌ نامنظم و بیشتر چرخ‌های اسکیت چرخاندن و جابجا کردن منظم چرخ‌ها در فواصل زمانی مناسب و طی فرآیند زیر است؛

 

خارج کردن محور (یکطرفه یا دو طرفه با پیچ و مهره) چرخ اسکیت

برای جابجا کردن چرخ‌ها در ابتدا پیچهای اتصال را باز کنید. در صورت نیاز به تمیزکاری و یا تعویض بلبرینگها پس از انجام اینکار مجدداً چرخهای اسکیت را در جای جدید قرار دهید.

 

الف. خارج کردن پیچ‌های یکطرفه

در پیچ‌های یکطرفه یا محور‌های ساده، استفاده از یک آچار آلن کافی است:

  • شل کردن و باز کردن محور
  • جدا کردن پیچ از چرخ اسکیت و قاب (فریم) اسکیت
  • درآوردن چرخ‌ها

ب. خارج کردن پیچ‌های دو طرفه (پیچ و مهره)

برای محور‌های دو بخشی به دو آچار آلن  شماره 4 نیاز دارید.

  • حفظ یک طرف محور با یکی از آچار آلن‌ها
  • استفاده از آچار آلن دیگر برای باز کردن طرف دیگر محور(پیچ)
  • در آوردن پیچ
  • قرار دادن آچار آلن درون سوراخی که پیچ در آن بود و فشار محوری به آن برای در آوردن چرخ

نکته قابل توجه زمانی است که با 6 و یا 8 چرخ روبرو خواهید شد و برای جابجایی و گردانندن چرخهای اسکیت باید متفکرانه عمل کنید.

به همین منظور تمام چرخ‌های اسکیت خود را نشانه‌گذاری کنید.

به عنوان مثال “1R” برای چرخ اول پای راست و یا “4L” برای چرخ چهارم پای چپ.

سپس همانند شکل زیر برای جابجایی چرخ‌های اسکیت اقدام کنید؛

یکی از نکات مهم در هرگز چرخ‌های اسکیت را بر روی همان اسکیت نچرخانید.

همانطور که در تصویر مشاهده کردید در اسکیت‌های 3 چرخ؛

درواقع چرخ‌های جلویی وجود ندارد و به ترتیب چرخ اول و سپس چرخ دوم یا میانی و در نهایت چرخ سوم یا آخر بیشترین ساییدگی را دارد.

 

بیشتر اسکیت اینلاین‌ها 4 چرخ دارند و معمولاً؛

دو چرخ از لبه بیرون و دو چرخ از لبه داخلی دچار ساییدگی میشود و برای روش چرخاندن چرخ‌ها در این حالت، شکل بالا راهنمای جابجایی و چرخاندن چرخ‌های اسکیت در یک و دو اسکیت را به نمایش گذاشته است.

چرخ‌های جلو و عقب بیشتر و دو چرخ میانی کمتر دچار ساییدگی می‌شوند. انتقال یا جابجایی و چرخاندن مخالف به داشتن ساییدگی منظم و هماهنگ چرخ‌ها و در نتیجه عمر بیشتر چرخ‌های اسکیت به دلیل استفاده از لبه‌های ساییده نشده کمک می‌کند.

 

در مورد اسکیت‌های 5 چرخ؛

که در گذشته بعنوان اسکیت‌های سرعت عمل می‌کرد، موضوع جابجایی و چرخاندن چرخ‌های اسکیت شبیه به اسکیت‌های چهار چرخ است، ولی با کمی پیچیدگی که چرخ‌های جلو وعقب به صورت تصویر زیر قرار می‌گیرند.

برای اینکه در انتقال و چرخاندن چرخ‌های اسکیت دچار سردرگمی نشوید علاوه بر نشانه‌گذاری چرخ‌های اسکیت اینکار را به آرامی و با دقت انجام دهید.

تصویری از اشکال مختلف چرخ اسکیت سفارشی شده برای رشته‌های متنوع اسکیت

 

 

ساییدگی در موارد خاص همچون سیستم‌های راکر برای اسکیت‌های هاکی و یا فری استایل؛

در حالت راکر های لو (Hi Lo) برای جابجایی و چرخاندن چرخهای اسکیت آنها را به صورت دو به دو در نظر میگیریم به عنوان مثال در اسکیتهای رشته هاکی همچون تصویر زیر عمل می‌کنیم.

توجه: درست همانند موارد دیگر، لبه کمتر ساییده شده یا لبه برجسته چرخ به سمت داخل کفش اسکیت قرار می‌گیرد و لبه بیشتر ساییده شده به سمت خارج کفش اسکیت قرار می‌گیرد.

در اسکیت‌های رشته فری استایل که چرخ‌ها به صورت راکر هلالی است و چرخ‌های اسکیت یک و چهار از چرخ‌های اسکیت دو و سه کوچکتر می‌باشد معمولاً به چرخاندن درجای چرخ از لبه داخلی به خارجی اکتفا می‌کنیم تا از اریب شدن چرخ اسکیت جلوگیری کرده و ساییدگی منظم و گردی بر روی چرخهای اسکیت داشته باشیم.

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

منبع:

© Link