خلاصه

کلکسیونی از اسکیتهای قدیمی که به گفته اریک کلکسیونر معروف فرانسوی برخی از آنها اسکیتهای فروخته نشده از دهه 70 و 80 میلادی و برخی هم در بازارهای قدیمی خریداری شده است. اسکیتهای نو با جعبه خودش و اسکیتهای قدیمی با هزینه‌ای نزدیک به 10 تا 20 دلار بعلاوه هزینه حمل و نقل به فرانسه جمع‌آوری شده است.

جعبه‌هایی که تصویر افراد با لباس‌های رنگی پر زرق و برق و ژست‌های مهیج ذهن هر بیننده‌ای را به گذشته و نوستالژی مربوط به آن سوق می‌دهد.

اسکیت‌هایی از کمپانی رولربلید و بلید رانر

اسکیتهایی با فریم تمام فلزی و ...

01_patin_2_roues.jpg (425×217)

01_quad1876.jpg (300×150)

 

تولد اولین اسکیتهای خطی در اواسط قرن هجده تا اسکیتهای سنتی در اواسط قرن نوزده، اسکیتهای دوچرخه‌ای[1] (ملکه کوچک) و...

کتاب رولر اسکیت در طول سالها[2] نوشته موریس تراب[3]  امریکایی که حاصل سالها مطالعه بر روی منابع مستند ایالات متحده امریکا و اروپاست اطلاعات جالبی از شروع اسکیت‌سواری ارائه می‌کند.

از جیمز لئونارد پلیمپتون[4] که با ایده‌ای بسیار جالب و هدفگذاری بر روی قشر ثروتمند در پیستهای اسکیت بعنوان موفق‌ترین و ثروتمندترین فرد در این عرصه تا موضوعات دیگر همچون داستان هانس بریکنر[5] هلندی که اولین تلاشها برای اتصال چرخ‌های چوبی به زیر کفش معمولی را با از دست دادن صبر برای شروع فصل سرد و یخ زدن دریاچه‌ها از دست داده بود. اشاره‌های برای اسکیت‌سواری در تئاتر دروری لین سال 1743 شهر لندن وجود دارد.

1760

شروع اسکیت با جان جوزف مرلین[6]

مرلین بلژیکی (1735-1803) ایده خود را در سال 1760با اسکیتهایی منحصر به فرد و بدون ترمز در مهمانی افراد ثروتمند معرفی و با شکستن آینه گرانبها در همان روز اولین حوادث اسکیتی را شکل داد.

1790

اولین اسکیت‌سواری اینلاین در مسافت طولانی توسط یک اسکیت‌سوار سئویسی و با طی کردن نزدیک به 20 کیلومتر در فاصله بین دو شهر لاهه هلند و شونینگن آلمان سال 1790 به ثبت رسیده و با توجه نداشتن تصور اسکیت‌سواری بدون یخ این موضوع در زمان خود شاهکار بزرگی بوده است.

1818

برنامه "نقاشی یا لذتهای زمستانی" که برای اولین بار در برلین آلمان بعنوان ترکیبی از باله و اسکیت‌سواری اجرا شد.

1819

اولین اختراع اسکیتی که توسط چارلز لوئیس پتیبلد فرانسوی ثبت گردید.

 

مخترعی پرکار اسکاتلندی که حرفه کفاشی داشت و در عین حال به مکانیک علاقه وافری نشان میداد و تماشای ماشین‌های بخار وی را محسور خود میکرد و در پایان اسکیت‌هایی را برای پسرش اختراع کرد که سرعتی معادل 13 کیلومتر در ساعت داشت.

1823

رابرت جان تایرز[7] بریتانیایی با اسکیت‌هایی به "رولیتو یا ولیتو[8]" که در لاتین به معنای من بال میزنم مبدع بعدی بود. فریمی مشابه فریم‌های امروزی اسکیت با چرخهای راکر و ترمزی در جلو که قدرت مانور را برای اسکیت‌سواران افزایش میداد.

1825

آگوست لوهنر[9] اتریشی با حرفه ساعت‌سازی اسکیت‌هایی به سبک سه چرخ را ابداع کرد.

1828

ژان گارسین[10] فرانسوی که یک اسکیت‌سوار روی یخ بود مدرسه اسکیتی را افتتاح کرد که به دلیل حوادث پر شمار مجبور به تعطیلی آن شد. یکی از پیشنهادات وی استفاده از عاج برای ساخت چرخ‌های اسکیت بود. اسکیت‌های ابداعی وی میله‌هایی در امتداد ساق پا داشت و اسم این اسکیت‌ها "سینگار[11]" نام داشت.

دعوای حق ثبت اسکیت بین چارلز لوئیس پتیبلد و ژان گارسین

پس از شکایت لوئیس، گارسین برای دفاع از اختراع خود نامه‌ای به وزیر امور خارجه، بازرگانی و صنایع نوشت و در آن اظهار کرد که اختراع پتیبلد صرفاً برای جابجایی استفاده می‌شود و امکان اجرای ترفندهای اسکیت وی را ندارد. این جابجایی مرهون وجود حالت قوسی یا همان راکر در چرخ‌های اسکیت بود که پیشتر و در سال 1823 توسط رابرت جان تایرز انگلیسی نیز مطرح شده بود.

به همین دلیل مجلات بریتانیایی گارسین را دزد دریایی ابداع تایزر معرفی می‌کردند.

علی رغم لغو ثبت اختراع وی در 8 فوریه 1832 او تا سال 1839 به تبلیغ و تولید اسکیتهای خود ادامه داد.

 

1829

اسکیت‌سواری برای دو دهه به صورت مخفیانه انجام می‌شد و فردی فرانسوی با نام پرین در یک شرط‌بندی مجبور به پوشیدن اسکیت می‌شود.

 

1843

آقا و خانم دوما برای اجرای پانتومیم تئاتر دلاپورت سن مارتین فرانسه از اسکیت استفاده می‌کنند.

 

1840

در میخانه کورسوهاله برلین پیشخدمت‌ها با اسکیت برای پذیرائی از مراجعین جابجا می‌شدند.

1849

لویی لگراند فرانسوی قصابی که برای اجرای اپرای جاکومو مایربیر در 16 آوریل سال 1849 با عنوان "پیامبر"  تلفیقی زیبا از اسکیت‌سواری و باله را به کمک اسکیتهای ابداعی خود به نمایش می‌گذارد.

اسکیت ویژه مردان(با یک چرخ میانی)

اسکیت ویژه زنان (با دو چرخ میانی)

در همین سال پل تاگلیونی طراح رقص و آهنگساز باله نیز نمایش اقتباسی خود را بر روی رود یخ زده دانوب به اجرا در می‌آورد.

1852

جوزف گیدمن بریتانیایی برای اولین بار استفاده از بلبرینگ در چرخ‌های اسکیت را عملی می‌کند.

 

1859

جکسون هاینز[12] اسکیت‌سوار امریکایی که به اروپا تبعید شد و بر روی سنگ قبر وی که در سی سالگی بر اثر ذات الریه درگذشت نوشتند؛ "پادشاه اسکیت امریکا" اولین فردی بود که برای چرخ‌های اسکیت از لاستیک استفاده کرد.

1860

روبن شالر امریکایی تاجری باهوش و متکی بر تبلیغات فراوان اسکیتهای با چرخ پلاستیکی را به سرعت وارد بازار کرد.

در همین سال اسکیت‌های دوچرخه‌ای با کوشش فردی به اسم نیکلاس برسون رونق فراوانی پیدا کرد.

دوچرخه‌های کوچکی تحت عنوان ملکه کوچک از سال 1895 کارکردی مشابه اسکیت‌سواری پیدا کرد و در تبلیغات از توان آن برای اسکیت‌سواری 56 کیلومتری در طول یک روز سخن برده می‌شد.

 

1863

اسکیت‌های خطی رو به افول گذاشت و استفاده از اسکیت‌های کلاسیک یا چهار چرخ با تلاش جیمز لئونارد پلیمپتون با عنوان اسکیت‌های گهواره‌ای شکوفا شد.

1880

تولید انبوه اسکیت‌های چهار چرخ و کاربرد بلبرینگ برای سهولت در حرکت اسکیت در این سالها از شکوفایی بسیاری برخوردار شد. تا پایان قرن نوزده اسکیت‌سواری جای خود را به دوچرخه‌سواری به عنوان مد جدید آن روزگاران داد.

1920

 ایالات متحده عصر جدیدی را برای شکوفایی اسکیت رقم زد.

1979

تولید چرخ‌های اسکیت با ترکیبات پلی اورتان تحولی شگرف در تاریخچه اسکیت‌سواری بود.

اولین کفش اسکیت تولید شده توسط برادران اولسون یعنی اسکات و برنان با عنوان رولربلید

1983

تاسیس کمپانی رولربلید به صورت رسمی و گسترش تولیدات اسکیت آن به نقاط مختلف بعنوان محصولی برای سبک زندگی که افراد از آن استفاده می‌کنند.

 

1992

حضور نمایشی اسکیت در المپیک بارسلونا بعنوان یکی از ورزش‌های نوپا که در آینده نام آن بیشتر به گوش خواهد رسید.

1993 به بعد

تحولات بیشتر در عرصه اسکیت‌سواری و تولیدات اسکیت...

رویدادهای اسکیتی و پیاده‌روی اسکیت به شدت رونق گرفت، اسکیت‌سواری نیمه شب در اواخر سال 1997 به عنوان رویدادی مهیج به وجود آمد.

در سال 2001 تلاشهایی برای رونق اسکیت به عنوان ابزاری مناسب برای تردد و حمل و نقل غیر موتوری صورت پذیرفت.

ایرادات مقامات محلی به برگزاری این سبک از ورزش (پیاده‌روی با اسکیت) به تدریج بیشتر شد.

داشتن یک رهبر کاردان و مدیریت اعضای تیم به منظور اجرای دقیق یکی دیگر از چالش‌های پیش روی پیاده‌روی با اسکیت بود.

عدم هماهنگی بین بازیکنان به لحاظ سطح مهارت و پراکندگی بیش از حد آنها عملاً برگزاری چنین رویدادهایی را با مخاطره روبرو می‌کرد.

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

  



[1] cycle-skates

[2] Roller Skating Through the Years

[3] Morris Traub

[4] James Leonard Plimpton

[5] Hans Brickner

[6] John Joseph Merlin

[7] Robert John Tyers

[8] Rolito or Volito

[9] August Lohner

[10] Jean Garcin

[11] Cingar

[12] Jackson Haines