یکی از داستانهای فولکلور و زیبای اروپایی که ریشه در فرهنگ انگلستان دارد، پسر زنجبیلی (مرد شیرینی زنجبیلی، آدمک زنجبیلی) است، قرن شانزدهم میلادی و شیوع بیماری تیفوس و نقش درمانی زنجبیل برای بهبود آن باعث شد که مصرف این ماده گیاهی به اشکال مختلف همچون شیرینی، بیسکویت و کیک افزایش پیدا کند و طبیعتاً این موضوع بر فرهنگ‌عامیانه، جشن‌ها (کریسمس، هالوین، عید پاک و ...)، داستانها و گفتمان مردم آن دوران نیز تاثیرگذار بوده است. بعدها این موضوع دستمایه داستان‌ها، فیلم‌ها و آثار فرهنگی دیگری نیز شده است.

یکی از روایت‌های معروف داستان سنت نیکلاس است که در سال 1874 به رشته تحریر در آمده است. جان گرفتن شیرینی زنجبیلی آدم‌نمایی که ساخته یک پیرزن و پیرمرد است و با پخته شدن از جای خود فرار کرده و در مسیر با حیوانات مختلفی روبرو می‌شود و در نهایت توسط یک روباه خورده می‌شود. (این پایان در داستانهای معاصرتر و بازنگری شده با فرار از چنگ روباه به اتمام می‌رسد.)

همچنین در کارتون شرک یکی از شخصیت‌های اصلی کارتون مرد شیرینی زنجبیلی است که محصولی از جانبخشی (دادن صفات انسانی به غیر جانداران)  و تشخیص (دادن صفات انسانی به جانداران) به این شیرینی و کارکترهای دیگر است.

 

اما ترفند جینجرمن در اسکیت‌‌سواری ابداعی از انواع باز‌های خلاقانه اسکیتی است که به عملکرد بهتر در اسکیت‌سواری اینلاین و اسکیت‌برد (مثلاً اجرای کیک ترن فرانت‌ساید و بک‌ساید) و همچنین شناخت بهتر نقاط موثر (صفحه شانه‌ای، صفحه لگنی، مفاصل زانو و مچ پا) و جابجایی آنها، لبه‌های اسکیت (داخلی، مرکزی و خارجی) اِستَنس وی شکل و پارالل و وی شکل معکوس کمک می‌کند.

 

روش اول

بر روی موکت، فرش یا چمن مسطح می‌ایستیم.

پاها را کمی بیشتر از عرض شانه با دستانی باز نگهمیداریم. (شبیه به یک ضربدر یا حرف ایکس انگلیسی)

تمام نقاط موثر را در یک راستا و به صورت ایستاده نگهمیداریم.

برای شروع بر روی زانوی یک پا خم شده و با صاف کردن آن حرکت نوسانی خود بر روی بدن را آغاز میکنیم.

بدون تغییر همراستایی نقاط موثر و صرفاً با تغییر تراز صفحات لگنی و شانه‌ای از اسکیتی به اسکیت دیگر منتقل میشویم.

از خم شدن به پهلو و ضربه زدن برای بالا آوردن لنگ پا جلوگیری میکنیم.

در هر بار انتقال به یک پا، اسکیت تکیه‌گاه به تدریج از لبه داخلی به لبه مرکزی و سپس کمی لبه خارجی جابجا میشویم.

بعد از تسلط این اجرا در حالت ایستا و بر روی سطوح ایمن برای اجرای پویا قدم برداشته و به سرعت مناسب میرسیم و در حالت پارالل یا همان موازی قرار گرفته و اسکیت‌ها را به تدریج از هم دور کرده و به صورت پارالل یا موازی عریض، مراحل اجرای ایستا را در حرکت انجام میدهیم.

 

روش دوم

رعایت اصول اجرا در حالات ایستا و پویا دقیقاً شبیه به هم است. تنها تفاوت در نحوه شروع می‌باشد.

برای شروع به جای رفتن از حالت موازی جمع به موازی عریض و سپس اجرای حرکت پیستونی بر روی یک زانو برای ایجاد نوسان متناوب، پس از کسب سرعت مناسب در حالت یازده جمع قرار گرفته و از همان جا با تعویض نوسانی از یک اسکیت به اسکیت دیگر به تدریج و در طول حرکت اسکیت‌ها را در عرض می‌گسترانیم.

 

پیشنهادات بهتر

میتوان علاوه بر نوسان ترازویی یا الاکلنگی صفحات لگنی و شانه‌ای در هر بار فرود بر روی اسکیت پای تکیه‌گاه اسکیت پای آزاد را قسمت لگن به جلو حرکت داد تا در هر بار فرود اسکیت پای تکیه‌گاه گام برداشتن به جلو نیز توامان اجرا گردد.

 


مرتبط:

 

آموزش گردش A شکل در اسکیت‌سواری (ای فریم ترین)

 

تهیه و تنظیم:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link

© Link