چرخها یکی از مهمترین قسمتهای اسکیت و در تماس با زمین است. چرخ اسکیت با پارامترهای مختلف همچون؛ شکل[1] چرخ اسکیت، قطر[2] چرخ اسکیت، درجه سختی[3] چرخ اسکیت، انعطاف‌پذیری قسمت توپی[4] چرخ اسکیت و ... تقسیم‌بندی می‌شود. چرخ‌های اسکیت برای رشته‌های تخصصی و مختلف اسکیت دارای تنوع است.

 

چرخ اسکیت

سختی چرخ‌های اسکیت همچون چرخ‌های سایر وسایل نقلیه و متناسب با سطوح مختلف تمرینی همچون سیمان، آسفالت، چوب، سطح مرطوب یا خشک و ... در انواع مختلف تولید می‌شود.

مثلاً در رشته اسکیت سرعت قطر چرخ اسکیت بزرگتر است و در رشته هاکی برای داشتن جابجایی بهتر و واکنش سریع داشتن چرخ اسکیت کوچک و نرم یک مزیت ویژه است.

جدول زیر چرخ‌های اسکیت را بر اساس درجه سختی تقسیم‌بندی کرده است؛

ماهیت و خواص چرخ‌های اسکیت پلی‌اورتان

قسمت روی توپی[5] چرخهای اسکیت امروزی معمولاً از جنس پلی‌اورتان[6] و یا پلی‌اتیلن[7] می‌باشد. برخی از چرخ‌های اسکیت نیز از جنس لاستیک[8] هستند. چرخهای اسکیت در تماس با زمین به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده میزان چسبندگی و سرعت اسکیت‌سوار می‌باشد.

 

واکنش‌پذیری چرخهای اسکیت به عوامل زیر وابسته است؛

قطر چرخهای اسکیت بر حسب میلیمتر (از 42 تا 110 میلیمتر)

درجه سختی قسمت روی توپی چرخ اسکیت (از 74 تا 100 درجه با واحد نمایش A)

مشخصات و شکل قسمت روی توپی چرخ اسکیت (گرد، مربع، بیضوی[9])

وضعیت توپی چرخ اسکیت (کامل و پُر یا باز و پَره‌دار[10])

 

اهمیت قطر چرخهای اسکیت

قطر چرخ اسکیت از 42 تا 110 که به ترتیب برای رشته اگرسیو و رشته سرعت می‌باشد متغییر است.

هرچقدر چرخ‌های اسکیت بزرگتر باشد، انرژی جنبشی ذخیره شده در چرخ بیشتر شده و سطح تماس و رولینگ چرخ با زمین هم بیشتر می‌گردد.

هرچقدر چرخ‌های اسکیت کوچکتر باشد، اسکیت واکنش‌پذیر بهتر و جابجایی چابکتری خواهد داشت و بدلیل فقدان نیروی اینرسی نگهداشتن آن در یک موقعیت پایدار سختر می‌شود.

میزان استحکام؛ روشی برای اندازه‌گیری درجه سختی چرخهای اسکیت

میزان استحکام[11] یک واحد امریکایی است که با A نمایش داده می‌شود و مقدار آن بین 74 تا 100 تعیین شده است. ابزار مورد استفاده برای اندازه‌گیری این واحد دورومتر[12] است که تحت شرایط آزمایشگاهی و در یک متر مربع فضا انجام می‌گیرد و اگر روزی دنبال آزمایش درجه سختی چرخ‌های اسکیت به صورت دستی و با زمین انداختن اسکیت و مشاهده میزان بازگشت چرخ به بالا به نتایج متفاوتی دست پیدا کردین تعجب نکنید.

 

هرچقدر درجه سختی و استحکام چرخ اسکیت بالاتر باشد؛

چرخ اسکیت سفت‌تر است.

راحتی چرخ اسکیت کمتر است.

چرخ اسکیت دیرتر ساییده می‌شود.

چرخ اسکیت چسبندگی کمتری با سطح اسکیت‌سواری دارد.

 

از طرف دیگر هرچه چرخ اسکیت نرم‌تر باشد؛ (گاهی اوقات در بازار آنرا چرخ ژله‌ای اسکیت می‌نامند.)

چرخ اسکیت زودتر ساییده می‌شود.

چسبندگی چرخ اسکیت بیشتر است.

ارتعاشات چرخ اسکیت کمتر و احساس راحتی بر روی آن بیشتر است.

 

معمولاً از چرخ اسکیت نرم برای اسکیت‌سواری خیابانی و یا اسکیت هاکی استفاده می‌شود تا چسبندگی کافی برای تغییر جهات و چابکی بیشتر در اسکیت‌سواری تسهیل شود. از چرخ‌های با درجه سختی بالاتر در رشته‌های اسکیت سرعت و اسکیت اگرسیو برای رولینگ، کشیده‌شدن و ساییدگی کمتر استفاده می‌شود.

 

قسمت روی توپی چرخ اسکیت با جنسی از پلی‌اورتان

قطر، درجه سختی، مواد اولیه شیمیایی تشکیل‌دهنده اجزای چرخ اسکیت و مشخصات چرخ‌های اسکیت به لطف تعدد مارک‌های تجاری کاملاً متفاوت است. سال 1979 برای اولین بار از ترکیب شیمیایی جدیدی به اسم پلی‌اورتان که در واقع پلیمر ترمو پلاستیک بود برای ساخت چرخ‌های اسکیت‌بورد و اسکیت اینلاین استفاده شد و تا این لحظه با کیفیت‌ترین چرخ‌های اسکیت نیز با همین ترکیب ساخته می‌شود.

از چوب تا انقلاب پلاستیک

تا قبل از ابداع پلی‌اورتان چرخ‌های اسکیت از جنس چوب و یا حتی فلز ساخته می‌شد و علاوه بر فرسودگی بالا لرزش زیادی برای اسکیت‌سوار ایجاد می‌کرد. ولی با ابداع پلاستیک و پیشرفت در صنعت آن نرمی، راحتی و مقاومت مناسب در چرخ‌های اسکیت شکل گرفت. اسکیتها روانتر حرکت می‌کرد و اسکیت‌سوار آرامش بیشتری با سرعت مناسب و روان کسب می‌کرد. استفاده از چرخ‌های اسکیت پی وی سی[13] بعنوان محصولی که کیفیت پایین‌تری داشت نیز رایج بود.

چرخهای چوبی

چرخهای فلزی

 

متنوع‌سازی بازار با تمایز در مشخصات ظاهری چرخ‌های اسکیت

پلی‌اورتان مزیت تطابق شکل هندس چرخ اسکیت با رشته اسکیت را فراهم کرد.

چرخ‌های اسکیت کوچک و سخت برای اسکیت‌سواری اگرسیو[14]، اسکیت پارک[15] و سطوح شیبدار[16]

چرخ‌های اسکیت متوسط و نرم برای اسکیت‌سواری خیابانی[17]

چرخ‌های اسکیت بزرگ و سخت برای اسکیت‌سواری سرعت[18]

چرخ‌های اسکیت شیاردار و یا تیوپی[19] برای اسکیت‌سواری آفرود و یا تمام سطوح[20]

و اخیراً چرخ‌های شفاف و نیمه شفاف[21] بعنوان تحولی از بعد زیباشناختی که رنگ قسمت روی توپی چرخ اسکیت از رنگ توپی چرخ اسکیت به آن منتقل می‌شود.

مشخصات قسمت روی توپی چرخ اسکیت[22]

نازک[23]

برای مقاومت کمتر در چرخ‌های اسکیت نرم که درجه سختی بین 78 تا 82 A دارند مثل اسکیتسواری در شاخه تفریحی [24] و چرخ‌های اسکیت‌سواری سرعت[25] با درجه سختی بیشتر بین 83 تا 87 A به منظور کنترل ساده‌تر استفاده می‌شود که چسبندگی کمتر و ثبات کمتری نیز دارند.

گرد[26]

واکنش‌پذیری بیشتر و هدایت راحتر[27] که برای رشته‌های همچون اسکیت هاکی[28] مورد نیاز است  در چرخ‌هایی با درجه سختی بین 74 تا 80 A و یا بیشتر ثبات و اصطکاک خوبی به اسکیت‌سوار اعطا می‌کند.

مربع یا تخت[29]

در رشته اسکیت‌سواری اگرسیو [30] از چرخ‌های اسکیت با درجه سختی بین 88 تا 100 A برای رولینگ یا نَوَرد راحتر استفاده می‌شود.

در بین مدل‌های اسکیت موجود در بازار بعضی از اسکیتها بین 2 تا 5 چرخ و در برخی از مدلهای قدیمی‌تر 1 تا 8 چرخ اسکیت هم وجود داشت.

 

قسمت توپی چرخ اسکیت[31]

قسمت توپی ممکن است از مواد نرم و یا سخت ساخته شود. مثل نایلون و ریسلان[32]

در ریسلان، فیبر کربن[33] و یا فیبر شیشه[34] برای افزایش مقاومت و تثبیت به خصوص در چرخ‌های اسکیت سرعت که قطر بزرگتری دارند به ترکیبات تشکیل‌دهنده توپی چرخ اسکیت افزوده می‌شود.

 

ترکیبات ساخت توپی چرخ اسکیت

پلاستیک[35]

ریسلان[36]

کامپوزیت کربن[37]

کامپوزیت الیاف شیشه[38]

آلومینیوم[39]

اگر به دنبال راحتری بیشتر در اسکیت‌سواری هستید قاعدتاً باید چرخ‌های اسکیتی با مواد نرم تشکیل‌دهنده نرم‌تر استفاده کنید.

 

ساختار توپی چرخ اسکیت

قسمت توپی چرخ اسکیت می‌تواند دارای پره و یا کاملاً پر و بدون پره باشد. بعنوان مثال معمولاً در چرخ‌های اسکیت اسکیت‌سواری سرعت تعداد پره‌ها بیشتر از اسکیت‌سواری اگرسیو است.

هسته باز[40]

در اسکیت‌سواری خیابانی و اسکیت‌سواری تفریحی معمولاً از چرخ‌های شش پر استفاده می‌شود تا علاوه بر راحتی ارتعاشات ناشی از سطوح اسکیت‌سواری را جذب کند.

تا حد امکان از چرخ‌های سبک در اسکیت‌سواری استفاده کنید. چراکه چرخش چرخ اسکیت که مهمترین عملکرد آن است با وزن کمتر به وجود می‌آید.

 

هسته نیمه پُر[41]

این چرخ اسکیت در عین سبک بودن استحکام مناسبی هم دارد و برای اسکیت‌سواری آزاد و یا اسکیت هاکی[42] مناسب است.

هسته کاملاً پُر[43]

این چرخ اسکیت هم برای اسکیت‌سواری اگرسیو که نیازمند چرخ‌هایی با مقاومت بالا و طول عمر بیشتر است استفاده می‌شود.

هسته متحرک[44]

در برخی از تولیدات سفارشی چرخ‌های اسکیتی با قابلیت تغییر قسمت توپی از آلومینیومی به پلی‌اورتان فراهم شده است.

 

برخی از انواع چرخ‌های اسکیت

چرخ‌های چراغدار یا نورانی[45]

به لطف ابداع دینام[46] و ال ای دی[47] این چرخ‌ها با چرخش از خود نور متساطع می‌کنند که در شب جلوه خاصی دارد.

چرخ‌های آنتی راکر[48]

 معمولاً قط آنها آنقدر کم است که در بین قسمت فرو رفته فریم اسکیت‌های اگرسیو (H block) برای لغزیدن راحتر بر روی سطوح بکار می‌رود و لزوماً به بلبرینگ هم مجهز نیست.

چرخ‌های آفرود یا برای تمام سطوح[49]

معمولاً تا 150 میلیمتر قط هم دارند و به صورتی طراحی شدند که بر روی تمام سطوح قابل حرکت است و میتواند با تیوپ یا بدون تیوپ[50] و به همراه شیارهایی بر روی سطح چرخ باشد.

چرخ‌های تیوپی[51]

یک نمونه از این چرخ‌ها توسط شرکت نایک ارائه گردید که از اقبال چندانی برخوردار نبود.

چرخ‌های فسفری[52]

این چرخ‌ها با بارگیری نور در طول روز هنگام شب روشنایی دارند و باید توجه کنید که آنها نمیتوانند جایگزین نوارهای بازتابنده دراسکیت‌سواری شب شود.

 

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

منبع:

© Link

© Link



[1] shape

[2] diameter

[3] hardness

[4] flexibility of their core

[5] on-core

[6] Polyurethane (P.U.)

[7] polyethylene

[8] especially

[9] round, square, elliptic

[10] full, open

[11] The Shore

[12] durometer

[13] PVC wheels

[14] aggressive skating

[15] skatepark

[16] ramp

[17] street skating

[18] speed skating

[19] notched or pneumatic wheels

[20] all-terrain skating

[21] transparent and translucent wheels

[22] The on-core profiles

[23] Thin

[24] fitness skating

[25] speed skating

[26] Round

[27] more reactive and easier to handle

[28] hockey skating

[29] Almost flat or “square”

[30] aggressive skating

[31] The wheel core

[32] nylon and Rilsan

[33] carbon fiber

[34] Glass fiber

[35] Plastic

[36] Rislan

[37] Carbon composite

[38] Glass fiber composite

[39] Aluminum

[40] Open cores

[41] Semi-open cores

[42] hockey or free-skating

[43] Full cores

[44] Removable cores

[45] Luminous wheels

[46] dynamo system

[47] LED

[48] Anti-rockers

[49] All-terrain wheels

[50] tubeless

[51] Air tube wheels

[52] Phosphorescent wheels