وقتی در مورد اسکیت‌سواری صحبت می‌کنیم، بیشتر اوقات نگهداری و مواظبت از چرخ‌های اسکیت به فراموشی سپرده می‌شود. بسیاری از اسکیت‌سواران اعتقاد دارند که چرخ‌ها و محور تحمل کننده وزن اسکیت‌سوار نیازی به مراقبت ندارند و به راحتی تعویض می‌شوند. درست است که چرخ و محور قابل تعویض هستند، اما این بدان معنا نیست که از تعمیر و نگهداری آنها چشم‌پوشی کرد.

در واقع، چرخ‌ها و سایر اجزای زیر اسکیت به مرور زمان دچار آسیب و صدمات زیادی می‌شوند. در هنگام عبور از جاده‌های مختلف، سنگ ها، آب، شن، خاک و همچنین اسکیت‌سواری و اجرای حرکات در پیست‌های اسکیت، به چرخ و محورهای اسکیت ضربه وارد می‌شود.

هر چه کمتر به آن ها اهمیت بدهید، هزینه بیشتری برای تعویض آن ها پرداخت خواهید کرد.

در هنگام مراقبت از چرخ‌های اسکیت، مهمترین کار پیدا کردن ساییدگی است. چرخ‌‌های نرم‌تر، زودتر از چرخ‌های سفت ساییده می‌شوند. بنابراین قبل از خرید اسکیت و یا چرخ‌های آن همیشه از هدف اسکیت‌سواری خود آگاهی پیدا کنید و بدانید که چرخ‌های مناسب برای مسیر و یا رشته‌های متنوع باید دارای چه شرایطی باشند.

در ادامه دو موضوع ذیل را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

چرخش چرخ‌ها

تعویض چرخ‌ها

 

قسمت اول چرخش چرخ ها

چرخش چرخ‌ها امری ضروری در مراقبت و نگهداری از انواع اسکیت‌‌ها به شمار می‌رود. آسیب دیدن چرخ‌ها اتفاقی عادی است، اما اگر بیش از حد به آن توجه نشود مشکلات بزرگتری بوجود خواهد آمد. چرخش چرخ‌ها بدان معنا است که شما می‌توانید برای کمک به پخش نیرو و کنترل ساییدگی‌های احتمالی جای چرخ‌ها را عوض کنید. این کار عمر چرخ‌ها را افزایش می‌دهد و تجربه اسکیت‌سواری شما را بهتر می‌کند.

چرخش چرخ‌ها در اسکیت شباهت زیادی به چرخش چرخ‌ها در اتومبیل دارد. کار به این صورت است که ابتدا چرخ‌ها را باز می‌کنید و آن‌ها را در نقاط مختلف فریم می‌بندید. شما می‌توانید هر طور که دوست دارید این چرخش را انجام دهید (این موضوع کاملاً حالتی سلیقه‌ای دارد)، اما توصیه می‌کنیم از راهنمایی‌های زیر استفاده کرده تا احتمال آسیب را به حداقل برسانید.

 

در اسکیت‌های چهار چرخ:

باید جای چرخ اول و سوم را با هم عوض کرد و جای چرخ دوم و چهارم را نیز به هم داد. علاوه بر این، توصیه می‌شود چرخ‌ها را از کنار وارو کنید تا قسمتی که رو به عقب داشته رو به جلو جهت بگیرد. (یعنی قسمت بیشتر ساییده شده در لبه بیرونی و قسمت‌های کمتر ساییده شده در لبه درونی قرار بگیرد.)

 

در اسکیت‌های پنج چرخ:

در قدم اول: بهترین روش برای این کار آن است که 1 را با 3 و 3 را با 5 عوض کنید. بنابراین چرخ 5 به جایگاه 1 منتقل خواهد شد.

قدم دوم: بعد از طی کردن مرحله اول، براحتی جای چرخ‌های 2 و 4 را با هم عوض کنید. این کار را طبق توصیه‌ی زیر انجام دهید:

توصیه می‌شود در هنگام چرخش چرخ‌ها آن‌ها را از کنار وارو کنید. بنابراین قسمتی از چرخ که روبه خارج دارد، رو به جلو جهت پیدا می‌کند. این کار دوام چرخ‌ها را افزایش می‌دهد و اسکیت‌سواری را روان‌تر می‌کند.

 

در اسکیت‌های hi-lo:

این روش چرخش در اسکیت‌های هاکی متداول است، چراکه فریم هایلو فقط در این اسکیت‌ها وجود دارد. فریم‌های هایلو درمقایسه با اسکیت‌های معمولی نیازمند روش چرخش متفاوتی هستند، زیرا چرخ‌های عقب بزرگتر از چرخ‌های جلو اسکیت است. در نتیجه، چرخ‌های عقب را نمی‌توان با چرخ‌های جلو جابه ‌جا کرد. بنابراین چرخ‌های سه و چهار و چرخ‌های یک و دو با هم جابه ‌جا می‌شوند.

قسمت دوم تعویض چرخ‌ها

شاید در یک دوره، تمامی روش‌های چرخش موجود را بر روی یک دست چرخ اسکیت پیاده کرده‌اید، اما واقعیت این است که زمان تعویض آن‌ها فرارسیده است. سوال واقعی این است: زمان آن چه وقت است؟ چرخ‌ها چقدر باید آسیب دیده باشند که آن‌ها را با چرخ‌های جدید عوض کنیم؟ این سوال جواب‌های زیادی دارد،‌ زیرا میزان آسیب دیدگی چرخ‌ها در انواع اسکیت‌سواران متفاوت است. اما بهترین پاسخ جایی است که اسکیت‌سواری با اسکیت‌ها سخت می‌شود و اسکیت‌ها براحتی بر روی یک سطح صاف نمی‌ایستند و نمی‌توان به درستی حرکات را اجرا کرد. این همان زمان تعویض است. همچنین اگر زاویه چشمگیری در چرخ‌ها دیدید، زمان تعویض آن‌ها فرارسیده است.

 

مراحل تعویض چرخ‌ها

  1. میله محور چرخ را با وسیله مناسب باز کنید (معمولا آچار L یا آچار الن)
  2. بلبرینگ‌ها و جداکننده‌ها (اسپیسر) را از چرخ ‌های قدیمی خارج کنید (وقتی آن‌ها را بیرون آوردید به ظاهر آن‌ها نگاه کنید و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.)
  3. بلبرینگ‌ها و جداکننده‌ها (اسپیسر) را وارد چرخ‌های جدید کنید.
  4. با بستن میله محور،‌ چرخ‌های جدید را محکم سرجای خود ببندید.

 

مرتبط:

مشخصات چرخ های اینلاین اسکیت هنری

افزایش تنش بر روی عضلات و مفاصل به هنگام اسکیت‌سواری (چرخهای اسکیت 110 میلیمتری)

چرخاندن و مراقبت از چرخ های اسکیت اینلاین

راهنمای خرید چرخ های اسکیت اینلاین

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

منبع:

© Link

© Link

© Link