اسکوتر برقی[1]، اسکوتر خودتَراز یا هاوِربرد[2] (برگرفته از داستانهای علمی و تخیلی ام.کی.جوسیف[3] در سال 1967 و فیلم بازگشت به آینده دو[4] در سال 1989که به علت داشتن چرخ و عدم شناور بودن این دستگاه چندان مفهوم عملکردی در این اسم قابل تعمیم نمی‌باشد) که با اسامی مختلف دیگر همچون اسمارت اسکوتر، اسمارت بالانس، اسکوتر برقی یا شارژی نیز شناخته می‌شود به عنوان یک وسیله نقلیه انفرادی در فوریه سال 2013 توسط شِن چِن[5] سرمایه گذار امریکایی به عنوان اختراعی جدید به ثبت رسید.

کشور چین در سال 2014 آنرا به تولید انبوه رساند. کسب محبوبیت روزافزون این وسیله به خاطر تایید خوانندگان، هنرپیشگان، بازیگران و مدلهای مشهور همچون جاستین بیبر[6]، جیمی فاکس[7]، کندال جنر[8]، کریس براون[9]، سولجا بوی[10]، ویز خلیفا[11] است. این دسته از اسکوترها بدون داشتن دسته هدایتگر و تنها با حفظ تعادل بر روی آن قادر به طی کردن در مسافتها مختلف خواهد بود (در هر بار شارژ کامل باتریهای پر دوام مسیری 25 کیلومتری قابل طی کردن می‌باشد.)

راهنمای تصویری استفاده از اسکوتر برقی

 

اجزای اصلی این دستگاه شامل 2 عدد چرخ (که در واقع موتورهایی به اسم براش لِس [12] می‌باشد)، برد الکترونیکی، باتری لیتیومی، قاب از جنس پلاستیک فشرده، شاسی آلومینیومی، ژیروسکوپ در مدلهای جدیدتر، چراغ خطر و... است.

هنگام استفاده از این وسیله همانند سایر وسایل نقلیه چرخدار به کار بردن لوازم ایمنی توصیه میشود.

 

سِگ‌وِی پی‌تی[13] یا رانَک یک دوچرخه‌ی الکتریکی خودتراز است که توسط دین کامن[14] و در مسیر توسعه صندلی‌های چرخدار اختراع شده است. این محصول به وسیله شرکت سگ‌وی در نیو همپشایر آمریکا تولید و برای اولین بار روز سوم دسامبر سال 2001 در دِرایان پارک شهر نیویورک منهتن و برنامه صبح به خیر امریکا شبکه ای بی سی رونمایی شد.



با توجه به قوانین و مقررات مربوط به عبور و مرور در کشورهای مختلف محدودیتهایی متفاوتی برای استفاده از این وسیله وجود دارد.

زمانی که دستگاه روشن باشد و حالت تعادل فعال باشد محاسبه‌گرها و موتورها در پایه‌ی سگ‌وی پی‌تی، آن را در حالت عمودی نگه می‌دارند. یک کاربر می‌تواند برای جلو رفتن، وزن خود را به جلوی دستگاه منتقل کرده و برای عقب رفتن، وزن خود را به عقب دستگاه انتقال دهد. حسگرهای ژیروسکوپ و حسگرهای تراز سیالات، برای تشخیص حرکات کاربر به وسیله‌ی وزنش استفاده می‌شوند. برای تغییر جهت، کاربر باید دسته را توسط دستانش به سمت چپ یا راست بچرخاند.  حداکثر سرعت این وسیله 20 کیلومتر بر ساعت می‌باشد.

 

مرتبط:

اسکیت‌سواری در شهر و روستا یا جاده و خیابان

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link


[1] Self-balancing scooter

[2] Hoverboard

[3] M. K. Joseph

[4] Back to the Future Part II

[5] Shane Chen

[6] Justin Bieber

[7] Jamie Foxx

[8] Kendall Jenner

[9] Chris Brown

[10] Soulja Boy

[11] Wiz Khalifa

[12] Brushless Motors

[13] Segway PT

[14] Dean L. Kamen