1.jpg (430×240)

زمین‌های خشن یا ناهموار خصوصاً برای اسکیت‌سواران مبتدی یکی از مهمترین مشکلات در اسکیت‌سواری محسوب می‌گردد.

زمین ناهموار منجر به بروز ارتعاش بسیار بر روی پا می‌شود و رولینگ را بسیار ناخوشایند می‌نماید. اگر جنس اسکیت شما از کربن باشد حسی شبیه به پوشیدن یک دمپایی قدیمی پیدا کرده و چشم بسته میتوان گفت که سرعت خود را از دست می‌دهید، مانند اسکیت‌سواری در زمین‌های لغزنده بارانی که مورد تنفر است و باعث می‌شود که از یک دوچرخه‌سوار نیز عقب مانده و شبیه به اردک به حرکت خود ادامه دهید.!

تعریف ما

تعریف زمین‌های خشن و ناهموار موضوعی کاملاً ذهنی و مرتبط با سطح مهارت اسکیت‌سواری هر فرد است و ارتباط مستقیمی نیز با قطر چرخ‌های مورد استفاده دارد به طوریکه تفاوت چشمگیر بین چرخ‌های 56 و 125 میلیمتری وجود دارد.

3.jpg (400×250)

علت خشن و ناهموار بودن زمین

صرف نظر از زمین‌های آسیب دیده، ناهمواری و خشونت و یا زبری زمین به اندازه دانه‌های بافت تشکیل دهنده زمین مرتبط است. به عنوان مثال در زمین آسفالت اندازه شن و ماسه به‌کار رفته در قیر به عنوان ماده چسبنده این نقش را ایفا می‌کند و هرچه آن دانه‌ها درشتر باشد درجه زبری نیز بیشتر می‌شود.

4.jpg (800×533)

چند نوع پوشش

آسفالت یا پوشش‌های سیاه[1] : دانه‌های تشکیل دهنده این پوشش 0.4 یا 0.6 است که یه معنای قطر 0 تا 4 یا 6 میلیمتری است و با توجه  به ارتعاش کم کاملاً برای اسکیت‌سواری مناسب بوده و طول عمر خوبی دارد.

پوشش‌های رنگی[2]: خطوط کاهش سرعت اغلب از این نوع می‌باشند. سطح آنها مقاومتر و با درجه ناهمواری بیشتر و کمتر می‌باشند. چسبندگی[3] آنها بسیار با کیفیت است. می‌تواند رنگهای متنوع قرمز، بژ، زرد، سبز، آبی و ... داشته باشند و هزینه آنها نیز تقریباً سه برابر آسفالت های کلاسیک[4] است. به خاطر  استحکام[5]، صاف و هموار بودن[6] و همگن[7] بودنشان بسیار دوست داشتنی‌اند.

پوشش با اتصال‌های سبز[8] : این مسیرهای سبز نیز برای اسکیت‌سواری بسیار مناسبند. آنها را بیشتر در مسیرهای سبز، جاده‌های تندرستی و محیط‌های طبیعی میتوان مشاهده کرد. چسبندگی خوب از ویژگی این پوشش است. هنگام اسکیت‌سواری بر روی این پوشش حس ترک خوردن[9] در زیر چرخها، همچون اسکیت بر روی خرده های نان را خواهید داشت.

 5.gif (110×85)

کفپوش‌های متنوع، کفپوش پلی اورتان و اپوکسی، تارتان از دیگر پوشش‌های متنوعی می‌باشد که با پیشرفت‌های روز افزون در صنعت به اَشکال و ترکیب‌های مختلف قابل بهره‌برداری می‌باشد که انواع تارتان‌ها در قالب جدول زیر ارائه گردیده است.

 

نوع تارتان

مشخصات فنی

ساندویچی

با 10 سانتیمتر لایه ضربه گیر در زیره و یک لایه کوت و اپی دی ام رنگی جهت مسابقات داخلی

نیمه فول

با یک لایه کوت و گرانول مشکی در زیره و یک لایه کوت و اپی دی ام رنگی دررویه جهت مسابقات داخلی و بین‌المللی

فول

با دولایه کوت و گرانول مشکی در زیره و یک لایه کوت و اپی دی ام رنگی دررویه جهت مسابقات جهانی و المپیک

رول

دردولایه به هم چسبیده به صورت رول و رنگهای متعدد جهت مسابقات جهانی

ترکیبی

با 10 سانتیمتر لایه ضربه گیر در زیره و رول پلی اورتان در رنگهای متعدد در رویه جهت مسابقات داخلی

 

 

مرتبط:

چگونه بر روی زمین های ناهموار اسکیت کنیم

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link

© Link

 


[1] Black coatings

[2] Colored coatings

[3] grip

[4] classic asphalt

[5] solidity

[6] smoothness

[7] homogeneity

[8] Coatings with green binding

[9] cracking