قسمت دوم هر آنچه که می بایست در مورد انتخاب فریم اسکیت اینلاین بدانید

قسمت سوم هر آنچه که می بایست در مورد انتخاب فریم اسکیت اینلاین بدانید

دانلود کتاب الکترونیک همه چیز در مورد فریم اسکیت

 

مقدمه

آناتومی فریم اسکیت[1]

فریم، تضمین کننده ارتباط بین بوت و چرخ‌ها بوده و ویژگی‌های فنی چون (درجه سختی، اندازه طول و ..) به طور قابل توجهی بر نحوه عملکرد آن موثر است.

قاب یا فریم بخشی از شاسی[2] اسکیت است که کفش یا بوت اسکیت بر روی آن ثابت شده و چرخ‌ها در درون آن قرار می‌گیرند و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است:

پل جلویی و عقبی[3] که به ترتیب در نوک و پاشنه بوت اسکیت قرار می‌گیرند. پیچ‌های بوت اسکیت نیز به قسمت سوراخ‌های مستطیلی[4] در جلو و عقب فریم بسته می‌شود. در بسیاری از فریم‌ها این سوراخ مستطیلی آنقدر فضای لازم را دارد تا بتوان تنظیمات جانبی فریم و بوت را در آن انجام داد. فاصله بین این دو سوراخ مستطیلی در جلو و عقب فریم را بر حسب میلی‌متر می‌سنجند که  از 165 میلی‌متر برای چرخ‌های 90 میلی‌متری و کوچکتر شروع شده تا فریم‌های 195 میلی‌متری برای چرخ‌های بیشتر از 90 میلی متر تعیین می‌گردد.

سوراخ مستطیلی به گونه‌ای است که میتوانید فریم را با توجه به عملکرد و استفاده خود آنرا تنظیم کنید.

به منظور ثبات و صاف ایستادن فریم و بوت، پل‌های تقویت کننده‌ای [5] در بین دو قسمت جلو و عقب قرار می‌گیرد و در دو پهلو[6] سوراخ‌های محور[7] پیچ‌ها قرار دارد. فریم از بوت پشتیبانی کرده و چرخ‌ها را ثابت نگه می‌دارد و ممکن است از مواد مختلفی ساخته شود:

پلیمر[8]: پلی اورتان[9]، نایلون[10] (مدل های ضعیف)

کامپوزیت[11]: ترکیبی از نایلون و فیبر شیشه و یا کربن

فلز[12]: به طور کلی از جنس آلومینیوم[13] است، اما از فلزات دیگر چون منیزیم[14] و تیتانیوم[15] و یا ترکیبات آلیاژی استفاده می‌شود.

انواع مختلف فریم:

برای رشته‌های مختلف فریم‌های متنوعی وجود دارد و طبقه‌بندی‌های مختلفی براساس؛

1.ماهیت مواد تشکیل دهنده

2.نوع

3.اندازه طول فریم بر حسب میلی‌متر

فریم‌ها می‌توانند از دو تا پنج چرخ را پشتیبانی کنند و فریم‌ها می‌توانند ترکیبات شیمیایی متنوع و یا ثابت تهیه شود.

در نوعی دیگر از تقسیم‌بندی فریم‌ها دو نوع‌اند:

* یک تکه

* چند تکه

 

روش‌های مختلف اتصال و فیکس شدن فریم‌ها به بوت عبارتند از:

پرچ شده[16]

پیچ کردن[17]

پازلی

یکپارچه با بوت(بسیار نادر)

فریم‌های پلاستیکی انعطاف پذیرتر بوده و ارتعاشات[18] و شوک[19] ناشی از حرکات را جذب[20] می‌کند. اما انتقال انرژی و واکنش پذیری[21] آنها کمتر است.

فریم‌های فلزی سفت و سخت‌تر هستند و انتقال انرژی به آنها بهتر است، ولی ارتعاشات و عیوب زمین بر روی آنها تاثیر می‌گذارد و به همین منظور برای جذب ارتعاشات از آنتی‌شوک در آنها استفاده می‌شود، ولی شاید واقعاً متعجب شوید که تاثیر چندانی را برای استفاده از آنها مشاهده نخواهید کرد.

فریم‌های کامپوزیت(مثل کربن) سبک‌تر و واکنش‌پذیر ترند. با توجه به طراحی ممکن است از مدل‌های فلزی نیز سختر باشند. اما در شوک‌های بسیار شدید به جای خم شدن شکننده خواهند بود. اما با یک مقاومت بزرگ به تلاش‌هایشان در طول حرکت ادامه خواهند داد.

 

طول فریم:

اندازه فریم‌های اسکیت از انضباط خاص خود پیروی می‌کند. به عنوان مثال فریم‌های کوتاه‌تر اداره کردنشان سریعتر است و در رشته‌های هاکی، اسلالوم، اگرسیو، فری استایل پرکاربردتر می‌باشند.

از سوی دیگر فریم‌های بلندتر کارآمدی کمتری برای تغییر جهات دارند، ولی ثبات بیشتر و توزیع وزن بهتر به هنگام سر خوردن دارند و برای رشته‌های سرعت و استقامت کاربردی‌ترند.

 

فریم‌های راکر شده[22]

این موضوع در واقع انجام تنظیمات خاص بر روی چرخ‌ها و طول و ارتفاع فریم است. در برخی فریم‌ها این قابلیت به صورت کارخانه‌ای وجود دارد و در برخی دیگر از فریم‌ها با تنظیمات مربوط به چرخ انجام می‌پذیرد.

هدف از این تغییرات افزایش قدرت اداره کردن یا همان هندلینگ[23] است. برای رشته‌هایی مثل هاکی و اسلالوم که نیاز به تغییر جهت سریع است، بسیار پرکاربرد است و بهترین مثال برای بیان سیستم راکر شکل موز است. نصب چرخ‌ها در حالتی نیمدایره برای افزایش سهولت و اداره راحتر اسکیت در رشته‌های مختلف فری استایل اسلالوم، اسکیت‌سواری آزاد، اسکیت هاکی و ... که در انواع متنوع زیر صورت می پذیرد؛

تنظیم طبیعی یا تخت[24]

طبیعی‌ترین و رایج‌ترین حالت برای اسکیت‌های موجود در بازار و رشته‌های تفریحی و سرعت، چرخ‌های یک اندازه و یک ارتفاع است که بیشترین حمایت و ایمنی را برای اسکیت‌سواری به وجود می‌آورد و به علت قدرت مانور کمتر برای مبتدیان مناسب‌تر است.

تنظیم های-لو[25](بالا و پایین)[26]

قسمت بالا دو چرخ عقب و زیر پاشنه است.

قسمت پایین دو چرخ جلو و زیر پنجه است.

این روش بیشتر در اسکیت هاکی برای افزایش واکنش‌پذیری و سرعت در تغییر جهت به کار می‌رود. اسکیت راحتر می‌چرخد و شیفت وزن به جلو راحتر اجرا می‌گردد. می‌توان در برخی از مدل‌های اسکیت مثل کی تو[27] و میشن[28] این موضوع را مشاهده کرد.

برخی از اسکیت‌سواران حتی چرخ جلو را هم کوچکتر کردند. مثل برادران دالتون در لوک خوش شانس[29] که به شکل ترتیبی 80 و 78 و 76 و 72 میلی‌متر تنظیم کرده بودند.

تنظیم راکر جلویی[30]

برای اسکیت‌سواری خیابانی و اسکیت هاکی بسیار مناسب است و ثبات کمتر در سرعت و پاسخ بهتر به حرکات چرخشی از معایب و محاسن آن می‌باشد.

تنظیم موزی شکل[31] یا تمام راکر[32]

در این حالت چرخ‌های اول و آخر پایین‌ترند و تنها چرخ‌های میانی شما با زمین در تماس است. برای اجرای ترفندها کمی از ثبات شما کاسته می‌شود، ولی اجرای آنها به مراتب آسانتر می‌گردد.

این تنظیم تقلیدی از اسکیت‌سواری روی یخ یا همان پاتیناژ است. سرعت بالا برای جابجایی و تغییر جهت سریع و راحت از مزایای آن است و کنترل پایین از جنبه‌های منفی آن محسوب می‌گردد، که معمولاً برای حل این مشکل از چرخ‌های کوچک با ترتیب و قاعده 50 و 60 و 60 و 50 استفاده می‌گردد.

تنظیم های-لو کامل[33]

چیزی شبیه به چوب زیرین صندلی‌های گهواره‌ای است و با وزن خود می‌توان آنرا به سمت جلو عقب حرکت داد. مچ پا و زانوها در موقعیت طبیعی‌تری قرار دارند و رقص یا حرکات پا[34] آسانتر اجرا می‌گردد. برای رشته آزاد و اسلالوم بسیار مناسب است.

تنظیم آنتی راکر[35] یا راکر معکوس[36]

این تنظیم برای اسکیت‌های اگرسیو کاربرد دارد و به این ترتیب دسترسی به فریم آسانتر شده و برای سرخوردن بر روی ریل‌ها، سکوها و لبه‌ها مناسب می‌گردد.

نکته:

هنگام خرید چرخ‌ها حتماً به فریم خود و حداکثر قطری که چرخ‌ها می‌توانند بپذیرند توجه کنید و همانطور که اشاره شد برخی از فریم‌ها مثل فریم اسکیت‌های هاکی به صورت پیش فرض کارخانه راکر می‌باشند و نیاز به تنظیم چرخ در آنها وجود ندارد.

چرخ‌های قدیمی و ساییده شده خود را جمع آوری کنید و بعدها برای تنظیم چرخ‌های راکر از آن استفاده کنید.

 

برای اسکیت‌ها از چه فریمی استفاده کنیم:

هر یک از رشته‌های اسکیت به منظور تسهیل در اجرای حرکات، افزایش سرعت و مقاومت و ... فریم‌های متفاوتی را به کار می‌برد.

یک مرور کلی در مورد عوامل موثر بر فریم داشته باشیم:

فرآیند تولید[37]

طراحی[38]

ابعاد[39]

فاصله محوری[40]

استحکام[41]

مواد اولیه[42]

تعداد نقاط تثبیت کننده[43]

عرشه یا دک و پل‌ها[44]

تعداد چرخ‌ها[45]

تنظیمات مربوط به چرخ[46] (تخت، راکر، آنتی راکر و ...)

مراحل ساخت فریم[47]:

فریم‌ها می توانند از طریق قالب زدن، اکسترود، پرس کردن و یا یک تکه ساخته شوند. همچنین فرآیندهای متنوعی هم برای فریم‌های کامپوزیتی مبتنی بر پایه کربن وجود دارد.

فریم‌های تزریقی یا قالب گیری شده[48]:

رایج‌ترین و متناسب ترین فرآیند تولید است که با قاب‌گیری و تزریق مواد پلاستیکی در پروسه‌ای ارزان و متناسب برای اسکیت‌های خیابانی و تفریحی ساخته می‌شود.

فریم‌های فشرده[49]

قطعاتی فلزی دارند که بیشتر از جنس آلومینیوم فشرده است و برای اسکیت‌های تفریحی و مسافت بلند مناسب است.

فریم‌های اکسترود[50]

فرآیند تولید گرانی دارند و از شمش‌های آلومینیوم و طی فرآیند اکستروژن ساخته می‌شود و خواص مکانیکی خوبی را خواهد داشت.

فریم‌های ماشین کاری[51]

فریم‌های گرانی که با ماشین کاری و تراش بر روی شمش‌های آلومینیوم تولید می‌شود.

تفاوت فریم‌های یک تکه یا چند تکه[52]

قاب‌های چند قطعه از نظر استحکام در مقایسه با تک قطعه قویترند.

ابعاد[53]

طول شاسی[54]

فریم‌های کوتاه برای اسکیت هاکی، اسلالوم، اگرسیو، آزاد و شهری مناسب‌ترند. در حالیکه قاب‌های طویل‌تر با ثبات‌تر و انتقال نیروی بهتری داشته و برای مسافت‌های طولانی و یا اسکیت سرعت و اسکیت در سراشیبی مناسب‌ترند.

ارتفاع[55]

فریم‌های مرتفع‌تر از مرکز ثقل کمتری برخوردارند و در عوض فریم‌های کوتاه‌تر با ثبات‌ترند. در فریم‌های مرتفع تنش مچ پا بیشتر است. ولی در برخی از رشته‌ها مثل اسکیت سرعت و جاده باید از طریق تمرین بیشتر مچ پا را با قطر بالاتر چرخ‌ها تطبیق داد.

تعداد و نحوه قرار گرفتن چرخ‌ها:

فریم‌ها ممکن است از 2 تا 6 چرخ داشته باشند و این تفاوت رفتارهای مختلفی را در رشته‌های مختلف اسکیت به وجود می‌آورد.

2چرخ‌ها

اسکیت‌های آف رود[56] معمولاً از دو چرخ بزرگ در ابتدا و انتهای فریم برخوردارند که به این ترتیب مرکز ثقل را افزایش می‌دهند و اداره کردن آن به دلیل طول بلند فریم آسان است. ولی برخی از اسکیت‌های خیابانی هم که دارای دو چرخ می‌باشند، اداره کردن آنها به دلیل کوتاه بودن فریم سخت‌تر بوده و توانایی آن برای اسلاید کردن بر روی موانع آسانتر خواهد بود.

3چرخ‌ها

اسکیت‌های سایز اول ویژه کودکان، اسکیت‌های هنری و برخی از اسکیت‌های جاده که سه چرخ بزرگ دارند در این طبقه‌بندی قرار می‌گیرند و به لطف کوتاه بودن فریم اداره این اسکیت‌ها آسانتر می‌باشد.

4چرخ‌ها

یک استاندارد متداول برای اسکیت‌ها محسوب می‌شود و در رشته‌های سرعت، آزاد، هاکی و اسلالوم  کاربرد دارد.

5و6چرخ‌ها

بیشتر برای رشته سرعت و سراشیبی متداول بود. چرا که انتقال نیروی بهتری در مقایسه با سایر فریم‌ها دارند.

افزایش تعداد چرخ‌ها باعث بیشتر شدن خاصیت چسبندگی و ثبات بیشتر در اسکیت‌سواری می‌شود، در عوض ساییدگی و اصطحکاک چرخ‌ها هم به علت فشار، بیشتر می‌شود.

تنظیمات راکر:

در مقابل فریم‌هایی با چرخ‌های تخت، تنظیمات راکر را داریم که گاهی به واسطه فریم‌هایی با قابلیت راکر و گاهی هم به واسطه تغییر اندازه چرخ‌ها ایجاد می‌گردد. به این ترتیب قابلیت تغییر جهت و اجرای ترفند‌ها راحتر می‌گردد.

فریم‌های قابل تنظیم متغییر[57]

در رشته‌هایی همچون رشته سرعت تنظیم دقیق فریم اهمیت فراوان دارد و از درد و جراحات احتمالی جلوگیری می‌کند.

آیا فریم‌های قابل تنظیم وجود دارد؟

همانطور که در بالا اشاره شد، برخی از رشته‌های اسکیت مثل سرعت و تفریحی فریم‌ها قابلیت تنظیم دارند و در برخی دیگر از رشته‌ها مثل رشته اسکیت هاکی فریم به بوت پرچ شده است. افراد با توجه به موفولوژی[58] یا ریخت شناسی بدنی پای خود فریم‌ها را به داخل یا خارج تنظیم می‌کنند تا مچ پا در راستای شانه عمود قرار بگیرد.

روش تنظیم فریم:

1.بایستید و اسکیت‌های خود را شل[59] و به اندازه عرض شانه[60] نگهدارید و فریم را با خط مرکزی پاشنه تراز کنید.

2.اگر پای شما به سمت داخل خم[61] شده است (پرونیشن[62]) فریم‌ها را به داخل بکشید.

3.اگر پای شما به سمت خارج خم شده است (سوپینیشن[63]) فریم‌ها را به خارج بکشید.

4.شما باید به دنبال یک لبه بی‌طرف[64] که نه به داخل و نه خارج باشید.

همانطور که اشاره شد در رشته اسکیت سرعت از آنجا که بوت‌ها معمولاً از جنس کربن می‌باشد، در صورت عدم تنظیم دقیق فریم موجب فشار بر روی مچ پا شده و درد تاندون‌ها و .. را افزایش می‌دهد. در برخی از مدل‌ها قسمت مستطیلی فریم دارای چند سوراخ است که امکان جلو عقب بردن اسکیت‌ها را به وجود می‌آورد.

اما توصیه ما همواره توزیع وزن به مرکز فریم است تا از فشار بیش از حد به پاشنه و پنجه‌ها جلوگیری کند و تعادل مطلوبی را برای اسکیت‌سوار به دست آورد.

مواد تشکیل دهنده: کامپوزیت، آلومینیوم، چوب خیزران(بامبو)[65]

مواد کامپوزیتی بر مبنای کربن از استحکام بیشتری نسبت به فریم‌های آلومینیومی برخوردارند. ولی شکننده‌ترند. وقتی از فریم‌های کامپوزیتی صحبت می کنیم فرآیند و نحوه تولید قاب از منظر مواد تشکیل دهنده بسیار کلیدی است.

فریم‌های پلیمری:

پی وی سی[66]، پلی پروپیلن[67]، پلی اورتان و یا نایلون در این طبقه بندی قرار می‌گیرند. انعطاف‌پذیری و نرم بودن آنها به دلیل جذب بیشتر شوک‌ها مناسب‌تر است. این نوع فریم برای اسکیت‌های تفریحی و خیابانی کاربرد دارد و در اسکیت‌های اگرسیو با ترکیبی از شیشه و کربن استفاده می‌شود.

فریم‌های کامپوزیتی:

اغلب از جنس پلاستیک و با افزودن شیشه و فیبر کربن به منظور افزایش استحکام ساخته می‌شود. انتخاب و نحوه ترکیب مواد در ساخت این فریم‌ها نقش اساسی داشته و در برخی از محصولات نیز از فایبر گلاس[68] استفاده می‌شود.

فریم‌های فلزی:

آلومینیوم پرکاربردترین و بعد از آن منیزیم و تیتانیوم برای ساخت این فریم‌ها استفاده می‌شود.

فریم‌هایی از جنس بامبو:

خیلی کاربردی نیست. اما برخی از محصولات تولید شده با این ماده سه برابر مقاوم‌تر از فولاد است.

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

منبع:

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

 



[1] Anatomy of a skate frame

[2] Undercarriage

[3] front and a rear bridge

[4] oblong holes

[5] reinforcement bridges

[6] Sides

[7] Axles

[8] Polymere

[9] Polyurethane

[10] Nylon

[11] Composite

[12] Metal

[13] Aluminum

[14] magnesium

[15] titanium

[16] Riveted

[17] Screwed

[18] Vibrations

[19] Shocks

[20] Absorbs

[21] Reactive

[22] Rockered frames

[23] Handiness

[24] Flat

[25] HiLo

[26] high-low

[27] K2

[28] Mission

[29] Dalton brothers in Lucky Luke

[30] front rocker

[31] banana rocker

[32] full rocker

[33] full HiLo rocker

[34] Footwork

[35] anti rocker

[36]  inverse rocker

[37] The manufacturing process

[38] The design

[39] The dimensions

[40] The inter axial spacing

[41] The rigidity

[42] The material

[43] The number of fixing points

[44] The decks and bridges

[45] The number of wheels

[46] The wheel set-up

[47] The manufacturing processes of skate frames

[48] Molded/injected frames

[49] Pressed frames

[50] Extruded frames

[51] Machined frames

[52] Cast in one piece or made of several parts?

[53] Dimensions

[54] The chassis length

[55] Height

[56] off-road

[57] Adjusting your skate frames

[58] Morphology

[59] Loose

[60] Shoulder width

[61] Lean

[62] Pronation

[63] Supination

[64] Neuter

[65] Bamboo

[66] PVC

[67] Polypropylene

[68] Fiberglass