سیستم راکر در اسکیتسواری نحوه قرار گرفتن چرخها در فریم یا قاب اسکیت میباشد که در مباحث خلاصهای در مورد فریم اسکیت و هرآنچه میبایست در مورد انتخاب فریم اسکیت اینلاین بدانید-قسمت اول به طور خلاصه به آن اشاره کردیم.
سیستم راکر به نحوه چیدمان چرخهای اسکیت در قاب یا فریم اسکیت گفته میشود.
در گذشته نه چندان دور اسکیتسوارانی که رشتههای مختلف اسکیتسواری را دنبال میکردند با انجام تمرینات مختلف متوجه ساییدگی بیشتر در برخی از چرخهای اسکیت خود میشدند که با تعویض چرخهای کهنه و نو کردن آنها اجرای آن تمرینات تا مدتی سخت میشد.
امروزه هم اسکیتسوارانی که بدون شناخت سیستم راکر اسکیتسواری میکنند بعد از مدتی به ساییدگی بیشتر برخی از چرخها در مقایسه با چرخهای دیگر را بعد از آنکه مدتی از اسکیتسواریشان مشاهده میکنند.
اما داستان از چه قرار است؛ بخشی از این ساییدگی به دلیل استفاده نامناسب از چرخهای اسکیت و نچرخاندن به موقع آن، که به صورت مفصل در مبحث تعویض و نگهداری چرخهای اسکیت به آن پرداختیم به وجود میآید.
برخی دیگر از این ساییدگیها به دلیل نوع تمرین در رشتههای مختلف اسکیتسواری شکل میگیرد.
بعنوان مثال در رشته اسکیتسواری هاکی؛ چرخهای جلوی اسکیت به دلیل استارت و استاپهای متوالی زودتر ساییده میشود، در رشته فری اسکیتسواری فری استایل چرخهای جلو و عقب (چرخ یک و چهار) ساییدگی بیشتری دارند و....
با ایجاد این ساییدگیها اجرای ترفندهای اسکیتسواری کمی راحتر میشود مثلاً در اسکیت هاکی استارتها راحتر اجرا میشود، در اسکیت فری استایل قدرت جابجایی برای اجرای ترفندهای بر روی مانع راحتر میشود و ...
پس کمپانیهای تولید کننده اسکیت مثل همیشه دست بکار شدند تا از بازخوردهای کسب شده به بهترین شکل ممکن برای ارتقا تولیدات اسکیت خود و کسب رضایت مشتریان اسکیتسواری استفاده کنند.
* در حالت عادی یا تخت یا فِلَت[1] یا طبیعی یا کلاسیک تمام چرخهای اسکیت در یک سطح قرار میگیرند.
ویژگیها:
قدرت مانور و جابجایی پایین
ثبات بالا برای اسکیتسوران مبتدی
سرعت بیشتر باتوجه به سطح تماس بیشتر چرخها با زمین
مناسب برای اسکیتسواری سرعت و تفریحی
کنترل مناسب
* در حالت سیستم راکر “های لو” دو چرخ ابتدایی از دو چرخ انتهایی در سطح پایینتری قرار میگیرند یا در نحوه چینش و قرار گرفتن مدل دیگر چرخها به تدریج از انتها به ابتدا کوچک و کوچکتر میشود درست مثل قرار گرفتن برادران دالتون در کارتون لوک خوششانس و مورد استفاده در رشته اسکیت هاکی است.
های لو معمولی
های لو کامل
ویژگیها:
واکنشپذیری بالاتر
چرخش راحتر اسکیتها
انتقال وزن به جلو راحتر و بیشتر است
وضعیت هجومی برای دویدن به جلو را برای شما ایجاد میکند.
از سقوط به عقب جلوگیری میکند.
عمر مفید چرخها در اجرای انواع اسلاید را بیشتر میکند.
* سیستم راکر جلویی یا فِرانت راکر یا تُو راکر فقط چرخ جلویی نسبت به سه چرخ دیگر در سطح پایینتر قرار میگیرد. از این سیستم برای اسکیتسواری خیابانی و اسکیت هاکی استفاده میشود.
ویژگیها:
ثبات کمتر
اجرای راحتر چرخشها
کنترل کمتر در اسکیتسواری سریع
* سیستم راکر موزی یا هلالی یا فول راکر که چرخ جلو و عقب در سطح بالاتری نسبت به دو چرخ میانی قرار میگیرد و در مدل چینش کامل به ترتیب چرخ سه، دو، چهار و یک بزرگترین اندازه تا کوچکترین آن را دارند. این سبک از سیستم راکر برای رشتههای نمایشی و فری استایل پرکاربرد است.
راکر هلالی معمولی
راکر هلالی کامل
راکر هلالی در اسکیت آیس یا اسکیت روی یخ
ویژگیها:
اجرای راحتر رقص پا و جابجاییها
سرعت و ثبات کمتر
* سیستم آنتی راکر یا راکر معکوس که دو چرخ میانی کوچکتر از دو چرخ ابتدایی و انتهایی است. از این روش برای سر خوردن راحتر اسکیت بر روی ریل، لول، سکو و لبههای اسکیتسواری آزاد یا اگرسیو استفاده میشود.
ویژگیها:
سرعت کمتر
* روشهای تنظیم و چینش چرخهای اسکیت برای ایجاد سیستم راکر
با تغییر در اندازه چرخها
برای کسانی که امکانات مالی لازم برای خرید اسکیت یا فریم تخصصی در رشته مورد نظر را ندارند و میخواهند از چرخهای کهنه خود بهترین استفاده را داشته باشند.
با طراحی و نوع فریم
برخی از کمپانیهای تولید اسکیت همچون سبا فریمهایی به صورت راکر تولید کردند.
با تنظیم پیچهای محوری خاص تعبیه شده بر روی اسکیت
بعنوان مثال در برخی از مدلهای اسکیت کمپانی فلاینگ ایگل محورهای راکر در جلو و عقب به شما این امکان را میدهند که دو انتخاب برای تنظیم وضعیت چرخها به صورت یکنواخت و به منظور چسبندگی و ثبات بیشتر برای اسکیتسواری معمولی و تنظیم وضعیت چرخهای جلو و عقب به صورت راکر برای افزایش قابلیت چابکی به منظور جابجایی بهتر داشته باشید.
انواع دیگر از سیستمهای راکر در تعداد چرخهای متنوع
پ.ن
سوال:
سلام
برای آموزش اسپید اسلالوم به بچههای آماتور و مقدماتی و فهماندن مفهوم انتقال وزن برای پوش روی لبه مرکزی، به بچههام میگم وزنشون رو روی پاشنه بذارن و مثل برف پاکن ماشین، پاشنه ثابت باشه و بقیه چرخها در عین تماس با زمین حرکت دورانی سبک و سریع داشته باشن
حالا برای بچههایی که سیستم راکر اسکیتشون فلته وزن روی پاشنه رو تمرین میکنند
اما برای بچه هایی که فول راکرند به نظر شما روی چرخ دوم از عقب مانور بدن یا روی پاشنه؟
پاسخ:
سلام
وقت به خیر
ممنون از اینکه برای توسعه اسکیتسواری علمی تلاش میکنید
به نظر من هر دو مفهوم رو به اسکیتآموزتون آموزش بدین
اجرای پوش بر روی لبه مرکزی اسکیتهای فول راکر
به لحاظ بیومکانیکی
اگر بر پایه چرخ چهار باشه
چابکی جابجایی بالاتر و قدرت پایینتر داره
اگر بر پایه چرخ سه باشه
چابکی جابجایی پایینتر و قدرت بالاتر داره
پس اسکیتآموز میتونه در ابتدای موانع به دلیل داشتن سرعت بالاتر ورود پس از استارت از مزیت جابجایی بالاتر با حرکت بر چرخ چهار استفاده کنه
و در میانه موانع که تا حدودی از سرعت اولیه کاسته شده از مزیت قدرت بالاتر با حرکت بر چرخ سه استفاده کرد
و نهایتاً برای فینیشینگ یا خروج هم برای کوتاهتر کردن مسیر بر روی چرخ چهار
تهیه و تنظیم:
مصطفی علیمحمدی
توسعه دهنده اینلاین اسکیت
Mostafa Ali Mohammadi
Inline skating Developer
منبع:
© Link
© Link
[1] flat