بیرون آوردن محور پیچی یا پیچ اسکیت گیر کرده در فریم اسکیت
قسمت اول هر آنچه که می بایست در مورد انتخاب فریم اسکیت اینلاین بدانید
قسمت دوم هر آنچه که می بایست در مورد انتخاب فریم اسکیت اینلاین بدانید
قسمت سوم هر آنچه که می بایست در مورد انتخاب فریم اسکیت اینلاین بدانید
دانلود کتاب الکترونیک همه چیز در مورد فریم اسکیت
فریم یا قاب اسکیت، قطعه ارتباطی بین کفش اسکیت و چرخها میباشد.
انواع روشهای تولید فریم اسکیت عبارتند از؛
* تولید فریم اسکیت از طریق قالب زدن
در این روش مواد اولیه خام که معمولاً از ترکیبات پلاستیک و پلیاورتان است پس از ذوب شدن در قالبهای مخصوص تولید فریم اسکیت ریخته و یا تزریق میشود. از این روش بیشتر برای تولید فریم اسکیت، اسکیتهای فیتنس و اسکیتهای خیابانی استفاده میشود.
* تولید فریم اسکیت از طریق پرس کردن
در این روش معمولاً صفحات و ورقههای فلزی که بیشتر از جنس آلومینیوم میباشد با قرار گرفتن در زیر دستگاه پِرِس و تحت تاثیر فشار تولید میشود. از این روش بیشتر برای تولید فریم اسکیت، اسکیتهای فیتنس و اسکیتهای جادهای استفاده میشود.
* تولید فریم اسکیت به شیوه اکسترود
در این روش معمولاً شمشهای آلومینیومی طی فرآیند اکستروژن با خواص مکانیکی عالی و قیمت بالاتر تولید میشوند.
* تولید فریم اسکیت به شیوه ماشینکاری
یکی دیگر از شیوههای پر هزینه تولید فریم اسکیت است که بعد از برش شمشهای آلومینیوم با لیزر و قرار گرفتن قطعه تولیدی در زیر دستگاه بُرِش و انجام ماشینکاری، با ظرافت و دقت بیشتر تولید میشود.
انواع فریم اسکیت به لحاظ اندازه و طول فریم اسکیت؛
* فریمهای اسکیت کوتاه؛ برای اسکیتهای شاخههای مختلف رشته اسکیت فریاستایل مناسب است.
* فریمهای اسکیت متوسط؛ برای اسکیتهای رشته خیابانی، اگرسیو، هاکی
* فریمهای اسکیت بلند؛ برای اسکیتهای رشته سرعت، جاده
نکته: فریمهای کشیدهتر واکنشپذیری کمتر و ثبات بیشتری دارند و فریمهای کوتاهتر از واکنشپذیری و قدرت جابجایی بالاتری برخوردارند. همچنین با افزایش ارتفاع فریم بهتبع مرکز ثقل نیز بالاتر رفته و فشار بر مچ پا بیشتر شده و تعادل کمتر میشود و برعکس آن هرچه ارتفاع فریم پایینتر باشد تعادل و ثبات بیشتر خواهد شد.
انواع فریم اسکیت به لحاظ تعداد چرخهای اسکیت؛
در برندهای معروف تولید کننده اسکیت امکان حداکثر تعداد و اندازه چرخهایی که در فریم جای میگیرد درج میشود.
* اسکیتهای دارای دو چرخ؛ مثل انواع اسکیتهای آفرود
* اسکیتهای دارای سه چرخ؛ مثل انواع اسکیتهای نمایشی، رُد اسکیت و اسکیتهای سایز اول بچهگانه
* اسکیتهای دارای چهار چرخ؛ متداولترین ظرفیت تعداد چرخ برای فریم اسکیت در رشتههای مختلف
* اسکیتهای دارای پنج و شش چرخ؛ اسکیتهای رشته سرعت، آلپاین و دانهیل
انواع فریم اسکیت به لحاظ قطعات تشکیلدهنده فریم؛
* یک تکه
* چند تکه
انواع فریم اسکیت به لحاظ نوع اتصال فریم به کفش یا بوت اسکیت؛
* پرچ شده
* پیچ کردن
* پازلی
* یکپارچه
انواع فریم اسکیت به لحاظ نوع مواد تشکیلدهنده؛
* فریمهای پلاستیکی و پلیمری؛ که از موادی همچون پلاستیک، پی وی سی، پلی پروپلین و پلی اورتان ساخته میشود. انعطافپذیرتر بوده و ارتعاشات و شوک ناشی از حرکات را جذب میکند، اما انتقال انرژی و واکنش پذیری آنها کمتر است.
* فریمهای فلزی؛ که از موادی همچون آلومینیوم در ترکیب با منیزیم و تیتانیوم برای مستحکم شدن تولید میشوند. سفت و سختتر هستند و انتقال انرژی به آنها بهتر است، ولی ارتعاشات و عیوب زمین بر روی آنها تاثیر میگذارد و به همین منظور برای جذب ارتعاشات از آنتیشوک در آنها استفاده میشود.
* فریمهای کامپوزیت(مثل کربن)؛ سبکتر و واکنشپذیرترند. با توجه به طراحی ممکن است از مدلهای فلزی نیز سختر باشند. اما در شوکهای بسیار شدید به جای خم شدن شکننده خواهند بود.
* فریمهای سفارشی؛ همچون فریمهایی از جنس بامبو
انواع فریم اسکیت به لحاظ نحوه قرار گرفتن چرخهای اسکیت؛
انواع روشهای ایجاد سیستم راکر بر روی اسکیتها شامل؛
۱. با تغییر در اندازه چرخها
۲. با طراحی و نوع فریم
۳. با تنظیم پیچهای محوری خاص تعبیه شده بر روی اسکیت میباشد.
* کلاسیک؛ همه چرخها در یک سطح قرار میگیرند.
* راکر؛
-مدل هایلو: دو چرخ پایانی از دو چرخ ابتدایی بزرگتر بوده و برای ثبات و تکنیک خم بودن به جلو بسیار موثر است. مثل اسکیتهای رشته هاکی
-مدل موزی یا راکر کامل: چرخ ابتدایی و چرخ پایانی کوچکتر از دو چرخ میانی است و برای جابجایی سریع بسیار مناسب است. مثل اسکیتهای رشته فری استایل و خیابانی
-آنتی راکر یا راکر معکوس: که دو چرخ میانی کوچکتر از چرخ ابتدایی و انتهایی است و برای سرخوردن روی لبهها، سکوها، لولهها و ریلها مناسب است. مثل اسکیتهای رشته اگرسیو
نکات پایانی در خصوص فریمهای اسکیت؛
*سنجش استحکام و انعطافپذیری فریم که با فشار دادن قسمت جلویی قاب یا فریم اسکیت توسط انگشت شصت و اشاره میتوان به میزان آن دست پیدا کرد. باید توجه داشت که علاوه بر منعطف بودن و بازگشت سریع دو لبه فریم به حالت عادی فریم اسکیت از استحکام کافی برخوردار باشد. فریمهای مستحکمتر راحتی کمتری در مقایسه با فریمهای منعطف اسکیت دارند ولی انتقال نیروی آنها بیشتر میباشد.
* تعداد نقاط تثبیت (یعنی محل اتصال فریم به کفش یا بوت اسکیت) که در اکثر اسکیتها دو نقطهای در برخی اسکیتها مثل اسکیتهای برند بونت برای جلوگیری از شکسته شدن و افزایش گرمای فریم از سه نقطه تثبیت استفاده شده است.
* تعمیر و نگهداری فریمهای اسکیت که توسط ابزارهای مختلف همچون اسفنج، پارچه، برس و یا .. برای زدودن گرد و غبار، گل، روغن و .. انجام میشود را به منظور افزایش طول عمر فریم و قطعاتی که مرتبط با آن هستند فراموش نکنید.
تهیه و تنظیم و ترجمه:
مصطفی علیمحمدی
توسعه دهنده اینلاین اسکیت
Mostafa Ali Mohammadi
Inline skating Developer
منبع:
© Link