http://s6.picofile.com/file/8239113492/image001.jpg

آنچه که باید برای شروع این ورزش پرطرفدار یعنی اسکیت هاکی بدانید:

این رشته ورزشی بسیار مفرح اما پر خطر است، پس داشتن تجهیزات ایمنی ویژه آن امری است ضروری، قدم اول برای شروع اسکیت هاکی تهیه تجهیزات آن و قدم دوم کسب مهارت‌های تخصصی مربوط به این رشته است.

در این ورزش شما باید توانایی این را داشته باشید که بازی را برای خود و دیگران لذت بخش نمائید. پس به این منظور باید مهارت‌های لازم را کسب نمائید. در ضمن برای فردی که می‌خواهد این ورزش را شروع کند تسلط بر حرکات اصلی و اولیه اسکیت الزامی است.

تیم‌های هاکی در سال 1901 در سراسر اروپا بازیهایی را برگزار کردند، با اینکه این ورزش طی جنگ جهانی اول متوقف شد، ولی خیلی زود حرکت و پیشرفت خود را شروع کرد و اولین مسابقات قهرمانی هاکی در سال 1936 در آلمان برگزار شد.

درسال 1986 تولیدکنندگان شروع به ساخت نوعی دیگر از کفش اسکیت بنام in line  برای علاقمندان به حفظ سلامتی کردند. در هنگامی که این اسکیت در دهه 90 در بازار عمومی توزیع شد بازیهای تفریحی هاکی دچار حرکت و جنبشی دوباره شد به طوری که در اواسط دهه‌ی 90 این ورزش به یکی از پرطرفدارترین ورزش‌ها در آمریکا تبدیل شد. همراه با توسعه این ورزش لیگ‌ها و باشگاههای تفریحی شکل گرفت و تورنومنت‌هایی به صورت پراکنده بوجود آمد. (در این قسمت روند شکل‌گیری اسکیت هاکی را در آمریکای شمالی به عنوان یکی از پر طرفدارترین مناطق جهان مورد بررسی قرار می دهیم.) 

اکثر این تورنومنت‌ها در زمین‌های متحرک و در فضای باز برگزار می‌شد به طوری که در هر محل با برپایی این تورنومنت زمینها شروع به کار می‌کرد.

با جمع کردن و منتقل کردن زمین به شهری دیگر تورنومنت پایان می‌گرفت، مثل یک سیرک متحرک!

یکی از باشگاههایی که در این مسابقات شرکت می‌کرد  Triple Crown  نام داشت. در سال 1994 باشگاه  NARCH  (مسابقات قهرمانی هاکی آمریکای شمالی) و در سال 1996 باشگاه  AIRHS  (مسابقات هاکی آمریکا) به عنوان دفتر رسمی مسابقات قهرمانی شکل گرفت. بازیها به داخل سالن منتقل شد در میدان‌های بزرگ ثابت با سطح یخ مانند صاف و صیقلی. در این زمان بازی با توپ انجام می‌شد بلکه با چوب دستی که مخصوص اسکیت هاکی طراحی شده بود. در سال 1998 تورنومنت‌های مسافرتی هاکی با توپ با مخارج و سود بالا به بازی‌های با چوب داخل سالن تبدیل شد. کودکان دیگر از شرکت TOYS   R  US  که تجهیزات هاکی را با کیفیت پایین تولید می‌کرد خرید نمی‌کردند. این تغییرات مخالفت‌های زیادی را در پیش داشت.

همچنین Mission & Easton – CCM – Nike  جایگزین TOYS   R  US  شد.

لیگهای مسافرتی در فضای رقابتی که تیم‌های مختلف در لیگ مسابقه می‌دادند شروع به کار کرد. سال 1999 سال انفجار در اتحادیه مسابقات است. باشگاه Triple Crown که یکی از برگزار کنندگان تورنومنت‌های مسافرتی بود با فروش تجهیزات و زمین‌های متحرک خود به داخل سالن منتقل شد – همانند NARCH و AIRHS  بعد باشــــگاه TORHS (مسابقات قهرمانی هاکی) به جمع دیگر باشگاههای قهرمانی پیوست. این باشگاه حرکات نمایشی را وارد مسابقات قهرمانی کرد.

از مراسم افتتاحیه گرفته تا سایر مراسم مثل Player of the game  که بسیار مورد علاقه کودکان بود هر دو باشگاه TORHS  وTriple Crown  در سال 1999 دو سری مسابقات قهرمانی برگزار کردند. هاکی در دانشکده‌ها به عنوان یک ورزش رسمی مورد تایید قرار گرفته است در سال 1999 لیگ دانشگاهی هاکی CRHL  به منظور متحد کردن لیگ‌های مختلف دانشگاهی در هفت منطقه‌ی مختلف شکل گرفت که اولین دوره‌ی مسابقات را هم برگزار کرد. تورنومنت دیگری در سال 2000 شکل گرفت که هر ساله 6 دوره مسابقات برگزار می‌کرد. این تورنومنت از تورنومنت‌های قبلی برتری داشت زیرا در این تورنومنت فقط ورزش کارانی که به قصد تفریح هاکی می‌کنند اجازه‌ی رقابت دارند و تمامی شرکت‌کنندگان باشگاهی و مسافرتی از شرکت در این تورنومنت منع شده‌اند. برگزیدگان تیم‌های مختلف هاکی در اتحادیه منظم مسابقات ملی با هدف قهرمانی ملی با یکدیگر رقابت می‌کنند و با شرکت در این تورنومنت به مرحله‌ای بالاتر صعود می‌کنند در این تورنومنت سفر کردن یک اجبار است که در طی آن تعطیلات آخر هفته در هتل‌های خارج از شهر سپری می‌شود. در برخی  کشورها بویژه در اسپانیا، پرتقال، ایتالیا و آمریکای جنوبی هاکی دومین ورزش به لحاظ محبوبیت است که بعد از فوتبال آمریکایی (ساکر) قرار گرفته است. هاکی در تابستان سال 1992 در بازیهای المپیک بارسلون اسپانیا به عنوان ورزشی نمایشی به اجرا درآمد. با این که هاکی در زمینه‌های آماتور و تازه‌کار درخشش چشم‌گیری داشته ولی در زمینه‌ی حرفه‌ای با موفقیتی ناچیز روبرو بوده است.

با توجه به آنچه که از تاریخچه رشد و دگرگونی و تحول اسکیت هاکی بیان شد، شناخت بیشتر در مورد تاسیسات و تجهیزات این ورزش نیز میتواند در توسعه هرچه بیشتر آن نقشی بسزا ایفا کند.

در تصاویر زیر اندازه‌ها و نحوه خط‌کشی یک زمین استاندارد اینلاین هاکی نشان داده شده است.

http://s6.picofile.com/file/8239113492/image001.jpg

http://s7.picofile.com/file/8239113534/image003.jpg

 

اندازه‌های دروازه از تمام جهات:

http://s7.picofile.com/file/8239113584/image005.jpg

http://s7.picofile.com/file/8239113600/image007.jpg

http://s6.picofile.com/file/8239113618/image009.jpg

http://s7.picofile.com/file/8239113634/image011.jpg

 http://s6.picofile.com/file/8239113642/image013.jpg

چوب: مهمترین وسیله بعد از کفش اسکیت چوب اسکیت هاکی است، پس در خرید آن نیز به لحاظ نوع و ارتفاع با دقت عمل کنید.

چوب هاکی دارای دو قطعه میباشد: شفت یا چوب (دسته) که معمـولاً از جنس چوب یـا آلیاژهای فلزی است.

قطعه دیگر یعنی تیغه چوب هاکی نیز از جنسهای متفاوتی ساخته میشود که نوع پلاستیکـی و انعطاف پذیر آن برای بازی روی آسفالت استفاده میشود و تیغه های ABS کـه برای بازی روی زمین‌هایـی کاملاً مسطح و یکدست مثل پارکت یا جنسهای مشابه آن مناسب میباشد.

ارتفاع چوب هاکی را درحالی که کفش اسکیت به پا دارید اندازه‌گیری کنید به این صورت که تیغه چوب را مقابل بدن روی زمین قرارداده، انتهای چوب باید زیر چانه قرارگیرد. این یک چوب ایده‌آل متناسب با قد شماست.

http://s6.picofile.com/file/8239113684/image015.jpg

 

توپ: درکل دو نوع توپ هاکی وجود دارد: 

الف- توپ تخت: این توپ قطری بین ¼ 3 ـ ½ 2 inchو وزنی بین  یک ممیز هفتاد و پنج تا سه  ounse   دارد. هر اونس بیست و هشت ممیز سی و پنج گرم یا یک شانزدهم پوند می‌باشد. از این توپ برای بازی روی زمین‌های پارکت که پد بیش از 40سانتی‌متر دارند استفاده شود.

ب- توپ گرد (بال): این توپ برای بازی روی زمین آسفـالت و زمیـن‌هایی که پـد کمتر از 40 سانتیمتـر دارند مناسب است.

نوعی توپ پلاستیکی و سبک که اصطلاحاً جونیور نامیده می‌شود نیز وجود دارد که برای بازی افرادی بـا سنین پائین و نوجوانان ساخته شده است.

رنگ توپ باید متضاد با رنگ زمین بازی انتخاب گردد تا به راحتی در حین بازی قابل دیدن باشد.

http://s6.picofile.com/file/8239113692/image016.jpg

http://s7.picofile.com/file/8239113718/image017.jpg

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link