http://s7.picofile.com/file/8246747926/1.png

http://s7.picofile.com/file/8246748034/5.png

تاریخچه:

هاکی از قدیمی‌ترین انواع بازی‌های توپ و چوب است که در هر گوشه از دنیا در زمان‎های مختلف به شکلی انجام میشده است. هاکی روی زمین، سده‌ها در انگلستان رایج بوده و از سال ۱۹۰۱ به بعد نیز در امریکا رواج یافته است. اصل هاکی روی یخ از کانادا است و به گمان بسیار دانشجویان دانشگاه میگل کانادا آن را به صورت امروز درآوردند.

http://s6.picofile.com/file/8246748334/15.jpg

کانادایی‌ها که به دلیل شرایط آب و هوایی سرد کشور خود علاقه زیادی با اسکیت روی یخ داشته اند، بازی با گوی را هم به اسکیت روی یخ افزودند و بازی هاکی روی یخ را پدید آوردند.

http://s7.picofile.com/file/8246748292/13.jpg

هاکی روی یخ نخستین بار بیش از ۱۰۰ سال پیش در کشور کانادا شروع شد.

یک ادعا حاکی از آن است که چند سرباز انگلیسی در سال ۱۸۶۷ شکل ابتدایی این ورزش را بر سطح منجمد دریاچه انتاریو بازی کردند.

برای نخستین بار در سال ۱۸۷۵ میلادی این ورزش در مونترال بازی شد و در سال‌های دهه ۱۸۸۰ میلادی، ورزش هاکی روی یخ به اندازه‌ای در کانادا دلخواه مردم شد که در بیشتر شهرهای آن اجرا میشد و علاقمندان بسیاری را به تماشا می‌کشانید.

نخستین باشگاه هاکی روی یخ همزمان در کینگستون و مونترال تشکیل شد.

انجمن هاکی بازان غیرحرفه‌ای کانادا با ۱۰۰۰ عضو بنیاد نهاده شد. بنابراین جای به وجود آمدن هاکی روی یخ غیرحرفه‌ای کانادا می‌باشد.

اما ایالات متحده امریکا را می‌توان نخستین جای پیدایش هاکی حرفه‌ای دانست.

در سال‌های دهه 1890 میلادی، هاکی روی یخ به امریکا راه پیدا کرد و در سال‌های نخست قرن بیستم، انگلیسی‌ها هم با این ورزش تازه آشنا شدند.

طی سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۵، باشگاه حرفه‌ای هاکی در شهر هوگتاون واقع در ایالت میشیگان بنیاد شد.

فدراسیون بین المللی هاکی روی یخ در سال ۱۹۰۸ در انگلستان بنیاد نهاده شد و امروزه در کشورهای سردسیر اروپا، شمال امریکا  و کانادا این ورزش بسیار دوست داشتنی است.

مهمترین باشگاه جهانی حرفه‌ای هاکی روی یخ به نام باشگاه جهانی هاکی روی یخ در سال ۱۹۱۰ بنا گردید.

هاکی روی یخ (در انگلیسی: Ice hockey) نام یکی از رشته‌های پرطرفدار ورزشی است که در آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا) از آن تنها به عنوان هاکی یاد می‌شود. بازی هاکی، یک بازی تیمی است که بر روی یخ انجام می‌شود. ورزش هاکی در کشورهای سردسیری که فصل سرما و یخبندان در آنان طولانی است دارای محبوبیت بسیار زیادی است، به صورتی که در کشورهای اسکاندیناوی و کانادا هاکی ورزش اول آن کشورها به حساب میاید. هاکی یکی از چهار بازی اصلی در آمریکای شمالی است که لیگ فوق حرفـه‌ای آن کـه به لیگ برتر مشهـور است و بـا نـام لیگ ملی هاکی (NHL) و بـرای زنـان بـا نـام لیگ ملی هاکی زنان (NWHL) دارای محبوبیت و طرفداران زیادی است.

http://s7.picofile.com/file/8246747992/3.png

 

هاکی در فصل سرما، ورزش ملی کانادا و محبوب‌ترین بازی ورزشی در کشور فنلاند است. هاکی همچنین در بخش‌هایی از ایالات متحده آمریکا از جمله در شمال شرقی، مرکز و آلاسکا دارای طرفداران بسیاری است. شهرهای بوفالو، دیترویت، پیتسبرگ، مینسوتا، شیکاگو، بوستون، نیویورک، فیلادلفیا، تمپا، دنور، سن خوزه و کلمبوس از شهرهایی در ایالات متحده هستند که شهروندانشان به هاکی علاقه فراوان دارند.

با اینکه ۶۴ کشور جهان عضو فدراسیون بین‌المللی هاکی روی یخ (IIHF) هستند، اما در مسابقات جهانی هاکی از جمله در بازیهای المپیک زمستانی و جام جهانی هاکی روی یخ کشورهای کانادا، جمهوری چک، فنلاند، روسیه، اسلواکی، سوئد و ایالات متحده آمریکا حرفی برای گفتن دارند و غالبا درصدر جدول مسابقات جای دارند. بطوری که از ۶۳ مدالی که در مسابقات هاکی مردان در بازیهای المپیک زمستانی از سال ۱۹۲۰ تاکنون توضیح شده‌است، تنها ۶ مدال به کشورهایی جز چند کشور نامبرده رسیده‌است.

 http://s7.picofile.com/file/8246747968/2.png

آنچه که باید برای شروع این ورزش پرطرفدار بدانید:

این رشته ورزشی بسیار مفرح اما پر خطر است، پس داشتن تجهیزات ایمنی ویژه آن امری است ضروری، قدم اول برای شروع اسکیت هاکی تهیه تجهیزات آن و قدم دوم کسب مهارت های تخصصی مربوط به این رشته است.

در این ورزش شما باید توانایی این را داشته باشید که بازی را برای خود و دیگران لذتبخش نمائید. پس به این منظور باید مهارت‌های لازم را کسب نمائید. در ضمن برای فردی که می‌خواهد این ورزش را شروع کند تسلط بر حرکات اصلی و اولیه اسکیت الزامی است.

بازی هاکی روی یخ ورزشی بسیار فیزیکی است که در آن سه عامل سرعت، تکنیک و قدرت فیزیکی نقشی اساسی دارد.

http://s6.picofile.com/file/8246748000/4.png

 

بازی هاکی:

هاکی یک بازی گروهی است که در آن دو تیم 6 نفره که یک نفرشان دروازه‌بان می‌باشد در مقابل یکدیگر قرار میگیرند. هر کدام برای زدن پاک (به توپ هاکی است که از جوش دادن چند قطعه کائوچو درست میشود. ضخامت آن 1 اینچ و قطر آن 3 اینچ بوده و قبل از بازی آنرا سرد میکنند تا یخ بزند) به داخل دروازه‌ی حریف تلاش میکنند.

بازیکنان ذخیره هم که شمار آنها تا ۱۲ بازیکن می‌رسد، بیرون از زمین می‌نشینند و هر وقت لازم شد آنها می‌توانند وارد بازی شوند. بطوری که هر بازیکن در همان منطقه بازی با بازیکن ذخیره عوض می‌شود.

هر دسته برای دو کار می‌کوشند:

۱ – پاک را  در گل طرف مقابل وارد کنند.

۲ – از گل زدن دسته مقابل جلوگیری کنند.

بازیکنان دو تیم در حالیکه در میدانی یخ بسته، به سرعت از این سو به آن سو حرکت می‌کنند تا پاک را با چوبدستی هاکی خود به سوی دروازه تیم مقابل برانند و با یاری یکدیگر و پاس دادن‌های تند بتوانند آن را وارد دروازه تیم مقابل کنند.

 

زمان بازی و وقت‌های اضافه:

این بازی شامل سه ست 20 دقیقه‌ای می‌باشد و زمان بازی فقط هنگامی محاسبه می‌شود که توپ در حال حرکت باشد. در بازی‌های غیرحرفه‌ای و بازی‌های کودکان زمان هر دوره بازی، گاهی کوتاهتر خواهد بود. اگر در پایان ست سوم نتایج مساوی بود وقت اضافه نیز در نظر گرفته می‌شود و اولین تیمی که گل به ثمر برساند، برنده‌ی آن مسابقه می‌شود.

 

قوانین و مقررات هاکی روی یخ:

به دلیل سرعت زیاد بازی هاکی روی یخ، گرفتن بازیکن تیم مقابل، تنه زدن، پشت پا زدن و یا انداختن او برخلاف مقررات است و برای این چنین خطاهایی، بازیکن جریمه می‌شود و باید به دستور داور مدتی را بیرون از میدان بازی و در جایی مخصوص به نام قفس قرار گیرد.

بازیکنان مجاز به کار بردن پا برای زدن پاک نیستند، اما اگر پاک از میدان بازی بیرون رفت، بازیکن می‌تواند به آن دست بزند.

 

ورزشکاران:

در این ورزش، ورشکارها باید از مهارت‌های بسیار پیچیده‌ای برخوردار باشند. خوب اسکیت کردن، خوب شوت زدن، خوب پاس دادن، سرعت زیاد، تکنیک و قدرت بدنی بالا از ویژگی‌های یک بازیکن خوب در ورزش هاکی است.

در این ورزش سرعت بالا بسیار مهم است، بطوریکه در برخی مواقع سرعت بازیکنان تا 50 کیلومتر بر ساعت میرسد. گاهی دیده میشود که سرعت پاک به 200 کیلومتر بر ساعت میرسد. به همین دلیل چراغ قرمزی در پشت دروازه‌ی دروازبان‌ها قرار دارد که اگر پاک از دروازه عبور کند، شروع به چرخیدن و آژیر کشیدن میکند.

 

اصطلاحات انگلیسی خاص بازی هاکی:

▪ Chirpin (جیرجیر زدن) به فحاشی بازیکنان به یکدیگر.

▪ Mucking it up (کثافت‌کاری) به درگیرشدن فیزیکی در هنگامی که پاک هاکی در کرنرها قرار دارد.

▪ Up on the roof (رو-طاقی) شوتی که به بالای طاق دروازه بنشیند.

▪ Cement Head (کله‌خر) بازیکن متهاجم که به دنبال دعوا و فیزیکی شدن باشد.

▪ Gong Show (نمایش ضرب چینی) به بازیکن و یا تیمی که بازی هاکی را بد بازی کند.

▪ Top Shelf (سجاف) به گلی که پاک هاکی از کُرنر هر یک از دو طاق دروازه به ثمر نشسته باشد.

▪ Duster (گردگیر) به بازیکنی که همیشه روی نیمکت ذخیره به دستور مربی مینشیند و بازی داده نمیشود.

▪ Grinder (جان‌کن) به بازیکنی که هم خشن است و هم زحمت کش.

 

اطلاعات عمومی:

زمین بازی هاکی، یک مربع مستطیل به طول ۴۴/۹۱ متر و عرض ۸۶/۵۴ متر می باشد که خطوط طویل‌تر خط کنار و خط کوتاهتر خط دروازه نامیده می‌شود.

بازی هاکی در سالن توسط دو تیم ۶ نفره که در مقابل هم بازی می‌کنند اجرا می‌شود و زمان سه نیمه ۲۰ دقیقه می‌باشد.

▪ محوطه زمین بازی هاکی در سالن دارای طول ۴۴-۳۶ متر و عرض ۲۲-۱۸ متر می‌باشد.

▪ طول شامل خطوط انتهایی: ۴۴-۳۶ متر

▪ عرض شامل ۱۰۰ میلیمتر خطوط کناری: ۲۲-۱۸ متر

▪ محوطه قرار بعد از خطوط کناری: ۳ متر

▪ حریم کناری زمین: حد اقل ۵/۱ متر

▪ محوطه کلی: ۲/۲۶ – ۲/۲۲ ×۵۰-۴۲ متر

▪ ارتفاع سقف: ۶/۷ متر

 http://s7.picofile.com/file/8246748326/14.jpg

 

تجهیزات مورد نیاز:

کفش

اولین و مهمترین وسیله مورد نیاز یک جفت کفش خوب مخصوص هاکی است که برای آن می‌توانید به باشگاههای معتبر این رشته مراجعه کرده و از آنها در انتخاب نوع کفش دلخواهتان کمک بگیرید. حتماً از همان ابتدا کفشهای مناسبی تهیه نمائید چون برخلاف نظر عده‌ای که معتقدند چوب حرف اول را میزند، مهمترین عامل در این ورزش کفش است، چون شما در همه حال بر روی کفش‌های خود هستید ولی از چوب خود فقط در زمانی که توپ در اختیار شماست استفاده می‌کنید.

http://s6.picofile.com/file/8246748242/11.png

بهترین قطر چرخهای کفشin line hockey    ۷۶ - ۷۰ میلیمتر می‌باشد زیرا در بازی هـاکی احتیاجـی به سرعت خیلی بالا نیست. چون در هاکی احتمال صدمه دیدن پا وجود دارد، رویه (بدنه) وتراک کفشهای هاکی باید محکم، قوی و قابل اطمینان باشد و باید بوسیله بند به پا محکـم شود. باید دقت نمود که کفش کاملاً به پا کیپ بوده و حداکثر یک یا دو سایز بیشتر نباید بزرگتر از پا باشد.

اسکیت هاکی از یک محافظ سخت تشکیل شده که مناسب با اندازه‌ی پای بازیکنان ساخته میشود. اغلب با مش فلزی تقویت شده است. قسمت‌های ضروری اسکیت، بوت داخلی و قسمت بیرونی است. به طور معمول اسکیت از ساق پا به پایین را میپوشاند.

چوب

چوب هاکی از مواد کامپوزیت است که برای سبک‌های مختلف و در ابعاد و اندازه‌های گوناگون ساخته شده است. برای جلوگیری از شکستن چوب‌های هاکی، کمی قابلیت انعطاف‌پذیری دارند. پیشرفته‌ترین چوبه‌های هاکی از گرافیت ساخته میشود که به بازیکن اجازه میدهد قدرت و دقت بالاتری داشته باشند. این چوبها بسیار خوب هستند اما هزینه‌ی خرید آنها بسیار بالاست. به همین دلیل زیاد از آنها استفاده نمیشود.

http://s7.picofile.com/file/8246748268/12.png 

لوازم ایمنی

همانطور که میدانید هاکی یک ورزش بسیار خطرناک است. به همین دلیل این ورزش نیاز به وسایل و تجهیزاتی برای محافظت از بدن دارد. این موضوع باعث شده است که تجهیزات هاکی از اهمیت فراوانی برخوردار باشند.

 

کلاه(helmet)

شامل بند چرمی هستند. بعضی از آنها قفسه‌ای برای محافظت از سر دارند و لبه‌ای که قفسه بر روی آن قرار میگیرد. کلاه‌های هاکی برای محافظت از سر استفاده شده و در سایزها و اندازه‌های مختلفی وجود دارند و باید پشت و اطراف سر را کاملاً بپوشاند.

http://s6.picofile.com/file/8246748076/6.jpg

 

محافظ گردن(neck_guard)

محافظ گردن که از پلاستیک و صفحات محکم ساخته شده و درون آن بسیار نرم است. این وسیله برای جلوگیری از ضربات تیغه‌ی اسکیت و دیگر ضربات استفاده میشود.

 

محافظ شانه(shoulder pads)

محافظ شانه ترکیبی است از جلیقه ای با قطعاتی در پشت کمر و جلوی بازیکن که دارای تسمه‌های چرمی محکم کردن جلیقه است. این محافظ دارای سرپوشی است که بطور انتخابی از محافظ نرم یا محافظ سخت پوشیده شده می‌باشد. هر کدام مانع وارد شدن ضربه‌ی سنگین به سر شانه‌ها می‌شوند.

http://s6.picofile.com/file/8246748092/7.png

 

محافظ آرنج(Elbow_guard)

محافظ آرنج ساعدها و بازوها را میپوشاند. این محافظ از ضربات وارده توسط پاک، ضربات حاصل از تنه زدن بازیکنان به هم، کوبیده شدن بازیکنان به دیواره ی زمین و … محافظت میکند.

http://s6.picofile.com/file/8246748134/8.png

*** آرنج‌بند، ساق‌بند و زانوبند: بهتـر است زیر لبـاس پوشیده شود تا در حین بازی از جای خـود حرکت نکند و باعث صدمه نشود.

 

پیراهن زیر جلیقه

شانه و آرنج‌ها را میپوشاند. از پارچه‌ی کشبافت نازکی درست شده و پشت پیراهن ها شماره و اسم هر بازیکن با رنگ مشخصی چاپ شده است.

 

دستکش هاکی

از لایه‌ی خیلی نازک چرمی درست شده که کف دست و انگشتان را پوشانده و برای قسمت بیرونی دست ضخامت زیاد و قابل توجهی در نظر گرفته شده است. این قسمت محکم کمک می‌کند که انگشتان دست برنگشته و باعث جلو گیری از وارد شدن ضربه به پشت دست می‌شود.

http://s7.picofile.com/file/8246748176/9.png

 

شلوار هاکی

شلوار هاکی که اندازه‌ی آنها تا زانوی بازیکنان است قسمت لگن را می‌پوشاند. شلوارهای هاکی دارای صفحاتی هستند که مفصل را میپوشانند.

http://s6.picofile.com/file/8246748192/10.png

 

محافظ ساق پا(shin)

از پلاستیک سخت ساخته شده و زیر جوراب بسته میشود.

**** شلوار ایمنی، گارد سینه، گارد صورت  فقط برای بازیکنان زیر ۱۸ سال اجباریست.

 

جوراب هاکی

جوراب هاکی با جوراب‌های معمولی متفاوت بوده و از پشم کشبافت درست شده است. روی جورابها نه تنها نشان تیم، بلکه پست هر بازیکن (حمله-مدافع-دروازبان) نیز هک شده است. جورابها از زیر شلوار هاکی یعنی روی زانو را میپوشانند.

 

مطالب مرتبط:

اسکیت هاکی

قوانین اسکیت هاکی درون خطی

اندازه ها در اسکیت هاکی

لوازم ایمنی رولر هاکی

 

دانلود پی دی اف مقاله اسکیت هاکی

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link