در صورت اجرای صحیح تکنیک‌ها و تناسب عواملی همچون وزن، میزان خستگی، اندازه چرخها، تغذیه، اندازه کفش اسکیت، ساییدگی‌چرخ‌ها و تنظیمات فریم و... قرار گرفتن پا در درون کفش اسکیت و بر روی فریم باید به صورتی باشد که نیرو از طریق خم شدن زانو و بدون ایجاد لبه داخلی یا خارجی به چرخها منتقل گردد و توزین وزن بر روی هر دوپا یکسان باشد؛ در غیر اینصورت با رفلکس نیروی منتقل شده به اسکیتها، بلافاصله زانو صاف شده و بدن را به سمت بالا پرت می‌کند.

به صورت خلاصه اسکیت‌سوار باید تیغه یا فریم اسکیت را در امتداد مچ پا، ساق پا و شانه‌های بدن، عمود نگهدارد.

ساختار بدنی خصوصاً هندسه صفحه لگنی، صفحه شانه‌ای، وضعیت پاها و مچ پا غالباً برای اسکیت‌سواری بهینه نیست و به همین دلیل باید نسبت به افزایش توان، اصلاح حرکت و استفاده از برخی ابزارها اقدام کرد.

به طور کلی کنترل ایستادگی[1] بر روی اسکیتهای اینلاین ضمن لحاظ موارد مورد اشاره در بالا با یکی از روشها و یا ترکیبی از روشهای زیر امکانپذیر خواهد بود؛

* اصلاح حرکتی با کمک تمرینات مرتبط با اصلاح ساختاری و حرکتی

* اصلاح با ابزارهایی مثل گُوِه (تکه فلزی با ضخامت 2 تا 3 میلیمتری که معمولاً از جنس آلومینیوم می‌باشد.)

* اصلاح با کفی سفارشی شده

* اصلاح با تنظیم فریم اسکیت

دو نمونه از ساختارهای معیوب رایج در بدن عبارتند از؛

حالت خنثی

الف) پرونِیشِن (پروناسیون)[2]

چرخش پاشنه به سمت خارج (افتادن قوزک مچ پای داخلی) منجر به تشدید لبه داخلی اسکیت و پاها ایکس (X) شکل یا ضربدری قرار می‌گیرد.

ب) سوپینِیشِن (سوپیناسیون)[3]

چرخش پاشنه به سمت داخل (افتادن قوزک مچ پای خارجی) منجر به تشدید لبه خارجی اسکیت و پاها اُ (O) شکل یا پرانتزی قرار می‌گیرد.

** اصلاح با گوه؛

  • امکان اصلاح بیومکانیک[4] بدن
  • امکان تنظیم زاویه بین کفش (بوت) اسکیت با فریم
  • امکان تنظیم و تراز کفش (بوت) اسکیت بر روی لبه‌های داخلی و خارجی به منظور استفاده بهینه‌تر از نیرو

الف) در حالتی که پاشنه پا به خارج چرخیده گوه را در فاصله خارجی از بوت اسکیت و فریم قرار می‌دهیم. (X-پرونِیشِن)

ب) در حالتی که پاشنه پا به داخل چرخیده گوه را در فاصله داخلی از بوت اسکیت و فریم قرار می‌دهیم. (O-سوپینِیشِن)

  • امکان بلندتر کردن پاشنه به منظور خم شدن راحتر بدن به جلو در رشته اسکیت سرعت با قرار دادن گوه در قسمت پاشنه
  • امکان افزایش ارتفاع و استفاده از فاصله دو میلیمتری ایجاد شده توسط گوه تنظیم فریم اسکیت امکان برای کاربرد چرخ‌هایی با قطر بیشتر و افزایش سرعت

** اصلاح با تنظیم فریم[5]؛

  • ابتدا باید از قابلیت تنظیم فریم اسکیت اطمینان حاصل کنید، چراکه برخی از فریم‌ها ثابت بوده و یا امکان تنظیم ندارند.
  • تنظیم با فریم به سه روش زیر انجام می‌شود؛

فریم‌های با قابلیت تنظیم

 

فریم‌های بدون قابلیت تنظیم

تنظیم تیغه یا فریم[6]

برای متعادل بودن بر روی اسکیتها (چرخ یا فریم) می‌بایست وزن بر روی هر دو اسکیت متوازن باشد. با توجه به تصاویر صفحه فشار وزن باید از قسمت پاشنه به انگشت دوم انتقال پیدا کند.

تنظیم دقیق عقب به جلو[7]

تکنیک صحیح در اسکیت سواری ایستادن بر روی قسمت توپی پا[8] است و برای اینکار می‌توان از گوه‌هایی با ضخامت 2 یا 3 میلیمتری در قسمت پاشنه استفاده کرد. (این تنظیم می‌تواند تا 10 میلیمتر هم باشد.)

تنظیم دقیق پهلو به پهلو[9]

برای جبران برون گردشی و درون گردشی پا از گوه‌های 1 درجه، 2 درجه و 3 درجه استفاده می‌کنیم.

برای تنظیم کلی مراحل زیر را انجام می‌دهیم؛

  1. اسکیتهای خود را تا جای امکان شل کنید.
  2. بایستید و اسکیتها را به اندازه عرض شانه باز نگهدارید.
  3. اگر اسکیتهایتان به سمت داخل متمایل شد، فریم را به قسمت داخلی بکشید.
  4. اگر اسکیتهایتان به سمت خارج متمایل شد، فریم را به قسمت خارجی بکشید.

 

  • شما باید به دنبال موقعیتی خنثی که هیچگونه لبه داخلی و خارجی در آن وجود ندارد باشید.
  • عدم تنظیم فریم می‌تواند علاوه بر آسیبهای ساختاری به بدن منجر به التهاب و زخم در ناحیه فشار شود.
  • برخی از فریم‌ها با داشتن سوراخ‌های مستطیلی بیشتر در قسمت بالایی فریم امکان جابجایی آن را به سمت جلو و عقب در زیر کفش اسکیت فراهم می‌کند.

امروزه علاوه بر مشاهده آثار ناشی از مشکلات مربوط به مچ پا که به هنگام استفاده از ابزاری همچون اسکیت بروز می‌کند، روشهای علمی بروز همچون دستگاه‌های اسکن و سنجش فشار ایجاد شده توسط کف پا استفاده کرد.

 

مطالب مرتبط:

زاویه دار شدن زانو در اسکیت‌سواری

عوارض ناشی از فشار بیش از حد بر روی چرخ های اسکیت: (استمرار درد در یک نقطه از پا)

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

منبع:

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link



[1] straight control

[2] Pronation

[3] supination

[4] biomechanic

[5] Frame Alignment

[6] Blade/frame set-up

[7] Fine tuning back to front

[8] ball of the foot

[9] Fine tuning side to side