در این مطلب خیلی سریع به سوالات متداول والدین و بزرگسالان در مورد اسکیت‌سواری پاسخ میدم.

 

من میتونم اسکیت‌سواری رو شروع کنم؟

قطعاً هر فردی اگه بیماری و یا آسیب خاصی نداشته باشه میتونه اسکیت‌سواری رو شروع کنه!

 

خانمها هم میتونن اسکیت‌سواری کنن؟

چراکه نه، اتفاقاً این ورزش برای بانوان که به دلایل مختلف فرهنگی در جامعه برای انجام فعالیتهای ورزشی دارای محدودیت هستند یه پیشنهاد فوق‌العاده هستش!

 

با اسکیتهام میتونم برم سر کار؟

اگه به سطحی از مهارت اسکیت‌سواری برسید که بتونید سطوح و عوارض مختلف شهری رو با اسکیت طی کنید خودش یه نوع فرهنگ‌سازی و ترویج اسکیت‌سواری هم هست. فقط باید توجه داشته باشین که بر اساس ماده 194 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی راندن و یا حرکت با اسکیت و اسکوتر و مانند آن در معابر عمومی ممنوعه، مگر مسیرهای تعیین شده با تابلو ویژه توسط راهنمایی و رانندگی و و خب با ترویج و فرهنگ‌سازی شاید به نوعی بشه بر توسعه و ایجاد هرچه بیشتر این مسیرها کمک کرد.

 

بچه‌ها زودتر اسکیت‌سواری رو یاد میگیرن یا بزرگسالا؟

درک و تجسم بیومکانیک حرکات در بزرگسالی راحتره ولی در بچه‌ها این موضوع یکم سختر شکل میگیره و از طرف دیگه آمادگی بدنی کودکان در مقایسه با بزرگسالا بیشتره پس اینکه بگیم بچه‌ها اسکیت‌سواری رو زودتر یاد میگیرن یا بزرگسالا یه قیاس اشتباهه و مهمترین چیز در هر دو رده سنی اینه که به صورت مستمر به فراگیری اسکیت‌سواری بپردازن.

 

چقدر طول میکشه اسکیت‌سواری رو یاد بگیرم؟

ذهن آماده+بدن آماده دوتا فاکتور مهم برای یادگیری اسکیت‌سواری و یا ترفندهای مهارتی اسکیت‌سواری هستش! اگه شما آمادگی جسمانی خوبی داشته باشین، اگه قبلاً ورزشهای تعادلی مشابه اسکیت‌سواری همچون پاتیناژ، اسکی و ... رو انجام داده باشین، اگه تو دوران کودکی ورزشهای مادر مثل دومیدانی و ژیمناستیک انجام داده باشین، اگه کلاً در گذشته رزومه ورزشی خوبی داشتین همگی عواملی هستش که یادگیری اسکیت‌سواری شما رو تسریع میکنه.

اما ذهن تو این قضیه چه نقشی داره؟ یادگیری فرآیندی هستش که در مغز شما شکل میگیره و با تکرار یک عمل و تبادل سیگنالهای عصبی از مغز به عضله که عموماً از اون بعنوان رابطه عصب و عضله یاد میشه شکل میگیره و در واقع بدن با تمام قسمتهای تشکیل شده اعم از ماهیچه‌ها، مفاصل، رباط‌ها و ... با دستور مغز فعالیت خود را انجام می‌دهد و هرچه بیشتر یک ترفند اسکیت به صورت اصولی تمرین شود مهارت اجرا بالا میره و بدون ایراد انجام میشه.

 

من میتونم خودم اسکیت‌سواری رو یاد بگیرم؟

برای اینکه شما اسکیت‌سواری درست، صحیح و اصولی رو یاد بگیرین توصیه من اینه که حتماً برای شروع از یک مربی باتجربه کمک بگیرین! دلایل مختلفی وجود داره که اگه خودتون اسکیت‌سواری رو یاد نگیرین بهتره! خودکفایی و تلاش به صورت خودآموز خیلی عالیه ولی یادتون باشه اگه ترفندهای اسکیت و مهارت‌های اسکیت‌سواری رو به اشتباه یاد بگیرین اونوقت اصلاح اون کار بسیار سختیه، چه برای اسکیت‌آموز و چه برای مربی اسکیت! ولی اگه زیر نظر مربی اصول اولیه اسکیت‌سواری رو یاد بگیرین در مراحل بعدی یادگیری به صورت خودآموز و از روی فیلم و ... آسونتر میشه ولی بازم توصیه من اینه که در مراحل بعدی هم زیر نظر مربی به تمریناتتون ادامه بدین! چون مربی چیزهایی رو میدونه و میبینه که شما به عنوان اسکیت‌آموز هیچ وقت ذهنتون به اون نمیرسه و به قولی ذهنتون فریبتون میده و اجراهای غیر اصولی ترفندهای اسکیت رو براتون صحیح القا میکنه! پس گول ذهنتون رو نخورین! دقیقاً چیزی شبیه به خطای دید.

 

دیسک کمر دارم، میتونم اسکیت‌سواری کنم؟

سقوط و افتادن در اسکیت‌سواری اجتناب ناپذیره پس اگه آسیب دیسک کمر دارین و یا هر صدمه دیگه‌ای، قبل از شروع اسکیت‌سواری مربی خودتون رو برای تمام سوابق پزشکی و آسیبها و ... در جریان بذارین و در مواردی که مربی نتونست راهنمایتون کنه حتماً با پزشک معالجتون در این خصوص مشورت کنید و مجوز لازم برای اسکیت‌سواری رو بگیرین تا از آسیبهای بیشتر جلوگیری کنید.

 

با سیاتیک میتونم اسکیت‌سواری کنم؟

شاید درد سیاتیک مثل دیسک کمر برای اسکیت‌سواری خطرناک نباشه ولی علت ایجاد درد سیاتیک قطعاً گزینه‌ای هستش که باید مورد توجه قرار بگیره چونکه در برخی از موارد درد سیاتیک ناشی از آسیبهایی که که در قسمت دیسک کمر وجود داره پس برای شروع اسکیت‌سواری با درد سیاتیک هم از قبل با پزشک خودتون مشورت کنید و مربی رو از وجود این مشکل مطلع کنید.

 

با اضافه وزن میتونم اسکیت‌سواری کنم؟

اضافه وزن یا چاقی خودش به تنهایی نمیتونه مانعی برای شروع اسکیت‌سواری شما باشه! ولی خب اگه تو اسکیت‌سواری به طور مثال شما 100 کیوگرم وزن داشته باشید در مقایسه با یه آدم 80 کیلویی؛ عضلاتتون باید به اندازه 20 کیلوگرم نیرو و انرژی بیشتر برای کنترل تعادل کل بدن صرف کنه و این باعث خستگی زودتر و احساس گرسنگی بیشتر و نیاز هوازی بیشتر و به‌تبع افزایش ضربان و تنفس خواهد شد. همچنین برای سقوط یا زمین خوردن در اسکیت‌سواری با یادگیری پیشگیری از افتادن و روشهای سقوط ایمن از مربی اسکیت باید بیشتر دقت کنن که آسیب کمتری ببینن! و اما یه خبر خوب هم بدم اگه افراد چاق یا دارای اضافه وزن تعادل اسکیت‌سواری رو به دست بیارن به دلیل وزنشون میتونن بر اساس قواعد فیزیکی اسکیت‌سواری سریعتر و لذت‌بخشتری داشته باشن!

 

میتونم تو مسابقات اسکیت‌سواری شرکت کنم؟

چراکه نه! مسابقات اسکیت در برخی از رشته به صورت دسته‌جات آزاد برگزار میشه و شما هم قطعاً میتونید در این مسابقات حضور پیدا کنید.

 

میتونم مثل بچه‌هام حرکات نمایشی اسکیت رو یاد بگیرم؟

با تمرین و تمرین و تمرین درست و اصولی قطعاً میتونید اینکار رو انجام بدین و ترفندهایی رو که بهش علاقه دارین یاد بگیرین ولی تا رسیدن به این خواسته تلاش و صبوری در تمرین رو باید مورد توجه قرار دهید.

 

میتونم مثل کوچولوها سریع اسکیت‌سواری کنم؟

با تمرین و یادگیری ترفندهای مرتبط با سرعت و افزایش آمادگی جسمی قطعاً  میتونید از کوچولوها هم سریعتر حرکت کنید.

 

زمین خوردن تو اسکیت برای سن من ضرر نداره؟

با افزایش سن و متاثر از عوامل مختلف مثل ژنتیک، نوع تغذیه و .... باید قبل از شروع اسکیت‌سواری از آمادگی بدن خودتون مطمئن باشید مثلاً در بانوان مسن به دلیل رسیدن به سن یائسگی و کاهش استروژن به‌تبع تراکم استخوان نیز کمتر میشه و خب حتماً قبل از شروع اسکیت‌سواری نظر مشورتی از پزشک رو با توجه به نتایج آزمایشهاتون باید مورد توجه قرار بدین.

 

آموزش اسکیت برای بزرگسالان به چه صورته؟

میتونید اطلاعات کافی در زمینه شرایط آموزش رو با سوال کردن از یک مربی اسکیت یا باشگاه، زمین اسکیت و یا پیست اسکیت کسب کنید. شرایط آموزش اسکیت‌سواری من در اینفوگرافیک اسکیتی من اومده.

 

آموزش اسکیت خانوادگی هم امکان‌پذیره؟

قطعاً اسکیت‌سواری از جمله معدود ورزشهایی هستش که یکی از مزیتهای مثبت اون امکان ورزش خانوادگیه و با افزایش انگیزه‌های اسکیت‌سواری فرصت مناسب رو برای تمام اعضای خانواده فراهم میکنه که در کنار همدیگه ورزش کنن، تفریح کنن و اوقات فراغت خودشون رو بگذرونن.

 

ممکنه برای خیلی‌ها سوال کردن سخت و یا حتی ترسناک باشه ولی واقعیت اینه که با سوال کردن فرصت‌های بیشتری نصیب شما میشه و دریچه‌های جدیدی براتون باز میشه

یه گفتگوی ساده یک ایمیل نه تنها ضرری نداره بلکه شانس شما رو برای احتمالات و اتفاقات خوب بالا ببره

پس اگه سوال دیگه‌ای در مورد اسکیت‌سواری داشتید حتماً از من بپرسید.

 

مطالب مرتبط:

سن یادگیری اسکیت اینلاین و پرسشهای متداول بزرگسالان برای شروع یادگیری اسکیت‌سواری

 

پ.ن.

تمرینات بدون اسکیت تا چه حد به بهتر اجرا شدن ترفند کمک میکنه، آیا خیلی تاثیرگذار هست؟!

قطعاً اجرای تمرینات بدون اسکیت مرتبط با هر ترفند نقش بسیار موثری به لحاظ افزایش آمادگی جسمانی به‌عنوان یکی از فاکتورهای یادگیری ایفا میکنه.

چطور میتونیم طراحی تمرین اسکیت داشته باشیم؟!

داشتن یک نظام و ساختار مشخص مبتنی بر اصول علمی برای تمرین بمنظور توسعه قابلیت‌های مختلف (جسمانی-تکنیکی-تاکتیکی-روانی) ورزشکاران نیازمند به دانش همه جانبه در زمینه‌های مختلف هستش که خب مربیان اسکیت هم در سطوح مختلف این دانش رو دارن و اگه فردی بخواهد طراحی تمرین داشته باشه طبیعتاً باید دانش‌های مرتبط با اون رو کسب کنه و یا از دانش مربی مجرب استفاده کنه

آیا خستگی ناشی از ترفندهای جدید طبیعی هست یا اینکه به همون قضیه آمادگی جسمانی مربوط میشه؟!!

خستگی تابع عوامل مختلفی همچون تغذیه و خواب و ... هستش و طبیعتاً داشتن آمادگی جسمانی عمومی بالا میتونه به کمتر شدن خستگی کمک کنه و خب ترفندهای جدید هم با توجه به درگیر کردن عصب و عضله در شرایط جدید تمرینی ترفندهای اسکیت هم میتونه بر افزایش خستگی موثر باشه

آیا داشتن کفش اسکیت خیلی خوب در اجرای حرکات تاثیر زیادی داره یا همه‌ی اینها بهانه هست؟!

بهتر اینطور به این سوال پاسخ بدیم که داشتن ابزار مناسب با توجه به مشخصات فیزیولوژی و آناتومیک هر فرد تمرین کردن رو برای اسکیت‌آموز تسهیل میکنه، وگرنه اسکیت نامتناسب و بدون انطباق با مشخصات فرد اسکیت‌سوار حتی اگر از بهترین کمپانی تولید کننده اسکیت هم باشه و همچنین اسکیت بدون کیفیت که رولینگ، حمایت از پا در زمان اجرای ترفند اسکیت و سیستم سفت کنندگی مناسب نداره علاوه بر تمام سختی‌های یادگیری هر ترفند، سختی مضاعف دیگری رو هم به اسکیت‌آموز تحمیل میکنه

کسی که نرمی استخوان داره میتونه اسکیت‌سواری کنه؟

اول از همه اینکه؛

یه نرمی مفصل داریم یا هایپر موبیلیتی

و

یه نرمی استخوان داریم یا استئومالاسی

در مورد اول عوامل ژنتیکی ایجاد کننده عارضه نرمی مفصله و در مورد دوم سوتغذیه، کمبود ویتامین D، کلسیم، فسفر، نارسایی کلیه، مصرف برخی داروها و... از عوامل ایجاد کننده نرمی استخوانه

حالا تو مورد دوم با بهبود تغذیه و مصرف به اندازه ویتامین D و کلسیم و تو مورد اول با انجام ندادن ترفندهایی که دامنه حرکتی بیشتر از حد معمول ایجاد میکنه میشه با نظارت و کنترل پزشک متخصص و مربی مجرب اسکیت‌سواری رو انجام داد.

با وجود پلاتین در پایم میتونم اسکیت‌سواری کنم؟

شاید انجام تمرینات اسکیتی با وجود پلاتین در پا فشاری به اسکیت‌سوار وارد نکنه و هیچ درد و ناراحتی هم نداشته باشه ولی با توجه به نظر پزشکان متخصص در این زمینه بهتره اسکیت‌سوران و اسکیت‌آموزان بعد گذشت دو ماه از خارج کردن پلاتین به اسکیت‌سواری ادامه بدن

کفش اسکیتی که تهیه کردم دو سایز بزرگ هست، آیا با کفی جبران میشود؟

به طور معمول باید سعی کنید اسکیتی متناسب با وضعیت پای خودتون تهیه کنید ولی از آنجایی که قالب بوت‌های اسکیت تولید شده توسط کمپانی‌های معروف اسکیت غالباً بر اساس ساختار آناتومیک مردم مناطق عرضه شده محصول (مثلاً خاورمیانه، اروپا، امریکا) تولید میشه ممکنه موفق به تهیه اسکیت متناسب با وضعیت پای خودتون نشید مثلاً قالب یک اسکیت میانرده در اروپا برای پاهای باریک و کشیده ساخته شده ولی شما دارای پاهای پنجه پهن هستید و مجبور میشید اسکیتی با دو شماره بزرگتر تهیه کنید و فاصله اضافه رو با کفی و یا جوراب اضافه پوشش بدین

بعد از یه ساعت اسکیت‌سواری استخوان پایین قوزک پام به شدت درد میگیره علت چیست؟

دلایل مختلفی میتونه داشته باشه؛

مثل تکنیک اشتباه برای اجرای ترفندهای اسکیتی و یا اسکیت‌سواری به خصوص اگر این درد در یک سمت باشه

اسکیت نامناسب

آسیب‌های قدیمی

مستهلک شدن جوراب اسکیت

مشکلات ارتوپدی و ...

پای من صاف هست میشه اسکیت شروع کنم؟

صافی کف پا یا فِلَت فیت به دلایل مختلف ژنتیکی، انحنای ضعیف ناشی از آسیب، اختلال عملکرد و یا پارگی تاندون‌های مرتبط با کف پا، بیمارهای عصب عضله، دیابت، چاقی و ... ایجاد میشه و مشکلاتی مثل ورم پا، تغییر شکل پا، دردهای زانو و کمر، آسیب به ستون فقرات و ... رو به وجود میاره اما اینا دلیلی برای این نیست که نتونید اسکیت‌سواری رو شروع کنید و با انجام یسری تمرینات اصلاحی مثل؛

کشش پاشنه پا

رول توپ تنیس با پا در حالت نشسته

بلند کردن متناوب پاشنه پا در حالت ایستاده بر روی زمین و یا لبه یک پله

بلند کردن متناوب پنجه در حالت ایستاده بر روی زمین و یا لبه یک پله

غلت دادن بطری زیر کف پا

جمع کردن حوله و یا جمع کردن خرده‌های کاغذ با پنجه پا

میتونه به بهبود این عارضه کمک بکنه

موقع اسکیت کردن به زانوهام مخصوصاً زانوی چپ فشار میاد راهنمایی کنید؟

دلایل مختلفی میتونه داشته باشه؛

مثل تکنیک اشتباه  برای اجرای ترفندهای اسکیتی و یا اسکیت‌سواری به خصوص اگر این درد در یک سمت باشه

اسکیت نامناسب

آسیب‌های قدیمی

مشکلات ارتوپدی و ...

آیا تا ۶ ماه میتونم یه سری حرکات اسکیت رو کامل یاد بگیرم؟

قطعاً با رعایت اصول مثلث سلامت که شامل خواب کافی، تغذیه مناسب و تمرین هستش و توجه به فاکتورهای یادگیری مثل یادگیری ذهنی، تقویت عصب و عضله با تکرار و تمرین، ایجاد و بهبود آمادگی جسمانی و... و البته تلاش مستمر میتونید به اهداف برنامه‌ریزی شده خودتون دست پیدا کنید.

دختر من ۱۰ سالشه و دو سال اسکیت کرده، میتونه بصورت حرفه‌ای اسکیت دنبال کنه؟

اگرچه این سوال ارتباطی به سوالات مرتبط با اسکیت‌سواری بزرگسالان نداره ولی پاسخ مثبته؛ چراکه نه!

پسر سه ساله میتونه اسکیت یاد بگیره؟

اگرچه این سوال ارتباطی به سوالات مرتبط با اسکیت‌سواری بزرگسالان نداره ولی پاسخ مثبته؛ و میتونه با یک جلسه آموزشی به همراه مربی و کرایه تجهیزات ایمنی و اسکیت یکبار خودش رو محک بزنه و در صورت تایید مربی با خرید اسکیت و تجهیزات مناسب به اسکیت‌سواری ادامه بده

برای انجام حرکات فری استایل اسکیت سبا رو پیشنهاد میکنید؟

اسکیت‌های تخصصی دارای طراحی و مختصات سفارشی شده برای رشته تخصصی مورد نظر هستن و به‌تبع اجرای ترفندهای همون رشته بعنوان مثال ترفندهای رشته تخصصی فری استایل با ابزار تولید شده مختص اون رشته که اسکیت تخصصی فری استایل هستش، در کمپانی‌های مختلف تولید اسکیت مورد توجه قرار گرفته؛

بوت هارد

فریم کوتاه و راکر

کاف کوتاه و متحرک

چرخ‌های ۷۶ تا ۸۰ میلیمتری

برخی از ویژگی‌های اسکیت تخصصی رشته فری استایل هستش

تهیه و تنظیم:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link