حرکت ایگِل یا چارلی (به خاطر شباهت آن با نحوه راه رفتن بازیگر و کمدین معروف چارلی چاپلین) حرکتی بسیار ساده و در عین حال کاربردی به‌شمار می آید و خود پایه‌ای برای اجرای حرکات پیچیده‌تر می‌باشد.


مشاهده اجرای چارلی و یا ایگل اسکیت‌سواران، رویارویی با حرکتی بسیار دشوار و سخت را تداعی خواهد کرد، درحالیکه این حرکت یکی از حرکات ساده و با کمترین عامل تکنیکی و پیچیدگی در نقاط موثر، مفاصل و عضلات همراه است. اما آنچه که می‌بایست در اجرای حرکت چارلی یا ایگل مورد توجه قرار داد آمادگی و توان کشش عضلات و تاندون‌های موثر در این حرکت می‌باشد.

برخی افراد به دلایل مختلف (همچون دلایل وراثتی، سابقه ورزشی و ...) از آمادگی بدنی بالاتری برخوردارند و به همین جهت سرعت یادگیری آنها نسبت به سایر افراد بیشتر می‌باشد.


پُزها (وضعیت سر، بدن، پا، بازوها و انگشتان دست)

در باله پنج پُز داریم که شروع یا اتمام همه حرکات با یکی از این پنج پُز انجام می‌شود و با توجه به آنکه چه پایی در جلو قرار می‌گیرد آنرا پُز راست و یا چپ می‌نامند. شروع حرکت چارلی نیز شبیه به حالت(پُز) اول و دوم از حرکات باله می‌باشد. در موقعیت (پُز) اول پاشنه ها به هم چسبیده و زانوها به خارج چرخیده و دستها با آرنج خم روبروی سینه قرار می‌گیرد و در موقعیت (پُز) دوم پاها به اندازه عرض شانه و در یک راستا باز شده و دستها به طرفین باز قرار می‌گیرد.


 

اجرای بیومکانیک و آناتومیک حرکت چارلی در اسکیت مشابه حرکات دِمی پُلیه[1] به معنی نشست کوچک (و کمی گِرَند پُلیه[2] به معنی نشست بزرگ) در باله است که بر مبنای همان دو موقعیت یا حالت یا پُز اول و دوم شکل می‌گیرد. در حرکت دِمی پُلیه زانوها را تا جایی خم می‌کنیم که پاها به شکل لوزی در بیاید و رعایت صاف بودن سر، شانه، پشت و لگن و جلو و عقب نرفتن آنها نقش بسیار موثری ایفا می‌کند.

دِمی پُلیه

در حرکت گِرَند پُلیه به آرامی از حرکت دِمی پُلیه پایینتر می‌آییم و پاشنه‌ها را از زمین جدا می‌کنیم در نوعی دیگری از گِرَند پُلیه که به حرکت چارلی در اسکیت‌سواری نیز نزدیک می‌باشد همین کار را بدون جداسازی پاشنه‌ها از زمین انجام می‌دهیم.


یکی از اَشکال دوگانه گِرَند پُلیه

تمرینات کششی بدون اسکیت برای اجرای چارلی یا ایگل:


بعد از آنکه به خوبی بدن را گرم کردید از تمرینات کششی بدون اسکیت شروع کنید. پاها را به شکل V و زاویه 90 درجه قرار داده و سپس به تدریج و با خم کردن زانوها زاویه پنجه‌ها را به 180 درجه (خط صاف) یا بیشتر برسانید. در اجرای این تمرین میتوانید از میله آموزشی و یا فردی دیگر به عنوان کمک استفاده کنید. هنگامی که به آستانه درد رسیدید و احساس درد شدید کردید بلافاصله به حال اول بازگردید و با تکرار این تمرین در فواصل زمانی مشخص مثل سه دوره زمانی 5 دقیقه ای و با افزایش تدریجی تکرار و زمان تمرین (با توجه به توان تحمل کشش و آستانه درد در هر فردی متفاوت است) به انعطاف خود بهبود ببخشید. از کشش‌های ضربه ای و یا بیش از حد که ممکن است منجر به آسیب دیدگی شود خودداری کنید.

در اجرای حرکاتی دیگر از خانواده چارلی یا ایگل مثل اسپیرد ایگل[3]، هیل هیل اسپیرد ایگل (صد و هشتاد چارلی)[4] به تمرینات کششی و صبر بیشتری برای شکل‌گیری حرکت نیاز می‌باشد.


پس از آنکه انعطاف خود را بهبود دادید اسکیت‌ها را بپوشید و همین کار را با اسکیت امتحان کنید.

روبروی میله آموزشی بایستید و پاهای خود را به حالت چارلی نگهدارید. زانوها به انداره نوک اسکیت به سمت ساق پا و زبانه اسکیت خم میشود وزن بر روی هر دوپا یکسان و پاشنه ها در قسمت چرخ آخر اسکیت ها نزدیک به هم قرار میگیرد به شکلی که فضای خالی بین دو پا شبیه به لوزی باشد، حالا با کمک میله آموزشی و حفظ حالت پاها چندین متر به سمت چپ و سپس به سمت راست سُر بخورید.

بعد از تمرین بالا از میله آموزشی دور شده و تمرین خود را بدون کمک میله آموزشی شروع کنید. ابتدا بر روی حالت آماده سازی (پاهای موازی و بدن به شکل تی انگلیسی T یا صلیب) سُر بخورید. پای راست یا چپ را در حالت سیزر به جلو سُر دهید و همزمان با خم شدن زانوها برای قرار گرفتن در وضعیت ساختاری چارلی دستها و بدن خود را نیز بر روی یک خط صاف و همراستا با وضعیت پا قرار می‌دهید. ابتدای کار ممکن است نتوانید بر روی خط صاف سُر بخورید. عدم توازن وزن، خم شدن بدن، خم نبودن زانوها، در راستا نبودن اسکیت‌ها و ... همه دلایلی برای عدم موفقیت در ابتدای تمرین خواهد بود که به مرور زمان و با تمرین بیشتر مرتفع می‌شود.

سُر خوردن بر روی چارلی دایره ای شکل از چارلی بر روی خط صاف راحتر است و چارلی معکوس یا وارونه از همه اینها دشوارتر می‌باشد.

{انواع سُر خوردن بر روی چارلی:

1.چارلی راست و چپ خط صاف(با زانوهای صاف و خم)

2.چارلی راست (خلاف عقربه) و چپ (عقربه گرد) منحنی یا دایره‌ای شکل(رو به دایره- با زانوهای صاف و خم)

3. چارلی راست (عقربه گرد) و چپ منحنی (خلاف عقربه) یا دایره ای وارونه یا معکوس(پشت به دایره- با زانوهای صاف و خم)}

در چارلی‌های رو به دایره با قرار دادن متناوب هر پا در جلوی پای دیگر (و نه به کنار) حرکت ما به سُر خوردن خود همراه پا زدن ادامه می‌دهد.

در چارلی‌های پشت به دایره با قرار دادن متناوب هر پا در پشت پای دیگر (و نه به کنار) حرکت ما به سُر خوردن خود همراه پا زدن ادامه می‌دهد.

پا زدن روی هر اسکیت منجر به سُرخوردن اسکیت بر روی پای دیگر می‌شود.

 

انواع و کاربردهای مختلف چارلی یا ایگل

چارلی گسترده یا ایگل گسترده[5]:


این حرکت از حرکات زمینی رشته نمایشی به‌شمار می‌رود و در آن پنجه‌ها به دو طرف بدن کشیده شده و پاشنه ها بر روی یک خط و در امتداد هم قرار می‌گیرد. کنترل شگفت‌انگیز لبه‌ها و استفاده نیروی گریز از مرکز تعادلی جادویی را به وجود می‌آورد. این چارلی در اسکیت سواری انفرادی[6]، دو نفره[7]، رقص[8] و اسکیت سواری هماهنگ جمعی[9] و بر روی لبه های درونی و بیرونی یا مرکزی انجام می‌شود.


برای شروع این حرکت نیز باید تمرینات کنار میله آموزشی و سایر تمرینات کششی را آنقدر ادامه دهید تا بتوانید به راحتی بر روی اسکیت به اجرای آن بپردازید. در اجرا سعی کنید لگن را با فشار در جلو و زیر بدن و سر و شانه را صاف و بالا نگهدارید.

8.jpg (454×395)

چارلی صد و هشتاد یا ایگل گسترده بر روی پاشنه‌ها[10]:


حرکتی کاملاً منحصر به فرد که تنها بر روی رولر اسکیت و اینلاین اسکیت قابل اجرا است و نمیتوان آنرا بر روی یخ اجرا نمود. شاید این حرکت مثل ماشین سواری جیمز باند[11] بر روی دو چرخ در گذرهای باریک بین دو ساختمان غیرممکن به نظر برسد.

10.jpg (243×208)

برای اجرای این حرکت نیز به اندازه کافی بر روی کشش عضلات و مفاصل خود کار کنید و پس از تسلط کافی بر آن و در کنار میله آموزش و در حالی که وضعیت چارلی را گرفتید بر روی زانوها خمتر شوید و همزمان با صاف کردن زانوها پنجه ها را به بالا بکشید تا وزن بر روی چرخ عقب اسکیت و پودی ته کفش اسکیت قرار بگیرد، عضلات و مفاصل لگن، زانو و مچ پا را سفت و در یک صفحه نگهدارید و تا جای ممکن از خم شدن کمر و پایین آمدن سر جلوگیری کنید با عریضتر شدن پا میتوان بدن و سر را متناسب با بازتر شدن پاها به جلو آورد. برخی اسکیت سواران به خاطر آناتومی وراثتی خود در اجرای این حرکت مهارت خاصی دارند.

11.jpg (599×457)

 

گردش چارلی (دورچارلی یا موهاک[12])


الگوی موهاک

گردش موهاک که برخی از مردم آنرا دورچارلی[13] نیز می‌نامند از خانواده همان تبدیل‌ها (انتقال و سوئیچ) می‌باشد که فلسفه وجودی آن تغییر جهت بدون تغییر در سرعت است و می‌توان گفت یکی از مانورهای ساده در اسکیت سواری است که اسکیت‌سوار در آن پاشنه‌های خود را با زانوی خم در یک امتداد و درحالیکه پنجه با زاویه 180 درجه‌ای از هم قرار می‌گیرند شبیه به یک الماس یا شکل لوزی حالت می‌دهد و با این وضعیت میتوانند در خطی صاف (با لبه‌های مرکزی) و یا دایره‌ای (با لبه‌های داخلی) حرکت کرده و یا گردش کنند. در تمامی گردش‌ها[14] و چرخش‌ها[15] شروع کار با گشتاور بالاتنه و جهت نگاه و حرکت سر و سپس شانه، کمر، لگن، زانو و در نهایت اسکیت‌ها می باشد.

این حرکت از لبه داخلی یک اسکیت در حرکت رو به جلو به لبه داخلی اسکیت دیگر در حرکت رو به عقب (موهاک داخلی-جلو به عقب)

13_in.gif (260×220)

13_inside_mohawk.jpg (312×160)

و لبه خارجی یک اسکیت در حرکت رو به عقب به لبه خارجی اسکیت دیگر در حرکت رو به جلو قابل اجرا می‌باشد. (موهاک خارجی-عقب به جلو)

13_out.gif (239×169)

13_outside_mohawk.png (191×176)

موارد کاربرد موهاک:

این حرکت به شما اجازه می‌دهد در حال حرکت کل زمین را هم زیر نظر داشته باشید.

در رشته هاکی میتوان با موهاک پاک را در اختیار نگهداشت و به هر سمتی که نیاز است حرکت نمود.

این حرکت به شما گزینه‌های بیشتری برای حرکت خواهد داد، چراکه حرکت بر روی یک پا تنها فشار بر روی پای دیگر را ممکن می‌کند و در این حرکت شما فرصت استفاده از هر دو پا را خواهید داشت.

در رشته هاکی برای برگشت به عقب یک حرکت فوق العاده است.

در رشته هاکی برای حمله ناگهانی به سمت دروازه حریف بسیار عالی است.

حرکتی فوق العاده برای سوئیچ و یا انتقال[16] حرکت رو به جلو و تبدیل آن به حرکت رو به عقب

 

تاریخچه

 

مونوهان بزرگ[17] (افسانه‌ی رولر اسکیت)

برخی از شخصیتهای اسکیت سواری بعنوان نقاط عطفی برای رشته اسکیت محسوب می‌شوند. در آغاز قرن بیستم مونوهان بزرگ در امریکا به خاطر اجراهای آکروباتیک خود با رولر اسکیت از این دست افراد می‌باشد.

اجرای اِسپیرد ایگل که نشانه‌های تاریخی آن طی سالهای 1909 تا 1912 در ایالات متحده امریکا، فرانسه و سوئیس ثبت گردیده است.


وی در سال 1909 کتاب راهنمای دستنویسی برای علاقمندان به رولر اسکیت با عنوان "رولر اسکیت برای مبتدیان و متخصصان"[18] تدوین نمود.

از جمله کارهای خارق العاده وی عبارتند از:


اسکیت سواری بر روی بشکه[19] که آنرا به افراد عادی توصیه نمی‌کند.

دویدن بر روی برجها[20] عنوان نمایشی بود که ابتدا آنرا بر روی میله‌های شبیه به میله زندان انجام می‌داد ولی بعدها آنرا با صندلی جایگزین کرد. در این مورد او به همه هشدار می‌داد که گام به گام و بعد از گذر مراحل زمانی به این مرحله برسند و آماده اجرای آن شوند.


اسلالوم بر روی نوک پا[21] به عنوان نمایشی دیگر از مجموعه مهارت‌های وی با حرکت مارپیچ اجرا می‌شد و در همین حین کلاهی که یک شمع روشن بر روی آن بود به زیبایی کار وی می‌افزود.

و نمایش صرفاً برای حرفه‌ای های آینده[22]  که ترکیبی از حرکات از پیش تنظیم شده شبیه به رشته فری‌استایل اسلالوم امروزی[23] بود مورد اجرا قرار می‌گرفت.

او در خلاصه کتاب خود امیدوار است که با این نوشتار برای ایجاد روحی دوباره به اسکیت‌سواران قدیمی جهت تفریح و ایجاد انگیزه برای افراد مبتدی موفق گردد.

برخی از تیترهای روزنامه‌ای درباره وی:

روزنامه لی اسپورت یونیورسال ایلوستر[24]: اجرای زیبای اسپیرد ایگل مونوهان بزرگ در پیست اسکیت هایپودورمه[25]، برای اولین باز در فرانسه هر روز از ساعت 16:45 الی 22:45 شاهد حرکات شگفت‌انگیز باشید.

مجله لا پرسه[26]: در طول تعطیلات پیست اسکیت هایپودورمه برگزار کننده مسابقات هیجان انگیز فوتبال در محل پیست اسکیت و مسابقه هاکی خواهد بود، ضمناً هفته آینده مونوهان بزرگ مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مجله گیل بلاس[27]: اسکیت‌سوار امریکایی برای اولین باز در فرانسه دوبار در طول هفته تخصص و مهارت خود را به نمایش می‌گذارد و ما برای اجرای نمایش آن توسط شما چالش 10000 فرانک را پیشنهاد می‌کنیم.

مجله لِپِتیت[28]: عصر این یکشنبه اسکیت‌سوار معروف امریکایی مونوهان جادوگر به دنبال اثبات جسارت و طنز است. برنامه‌ای هیجان‌انگیز با پرش از 5 جدول به ارتفاع یک متر و پنجاه سانتیمتر را در پیست اسکیت سنت دیویج[29] نظاره‌گر باشید.

مجله لی[30]: اسکیت‌سواری بی‌نظیر جادوگر را در پیست اسکیت سنت دیویج با پرش از روی جدول‌ها و رقص آنرا از دست ندهید.

 

مرتبط:

ترفندهای فری‌استایل-ایگل اسنک

ترفندهای فری‌استایل-ایگل شیفت

بائور

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link


[1] Demi plie

[2] Grand plie

[3] spread eagle

[4] Heel Heel spread eagle

[5]  spread eagle

[6] Single

[7] Pairs

[8] dancing

[9] Synchronized skating or Precision

[10] A spread eagle on your heels (or back wheels)

[11] James Bond

[12] THE MOHAWK TURN (Inside Mohawk(

[13] Eagle turn

[14] Turns

[15] Spins

[16] Transition

[17] G.S. Monohan The Great Monohan

[18] "Text-Book of Roller Skating - Roller Skating for Novice and Expert"

[19] Skating on a barrel

[20] Steeple chasing

[21] The predecessor of the slalom on wheels

[22] Exclusively for the future professionals!

[23] modern freestyle slalom

[24] Le Sport Universel Illustré - 03.07.1910

[25] In the Hippodrome Skating Rink

[26] Journal La Presse - 05.11.1910

[27] Journal Gil Blas - 09.11.1910

[28] Le Petit Journal - 02.02.1912

[29] Saint-Didier Skating Rink

[30] Le Journal - 06.02.1912