رشته‌های اسکیت بسیار متنوع و گسترده می‌باشد. سعی ما بر این خواهد بود که ضمن معرفی رشته‌های رسمی فدراسیون جهانی و رشته‌های فعال در فدراسیون جمهوری اسلامی ایران نیم‌نگاهی به سایر رشته‌های اسکیت هم داشته باشیم.

رشته‌های تحت پوشش فدراسیون جهانی اسکیت که حسب قوانین و مقررات برگزاری هرکدام زیرشاخه‌های دیگری هم دارند عبارتند از؛

1. رشته اسکیت بورد زیر نظر کمیته اسکیت بورد[1]

 

2. رشته سرعت زیر نظر کمیته فنی اسکیت سرعت[2]

 

3. رشته هنری زیر نظر کمیته فنی اسکیت هنری[3]

 

4. رشته رولر آلپاین زیر نظر کمیته فنی رولر آلپاین[4]

 

5. رشته دانهیل زیر نظر کمیته فنی دانهیل[5]

 

6. رشته اینلاین فری استایل زیر نظر کمیته فنی اینلاین فری استایل[6]

 

7. رشته اینلاین هاکی زیر نظر کمیته فنی اینلاین هاکی[7]

 

8. رشته رینک هاکی زیر نظر کمیته فنی رینک هاکی[8]

 

9. رشته رولر دربی زیر نظر کمیته فنی رولر دربی[9]

 

10. رشته رولر فری استایل زیر نظر کمیته فنی رولر فری استایل[10]

 

11. رشته اسکیت کراس زیر نظر کمیته فنی اسکیت کراس[11]

 

12. رشته اسکوتر[12]

 

موارد بالا رشته‌های رسمی فدراسیون جهانی اسکیت است.

فدراسیون اسکیت جمهوری اسلامی ایران از زمان تاسیس خود تا امروز فعالیت های زیربنایی و کار بر روی نونهالان و نوجوانان را در دستور کار خود قرار داده و در ادامه سیاست‌های خود بر روی نسل جوان و علاقه مند به این ورزش نیز سرمایه‌گذاری‌های مناسبی را انجام داده است.

این فدراسیون با توجه به تازه تاسیس بودن خود راهی بسیار طولانی در پیش دارد و با سرمایه‌گذاری بر روی رشته‌های تحت پوشش، سعی بر آن دارد تا در سطح آسیا و جهان ضمن کسب جایگاهی در خور شان و نام ایران این افتخار را تداوم بخشد.

چارت فدراسیون

بر اساس تاییدیه فدراسیون اسکیت؛ رشته‌های تحت پوشش فدراسیون اسکیت که به رسمیت شناخته شده و کم و بیش در هر کدام از این رشته‌ها فعال می‌باشد به شرح ذیل میباشند:

  1. اسکیت سرعت اینلاین و یخ
  2. اسکیت هاکی اینلاین و یخ
  3. اسکیت اینلاین فری استایل
  4. اسکیت رولر فری استایل (اگرسیو) و بورد
  5. اسکیت هنری اینلاین و یخ
  6. اسکیت رولر آلپاین و دانهیل
  7. اسکیت رولبال
  8. اسکیت رولر دربی
  9. اسکوتر

و کلیه رشته هایی که با اضافه نمودن یک کلمه (پسوند یا پیشوند) به اسکیت فعالیت مینمایند، فاقد وجاهت قانونی بوده و فدراسیون اسکیت هیچگونه مسئولیتی درقبال این رشته‌ها ندارد.

با توجه به فعالیت‌های متنوع اسکیت در رشته مختلف، امروزه شاهد هستیم اسکیت در رشته‌های مختلف بر روی کف‌پوش‌های متنوع از قبیل آسفالت، پارکت، کف‌پوش‌های مصنوعی ویژه و هم بر روی یخ برگزار می‌شود که علاقه مندان بسیار داشته و هر روز نیز بر مخاطبان این رشته‌ها اضافه می شود.

در سیر تاریخی رشد و توسعه ورزش غالباً رشته‌های غیر رسمی به تدریج و با تکمیل شدن قوانین و مقررات مربوط به آنها و اقبال عمومی با برنامه‌ریزی، سازماندهی، نظارت، اجرا، ارزیابی و ارائه گزارش و بازخوردهای آن حالتی رسمی به خود می‌گیرند، ولیکن تا عبور از این گذر ممکن است برخی از افراد سو استفاده‌هایی را انجام دهند که در ادامه به نامه رئیس فدراسیون اسکیت در مواجه با یکی از این موارد خواهیم پرداخت؛

(بسم الله الرحمن الرحیم)

ای کاش  افرادی که خود را  دوستدار ورزش اسکیت می‌دانند می‌آمدند و دست در دست همدیگر میدادیم و با اتحاد و همدلی در راه رسیدن به مسیری که سالها قبل پایه و بنیان آن گذاشته شده حرکت می‌کردیم.

رییس فدراسیون اسکیت در پاسخ به پخش ویدئوهای تبلیغاتی رشته های ورزشی بدون مجوز قانونی اظهار داشت:

همانگونه که همه ورزشکاران عزیز رشته اسکیت مطلع هستید ورزش ایران بصورت آماتور و تقریبا دولتی اداره می­شود که در حال گذر از دولتی به خصوصی میباشد.

ورزش ایران بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب در طی سالهای اخیر توسعه قابل قبولی پیدا کرده و تعداد فدراسیونهای آن به ۵۱ فدراسیون ورزشی افزایش یافته است که هر کدام از این فدراسیونها بصورت تخصصی تنها یک رشته را تحت پوشش قرار داده‌اند که در حال رشد و کسب یک جایگاه ملی و بین المللی هستند  به جز چند فدراسیون که هر کدام از آنها تعدادی از رشته‌های ورزشی معتبر در سطح دنیا را تحت پوشش دارند یکی از آن فدراسیونها، فدراسیون اسکیت است که تحت قوانین فدراسیون جهانی (WORLD SKATE) تشکیل شده که با تحت پوشش قرار دادن ۸ رشته ورزشی رسمی فدراسیون جهانی که هر کدام دارای قوانین و مقررات خاص خود هستند در حال فعالیت می‌باشد.

رشته‌های تحت پوشش فدراسیون اسکیت توسط سه فدراسیون جهانی  (WORLD SKATE)، رولبال و ASU  (یخ)  اداره و با رعایت قوانین و مقررات بین المللی این سه فدراسیون در حال فعالیت است البته فدراسیون اصلی و مهم اسکیت که اکثر رشته‌های فعال تحت پوشش آن قراردارد  (WORLD SKATE) می‌باشد.

بر همگان روشن و مبرهن است که هر کاری و هر شغلی بصورت تخصصی ادامه پیدا کند مطمئنا موفق‌تر خواهد بود بعنوان مثال فدراسیون  فوتبال فقط رشته فوتبال را توسعه می‌دهد.

اما فدراسیونهایی که هر روز با اطلاعات نادرست از سوی افرادی که دارای توهم خود بزرگ بینی  و فرصت طلب که خود را به عنوان کاپیتان تیم ملی اسکیت می‌نامند و دوستدار ورزشکاران،  حافظ منافع ملی کشور با یک شگرد سودجویی از جوانان  باعث گمراهی و اتلاف عمر ورزشکاران میگردند.

گریزی میزنیم به قانون تشویقی نظام ورزشی کشور

در قوانین تسهیلات ورزشکاران قهرمان آمده است ورزشکارانی که تابع قوانین و مقررات فدراسیون‌های جهانی که مورد تأیید کمیته بین المللی المپیک باشد میتوانند از پاداش قهرمانان بهره‌مند شوند سوال این است که قهرمانان رشته‌های به اصطلاح جهانی کجای تجلیل از قهرمانان قرار دارند با این هزینه های هنگفت، فقط عمر قهرمانی ورزشکاران به بطالت می‌گذرد.

ای کاش  افرادی که خود را  دوستدار ورزش اسکیت می‌دانند می‌آمدند و دست در دست همدیگر میدادیم و با اتحاد و همدلی در راه رسیدن به مسیری که سالها قبل پایه و بنیان آن گذاشته شده حرکت می‌کردیم مثل اسکیت سرعت که در بازیهای آسیایی مدال آور است اسکیت نمایشی، اسکیت برد که در حال حاضر المپیکی میباشد و...  دوستان قرار نیست امروز چون منافع خود را می‌بینیم رولبال را وارد کشور کنیم و چون منافع خود را در آن پیدا نمی‌کنیم بیایم و رشته دیگری که شاید منافع بیشتری به ما برساند تولید و به مردم عرضه کنیم چه تضمینی وجود دارد که در آینده‌ای نه چندان دور این رشته همانند رشته قبلی دور انداخته نشود.

ما باید با آینده نگری و عاقبت اندیشی تفکر کنیم و فرزندانمان را طوری هدایت کنیم که آینده روشنی برای آنان متصور باشد وگرنه غافله را باختیم.

امروزه هر کسی با ترکیب چند رشته ورزشی و استفاده از علائم اختصاری آن رشته ، رشته های جدیدی را ابداع می‌کند و باعث گمراهی مردم ورزش دوست ایران شود و با یک قول و وعده خارج رفتن باعث گمراهی آنان، بدانید وقتی متوجه مسیر اشتباه خود میشوید که برای برگشت سالها عمرخود و یا فرزندان خود را به هدر داده اید.

من سعی میکنم به عنوان یک مدیر در رشد نظام ثابت قدم باشم و به حاشیه نروم و در راه خود که خدمت‌رسانی به جامعه اسکیت ایران عزیزم که بران آن از جانم، مالم و عزیزانم گذشتم  باز هم ایثار کنم و بعنوان یک فرد وطن پرست که حاضر نیستم یک وجب از خاک آن را به تمامی سرزمین بیگانگان عوض کنم ثابت قدم و استوار باشم و در راه به اهتزاز در آوردن پرچم نظام مقدس کشورم تلاش نمایم و بعنوان یک مشاور مسیر درست را به فرزندان شما راهنما باشم و خدمت نمایم تا انشاءالله شرمنده شما نشوم.

بعضا در جملات ویدئوهای پخش شده کلماتی بکار رفته که بنده بکار بردن این کلمات را در شان خود نمیدانم و بیان آنها را دال بی‌تجربگی شخص گوینده دانسته و اعلام میکنم فدراسیون اسکیت متعلق به ملت عزیز ایران است و درب آن بر روی همه باز و پذیرای هرگونه انتقاد سازنده می باشد.

فدراسیون اسکیت، فقط فدراسیون اسکیت است نه فوتبال یا بسکتبال و یا هندبال و … که با یک پسوند و پیشوند باعث گمراهی و انحراف ورزشکاران شویم اگر به همین روال افراد ورزش دوست نما پیش برویم روزی خواهد رسید که اسکیت را با گلف و یا والیبال و یا ترکیبی از راگبی بیس بال اسکیت خواهیم دید.

من از جامعه اسکیت استدعا دارم در صورتی که برای عمر خود ارزش قائل هستید سعی کنید با تلاش در رشته‌هایی به میدان بروید که دارای ریشه و رسمیت هستند و تابع قوانین و مقررات جاری وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و فدراسیون اسکیت تا پس از کسب مدال و افتخار آفرینی در میادین رقابت اجر مادی و معنوی خود را بگیرید مثال بارز آن کیمیا علیزاده قهرمان نام آور در تکواندو و پهلوان عزیز کشورمان علیرضا کریمی.

بنده بعنوان منتخب جامعه اسکیت کشور و خدمتگذار جامعه اسکیت و فردی که سابقه بیش از دو دهه مدیریت عالی در ورزش کشور را دارم و با بیش از ۳۷ سال سابقه ورزشی اجازه به انحراف کشاندن فدراسیون اسکیت که در ریل پیشرفت قرارگرفته را به هیچکس نخواهم داد، این ریل توسط افراد پیش از من ریل‌گذاری شده و من باید پاسخگوی زحمات آن عزیزان باشم. جناب آقای سرمدی، جناب آقای تابش، جناب آقای دکتر وزیری، جناب آقای دکتر شرعی، سرکار خانم دکتر محمدیان، سرکارخانم موسوی و در حال حاضر این پرچم دو امدادی به بنده رسیده و باید امانتدار خوبی باشم.

دوستان و ورزشکاران عزیز بدانید این فدراسیون تابع  قوانین و مقررات فدراسیون جهانی  (WORLD SKATE)  بوده و تمامی رشته‌های تحت پوشش فدراسیون جهانی (WORLD SKATE) در کشور عزیزمان ایران فعال است. اگر رشته ای مثل رولبال در ایران فعال گردیده باید و به قول این عزیز بی‌ریشه و قواعد می‌داند خود ایشان که باعث ترویج آن گردیده باید پاسخگو باشد چه زود از آن برگشتند.

همگی بدانید و بدانند که بنده در تثبیت آن  نقشی نداشتم که الان پاسخگوی فعالیت آن باشم اتفاقا افرادی که باعث ترویج آن شدند و عمر خود را گذاشتند پاسخ بدهند.

بنده قول میدهم رشته‌های تحت پوشش فدراسیون اسکیت جهانی را ترویج دهم. رشته آلپاین و دانهیل را تأسیس کردم و انشاالله در آینده نه چندان دور رشته رولر دربی هم بعنوان آخرین رشته فعال در فدراسیون جهانی اسکیت را در ایران راه اندازی می‌نمایم.

در پایان از خداوند میخواهم همه ما را به راه راست هدایت کند و یک لحظه ما را به خودمان وا نگذارد که دچار خود بزرگ بینی شویم.

بهمن محمدرضایی

رییس فدراسیون اسکیت

جمهوری اسلامی ایران

 

رشته های تناسب اندام، خیابانی

با این‌حال برخی از ورزشکاران و ورزش‌دوستان در اسکیت به دنبال قهرمانی نبوده و صرفاً به دنبال تفریح، لذت بردن از ورزش، سلامت ناشی از آن و رسیدن به آمادگی و تناسب بدنی هستند و یا با دیدگاه شیوه‌ای نوین در عرصه حمل و نقل و یا فعالیتی همگانی، فرهنگی و اجتماعی به آن نگاه می‌کنند، که در ادامه به برخی از شاخه‌های غیر رسمی اسکیت با رویکردهایی متفاوت از قهرمانی که مشوق افراد برای تفریح، ورزش و رسیدن به زندگی بر سبک سلامت و یا ترابری نوین است خواهیم پرداخت؛

مروری بر حمل و نقل شهری پاک؛ مطالعه موردی اسکیت‌سواری

اسکیت‌نوردی، دستورالعملی برای ایمنی اسکیت‌سواران جاده

اسکیت‌سواری روشی نوظهور در حمل و نقل شهری

اسکیت‌سواری در شهر و روستا یا جاده و خیابان

روشهای نوین حمل و نقل در شهرهای مدرن

اسکیت در نیمه شب

معرفی رولر ساکر

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

منبع:

http://www.worldskate.org/

http://iranskating.ir/



[1] SKATEBOARDING COMMISSION

[2] SPEED TECHNICAL COMMISSION

[3] ARTISTIC TECHNICAL COMMISSION

[4] ROLLER ALPINE TECHNICAL COMMISSION

[5] DOWNHILL TECHNICAL COMMISSION

[6] INLINE FREESTYLE TECHNICAL COMMISSION

[7] INLINE HOCKEY TECHNICAL COMMISSION

[8] RINK HOCKEY TECHNICAL COMMISSION

[9] ROLLER DERBY TECHNICAL COMMISSION

[10] ROLLER FREESTYLE TECHNICAL COMMISSION

[11] SKATE CROSS TECHNICAL COMMISSION

[12] SCOOTER