اسکیت در زمین خیس می‌تواند خیلی سخت‌تر از اسکیت در آسفالت خشک باشد و اغلب احساس خوشایندتری از اسکیت روی جاده خشک و زیبا ندارد و می‌تواند بلبرینگ‌های شما را خراب کند و اینها دلایلی‌اند که غالبا بباعث منع سیاری از مردم برای اسکیت کردن در باران می‌شود. اما کسانی که در باران اسکیت نکرده‌اند یک موقعیت بسیار سرگرم کننده را از دست داده‌اند.

چیزهای زیادی هستند که شما می‌توانید انجام دهید برای کمک به این که همه چیز را ساده‌تر و مطمئن‌تر انجام دهید.

تکنیک

تعادل بیشتر

داشتن یک تعادل  عالی، به قدم برداشتن محکم‌تر کمک می‌کند و این بسیار مهم است، زمانی که شما نباید فشار با قدرت زیادی به زمین وارد کنید به این دلیل که زمین لغزنده‌تر است.

گام کوتاه

گام‌های کوتاه نیروی بالای لغزندگی را در اسکیت‌هایتان محدود می‌کند، البته این محدودیت در سرعت شما است.کسانی که  فشار گام‌هایشان به مانند گوریلی بزرگ است، تقریبا در زمین‌های خیس به همان اندازه زمین‌های خشک به طور مطمئن اسکیت می‌کنند.

علاوه برقدم‌های کوتاه‌تر و هم آهنگی گام‌ها، اطمینان حاصل کنید که پاهای خود را سریعا به زیر نقطه‌ی مرکزی تن خود جمع کنید تا با کمک از وزن بدن بیشتر لیز نخورید و همه آنها به حفظ تعادل و محوریت و اعتماد به نفس کافی بستگی دارد.

گسترش قدرت

سعی کنید به طور تدریجی قدرت را به گام‌های خود اضافه کنید. در اسکیت روی زمین خشک بیشتر، سرعت و قدرت در پایان گام نمایان می‌شود که گام بلند بسیار کارامد است ولی در زمین خیس به خوبی کار نمیکند، چراکه نیروهای بالا بر روی هریک از پاها کششی بیش از حد و باز شدن پاها را به دنبال دارد.

بسیار بهتر است که  قدرت را به طور تدریجی گسترش دهید (نرم‌تر پا بزنید و سعی کنید یک گام را با قدرت بیشتر بر دارید تا پاهایتان از هم باز نشود)

راه دیگر که به ذهن میرسد فشار دادن اسکیت‌ها به پایین است.

آرام و نرم قدم بردارید

صاف و روان پا بزنید، تلاشی دوباره به منظور کاهش نیروی بالای  اسکیت‌ها در غیرزمانی که در زمین خشک اسکیت می‌کنیم.

اسکیت خود را عمودی نگه دارید

سعی کنید فریم‌ها و چرخ‌ها را عمود نگهدارید. این امر کشش را بهبود می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد کمی سریعتر از دیگران اسکیت کنید و برای حرکت در مسیر مستقیم و کراس‌اور و چرخش‌ها به کار می‌رود. البته این بدین معنی است که حرکت بر روی لبه داخلی غیر ایده آل است(و برخی زمان‌ها لبه خارجی در کراس اور)، اما مزیتش از حرکت در پیاده‌رو قویتر است.

در مورد دبل پوش(فشار مضاعف) چه؟

از زمانی که دبل پوش در هلند به عنوان روشی تکامل یافته برای اسکیت در باران شکل گرفت، به عنوان روشی بسیار عالی مورد استفاده است. شما برای انجام دبل پوش به آرامش زیاد و اعتماد به نفس نیاز دارید و زمانی که اسکیت‌باز در گودالی بیفتد استفاده از دبل پوش به عنوان مزیتی سودمند خواهد بود.

در آن گودال باید کشش را از زیر اسکیت(underpush)کاهش داد. چراکه پای آزاد (recovery leg) در پشت سر شما قرار دارد و شانس شما برای سقوط زیاد است و این تعویض وزن از اسکیتی به اسکیت دیگر را سخت می‌کند بر‌خلاف فشار متقاطع(crossover)  به زیر اسکیت.

دبل پوش آرام یک مزیت بزرگ برای اسکیت کردن در باران است.

* شما باید زمان خیلی کمتری را برای سر خوردن (gliding) و زمان بیشتری را برای قدرت در حرکت خود بر روی پیاده‌رو صرف کنید.

* شما با هر گام بلندی که بر میدارید دو پالس قدرت کمتر دریافت می‌کنید. یکی از پوش زیرین (underpush)و از پوش معمولی(normal push)، به جای یک پالس قدرت بزرگ به مانند روش کلاسیک اسکیت کردن، که برای محدود کردن نیروهای بالا و لغزش در باران خوب است.

* داشتن دو پالس قدرت نیز به طور موثر آهنگ حرکتی شما را افزایش می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد که گام‌های کوچکتری داشته باشید و دوباره نیروهای بالا را کاهش دهید.

مراقب باشید!

با احترام همیشگی‌! به هنگام اسکیت در شرایط خیس، دقت زیادی داشته باشید چرا که دیگر  قادر به تند چرخیدن، سریع ترمز کردن یا حتی سرعت خود را زیاد کردن نیستید و توجه‌ای بیشتراز زمان معمول و روال به آنچه که ممکن است پیش بیاید داشته باشید(به طور مثال: در روزهای بارانی به برگ‌هایی که روی زمین‌اند دقت کنید چون ممکن است شما را به زمین بزنند). آنها می‌توانند دلیلی برای سقوط کردن و یا تصادف باشند و ما نمی‌خواهیم برای کسی اتفاقی بیفتد. در نهایت، از محدوده‌ای که خود در آن اسکیت می‌کنید اطمینان حاصل کنید و در صورتی که شک دارید آرام تر حرکت نمایید.


تجهیزات

سختی و نوع چرخ

چرخ‌های سخت در وضعیت خیس مقدار کشش کمی دارند و به طور کلی در موقعیت‌های خیس از چرخ‌های نرمتر استفاده می‌شود. (چرخ‌های سخت معمولاً بیشتر از چرخهای نرم لیز میخورند)

همچنین بنام تجاری چرخ دقت کنید. برخی از چرخ‌ها مخصوص موقعیت‌های بارانی‌اند و برخی به جای پوشیدن اسکیت‌های معمولی احساسی شبیه به اسکیت روی یخ دارند. تنها راه شما آزمون و خطاست و آزمایش و یادگرفتن اینکه چه نوع چرخ و با چه سختی مناسب کار شماست.

چرخ‌های جدید

چرخ‌های با نام تجاری معروف و جدید به علت سطح کششی کم برای زمین های خیس مناسب نیست و بسیار لیز هستند. از میزان کشش چرخ‌هایی با سطوح صاف و براق قبل از اسکیت کردن اطمینان حاصل کنید. (لایه براق روی خود را از دست داده باشد(

* یکی از اعضای تیم ما به دلیل استفاده از چرخ‌های نو در ماراتون برلین امسال توی دردسر افتاد و 2-3 دقیقه از زمان خود را از دست داد به علت اینکه نتوانست در شروع و در قسمت‌های خیس زمین قدرت وارد کرده تا کشش را بیشتر کند.

بلبرینگ-گریس در برابر روغن

بلبرینگ‌های گریس زده شده بسیار بهتر از بلبرینگ‌های روغن زده شده‌اند و در برابر آب مقاومت بیشتری دارند، اگرچه آنها کمی مقاومت بیشتری در چرخش داشته باشند. به طور کلی پس از اسکیت کردن در باران بلبرینگ‌ها را تمیز کرده و دوباره روغن کاری (یا گریس کاری) می‌کنیم. اما بهتر آن است که از گریس یا ژل بلبرینگ (Twincam ILQ9s) استفاده کنیم. شما میتوانید ماهها در باران با حداقل مشکل اسکیت کنید. ممکن است بلبرینگ‌ها در چند روز بعد کمی خشک باشند اما بعد از چند مایل حرکت آنها دوباره به خوبی خواهند چرخید.

 

تعمیر و نگهداری پس از اسکیت در باران

من دیدم که  به طور مرتب استفاده از اسپری بلبرینگ (مانند WD40) را بعد از اسکیت کردن در باران به مردم توصیه می‌کنند.

اما به نظر من دلیلی برای این کار نیست، شاید برای رد کردن آب و جلوگیری از زنگزدگی خوب باشد، ولی در این موقعیت کاربرد ندارد چون بیشتر گریس داخل بلبرینگ می‌ماند بدون آنکه اثری داشته باشد. در حقیقت مقدار کمی بلبرینگ‌ها را روان میکند. جدا از تمیز کردن روغن باید شن‌ها را هم پاک کنیم، استفاده از اسپری، گریس را پاک میکند ولی شن‌هایی را که گیر کرده‌اند در داخل چرخها و بلبرینگها نگه میدارد.

البته یک استثنا برای استفاده کردن از اسپری (WD40) وجود دارد. اگر شما از روغن بلبرینگ استفاده کرده‌اید،

برای جلوگیری از زنگ زدن آنها کمک می‌کند و آنها را تا زمانی که تمیزشان کنید سالم نگه میدارد.

اگر شما میخواهید بلبرینگها را بلافاصله بعد از اسکیت در باران تمیز کنید، آن را به موقع انجام داده و کاملا تمیزشان کنید!

از پاک کننده‌های مانند اولتراسونیک استفاده کنید.

 

تمرین کامل می‌سازد!

تا به حال اسکیت کردن در باران به تکنیک‌های متفاوتی نیاز داشت. با کاربرد خفیف و کاملا ضعیف نیرو، شما به مقداری تمرین نیاز دارید که در آن خوب بشوید. همیشه تمرین همه چیزو تکمیل میکنه و با تمرین میشه خیلی راحت روی انواع زمین‌ها اسکیت کرد. ماندن ساعاتی در باران و اسکیت کردن در باران تجربه‌ای ترسناک برای اسکیت‌بازان مبتدی است اما به احتمال خیلی زیاد به زودی به چیزی که ارزشمند و لذت بخش تبدیل می‌شود.

 

مراقب باشید برای:

مناطقی که زیر درختان و یا پوشش‌های گیاهی دیگر قرار دارند.

این شامل برگ‌هایی است که می‌تواند بسیار لغزنده باشد. تقریبا بیشتر از یخ و اسکیت کردن در این مناطق بسیار خطرناک است. هرگز فرض نکنید که کشش مورد انتظار شما در حال اسکیت کردن وجود دارد تا زمانی که آن را تست کنید و اگر از راهی که میروید مطمـن نیستید آرام حرکت کنید.

یادم میاد یک بار داشتم یک مسیر سر بالایی را در هوای بارانی که تا به حال در آن اسکیت نکرده بودم میرفتم. آنجا یک جاده دوطرفه‌ی شلوغ بود و من داشتم توی پیاده رو اسکیت میکردم. من در اسکیت روی زمین خیس ماهر بودم به همین دلیل همه‌ی سراشیبی‌ها رو به راحتی رد میکردم. در آخر مجبور شدم در جاده‌ی سر بالایی تا انتها برم.

سنگ ریزه‌ها و زمین‌های نا هموار دیگر

مواظب اضافه شدن کشش قدم‌ها و سرعت خود باشید. در کل زمین‌های بسیار صاف وقتی خیس میشوند بسیار لیز‌تر از زمین‌هایی با ناهمواری بیشتر میشوند، برای مثال سنگ‌های پلیش شده مثل سنگ مرمر میتوانند خیلی لیز باشند.

نشانه‌گذاری جاده‌ها

بسیار لغزنده اند(مثل خطوط راهنمایی و رانندگی)

چارچوب‌های مشبک آهنی، درپوش چاه‌ها و جوب‌ها و....

شما باید به شدت از مواجهه شدن با آنها جلوگیری کنید.

 

 پ. ن.

قوانین اصلی اسکیت‌سواری در باران:

* از گامهای گوتاه در اسکیت‌سواری استفاده کنید.

* چابک‌تر عمل کنید.

* وزن را بر روی قسمت پاشنه بوت اسکیت نگهدارید.

* فشار یا پوش اسکیت را در جهت ساعت 3 برای پای راست و ساعت 9 برای پای چپ به صورت مستقیم به پهلو ایجاد کنید.

* زانوها را خم کرده و فاصله ساق پا تا زبانه اسکیت را بپوشانید.

* از چرخ‌های با درجه سختی پایین‌تر از 82 A استفاده کنید.

* استفاده از انواع اسلاید به خصوص پاور اسلاید رو به عقب و ترمز تی استاپ بهترین روشهای توقف به هنگام اسکیت‌سواری در باران است.

* همچنین استفاده از پارالل ترن برای عبور از گوشه‌ها و دور زدن در مقایسه با روش‌های دیگر مناسب‌تر است.

خطرات اصلی اسکیت‌سواری در باران:

* رنگ خیابان و لغزندگی آنها

* نقاط روغنی سطح خیابانها ناشی از روغن‌ریزی موتور خودروها

* گودال‌های آب بزرگ و نگهداشته شدن یکباره چرخ‌ها در مقاومت با آب درون گودال و پرت شدن به جلو

* سطوح بتی صاف، سطوح سنگ فرش با مرمر و...

* برگ درختان

* درپوش‌ها و توری‌های فاضلاب سطح خیابان که ممکن است به دلیل بارندگی به خوبی قابل رویت نباشد.

تعمیر و نگهداری پس از اسکیت‌سواری در باران:

* خشک کردن بلبرینگ‌ها و خارج کردن گل و لای و خاک از درون بلبرینگ با حلّال‌ها روغن‌کاری یا گریس کاری مجدد

* خشک کردن بوت و جوراب اسکیت پس از اسکیت‌سواری در باران و یا استفاده کاور برای پیشگیری از خیس شدن جوراب و بوت اسکیت

تجارب اسکیت‌سواری در باران:

همیشه از اسکیتهای روشن و یا لباسهای روشن برای اسکیت‌سواری در باران استفاده کنید.

بارندگی در باران شدید از بارندگی در باران ملایم به دلیل چسبندگی بیشتر چرخها بر روی سطوح مختلف زمین آسانتر است.

 

 

 تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link

© Link