مردم از سال 1860 آدامس می‌جویدند و پس از جنگ جهانی دوم از ترکیبات مصنوعی پلاستیک همچون پلی اتیلن و پلی وینیل استات[1] به عنوان مواد اولیه ساخت آدامس استفاده شد.

از همان پلاستیکی که برای ساخت لاستیک‌های خودرو استفاده می‌شود آدامس هم تهیه می‌شود و وقتی شما آدامس خود را بر روی زمین می‌اندازید شاید 50 سال زمان برای تجزیه آن در طبیعت نیاز باشد.

به همین منظور هوگو ماوپتیت و ویوان فیشر تصمیم گرفتند به منظور حفظ محیط زیست و و استفاده بهینه از این ضایعات از آنها به عنوان ماده اولیه چرخ اسکیت استفاده کنند.

به همین منظور و با پیشنهاد آنها تعداد زیادی تخته آدامس[2] در سطح شهر نانت تعبیه شد. با این ایده جمع‌آوری تکه‌های آدامس مصرف شده راحت شد.

مانور هایملیخ

دکتر هنری یودا هایملیشدر سال ۱۹۷۴ مانور هایملیش را ابداع کرد. این مانور زمانی انجام می‌شود که یک جسم خارجی، معمولاً تکه غذا، به جای مری وارد نای می‌شود و راه تنفس را می‌بندد.

مانور هایملیش که به سادگی می‌توان آن را به همگان آموزش داد به یکی از تکنیک‌های اصلی آموزش کمک‌های اولیه در سراسر دنیا تبدیل شده‌است و همچنان روشی کارآمد است.

تخمین زده‌اند که مانور هایملیش تا به حال فقط در آمریکا جان صد هزار نفر را نجات داده‌است.

از معروفترین این افراد میتوان به رونالد ریگان، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، شر خواننده سرشناس آمریکایی و الیزابت تایلور بازیگر هالیوود که با این روش نجات پیدا کردند اشاره کرد.

میزان مرگ و میر ناشی از خفگی در ایالات متحده از سال 1945 تا 2020 (به ازای هر 100000 نفر)

بر اساس آمار شورای ملی ایمنی ایالات متحده امریکا

 

روش انجام مانور هایملیخ

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link

© Link

© Link

© Link



[1] polyethylene and polyvinyl acetate

[2] gum board