اغلب اسکیت‌سواران و اسکیت‌آموزان مبتدی برای حفظ تعادل و جلوگیری از زمین خوردن مچ پای خود را به بیرون خم کرده و این موضوع باعث قرار گرفتن کفش و فریم اسکیت به سمت داخل می‌شود و فکر می‌کنند با صاف کردن مچ پا تعادل خود را از دست خواهند داد.

 

چرا مچ پایمان موقع اسکیت‌سواری درد می‌گیرد؟[1]

تکنیک اشتباه، ابزار نامناسب، ضعف عضلات و ... همگی از دلایل این درد خواهد بود. پس باید نسبت به اصلاح این موارد دقت کنید.

الف) به عقب کشیدن وزن[2]

یکی از اشتباهات شایع در بین اسکیت‌سواران و اسکیت‌آموزان مبتدی انتقال وزن به پاشنه به جای قسمت توپی قبل از انگشت بزرگ پا است و همین موضوع باعث درگیر کردن تاندون یا زردپی (رابط عضله و استخوان) داخلی و درد آن می‌شود و برای بهبود باید زانوها را کمی خم کرده و وضعیت بدنی خود را اصلاح کنید.

ب) آناتومی طبیعی[3]

گاهی اوقات مشکل درد در مچ پا ناشی از اشتباه تکنیکی نیست و حالت آناتومیک پا باعث ایجاد آن می‌شود و برای رفع کردن آن می‌بایست از اسکیت مناسب و یا سفارشی شده استفاده کنید.

ج) سفت نگهداشتن بیش از حد پا[4]

سعی کنید کمی فنری‌تر، آزادتر و شُل‌تر بر روی اسکیت‌ها بایستید و از سفت کردن مچ پا، انگشتان پا و ... خودداری کنید.

د) اسکیتها هنوز قالب پای اسکیت‌سوار را نگرفته است[5]

جوراب کفش اسکیت به دلیل تازگی ممکن است تا حدودی پای شما را اذیت کند و به مرور زمان بر اثر فشار، گرما و رطوبت جوراب کفش اسکیت قالب پای شما را گرفته و دیگر دردی نخواهید داشت.

 

چرا مچ پایمان به خارج خم می‌شود و اسکیت و فریم آن به سمت داخل قرار می‌گیرد؟

هنگامی که اسکیت‌سواری را شروع می‌کنید بصورت ناخودآگاه بدن برای حفظ تعادل با زیاد کردن سطح تکیه‌گاه یا همان قاعده بدن از طریق دور کردن پاها نسبت به یکدیگر به دنبال کسب تعادل مجدد است و همین موضوع احساس و وضعیت ناخوشایندی را به وجود می‌آورد که چندان ظاهر زیبایی هم ندارد.

الف) اندازه نادرست اسکیت[6]

اگر کفش اسکیت شما در طول یا عرض بزرگتر از پای شما باشد باعث جابجایی پا در درون کفش اسکیت شده و در نتیجه منجر به خم شدن اسکیتها به داخل می‌شود. پس در انتخاب اندازه کفش اسکیت خود دقت کنید و یا با استفاده از کفی کفش، جوراب کلفت‌تر و .. کفش اسکیت را متناسب با اندازه پای خود کنید.

ب) بستن نامناسب بند کفش اسکیت[7]

یکی از مهمترین موضوعات در زمان اسکیت‌سواری متناسب کردن کفش اسکیت به وسیله قسمت‌های سفت کننده اسکیت با پا است و در صورتی که به درستی انجام نگرد میتواند منجر به خم شدن اسکیت شود.

اهمیت سفت کردن موثر اسکیت

ج) تکنیک ضعیف[8]

ترس و رویارویی با یک موقعیت جدید در زمان اسکیت‌سواری برای اسکیت‌سوران و اسکیت‌آموزان مبتدی باعث اجرای ضعیف تکنیک و یا حتی یادگیری بد و ضعیف هم منجر به خم شدن اسکیت‌ها به داخل خواهد شد.

د) مشکل در ایجاد تعادل[9]

در شروع اسکیت‌سواری کسب تعادل بر روی ابزاری چرخدار به اسم اسکیت کمی دشوار است و تنها با تمرین امکان اصلاح آن وجود دارد تا از خم شدن کفش اسکیت به داخل جلوگیری شود.

روش صاف نگهداشتن مچ پا در زمان رولر بلیدینگ[10]

افزایش قدرت مچ پا و اصلاح تکنیک در اسکیت‌سواری دو راه بسیار مطلوب برای صاف نگهداشتن مچ پا در اسکیت‌سواری است و انتظار نداشته باشید که آنرا به سرعت انجام دهید، چراکه این موضوع نیازمند تمرین و مرور زمان است.

الف) وضعیت بدنی خود را اصلاح کنید[11]

از آنجا که پایه و اساس اسکیت‌سواری وضعیت بدنی یا ساختار آناتومیک صحیح است پس برای اینکه نقاط موثر اسکیت‌سواری شامل مچ پا (خمیده به سمت زبانه اسکیت)، زانو (خمیده به سمت نوک اسکیت)، صفحات لگنی و شانه‌ای و سر را در یک راستای صاف و ایستاده نگهدارید.

ب) تمرینات خانواده اسکات را انجام دهید[12]

این تمرینات به قرار گرفتن صحیح بدن در وضعیت مناسب کمک شایانی خواهد کرد.

ج) تمرین فشار و حالت گرفتن[13]

در این نوع از تمرینات که همچون تمرینات خانواده اسکوات بسیار موثر است شما زمان طولانی‌تر را به همراه نحوه صحیح پوش زدن با حالات لانج را تمرین خواهید کرد.

د) شُل کردن بند حامی مچ پا[14]

شاید برای شما کمی ترسناک به نظر برسد ولی با حذف این حمایت در تمرینات ساده شما عضلات و سیستم تعادلی خودتان را برای حفظ مجدد تعادل به چالش خواهید کشید و پس از تمرینات منظم به تقویت مچ پای خودتان کمک می‌کنید.

هـ) تقویت مچ پا[15]

ضعف عضلات داخلی مچ پا باعث چرخش آن به سمت خارج و در نتیجه به داخل خم شدن اسکیت خواهد شد، پس با تمرینات منظم برای عضلات داخلی به تقویت مچ پای خود کمک کنید.

چگونه مچ پای خود را برای رولربلیدینگ تقویت کنیم[16]

بسیاری از اسکیت‌سواران و اسکیت‌آموزان مبتدی با پوشیدن ابزاری به اسم اسکیت به ضعف عضلات خود پی میبرند، چراکه در پیاده‌روی و یا دویدن تکیه بر روی مچ پا بوده و فشار بر زانوها بیشتر است، درحالیکه موقع اسکیت‌سواری نقطه کانونی مچ پا است. پس عضلات و بیومکانیک مورد استفاده در اسکیت‌سواری متفاوت با راه رفتن و دویدن عادی است.

الف) به طور منظم اسکیت‌سواری کنید.[17]

هرچه زمان بیشتر ی را به اسکیت‌سواری اختصاص دهید و به اسکیت‌سواری منظم و با برنامه مقید باشید عصب و عضله شما شناخت بهتری به آن پیدا کرده و سازگاری شما با ابزاری به اسم اسکیت بیشتر می‌شود.

ب) تمرینات تقویت مچ پا[18]

* ایستادن بر روی یک پا[19]

شاید کمی احمقانه به نظر برسد ولی تاثیر خیلی زیادی برای بهبود اسکیت‌سواری شما خواهد داشت.

* تمرین حروف الفبا[20]

تمرین ترسیم حروف الفبا با پا میتواند تاثیر بسیاری برای شناخت بهتر عصب عضله و عملکرد مناسب ماهیچه‌ها، مفاصل، رباط یا لیگامان (رابط استخوانها در مفصل)  و ... خواهد داشت.

* اسکات تپانچه[21]

با نشستن در حالت اسکات پای خود را به جلو بکشید و برای حفظ تعادل در این وضعیت تلاش کنید.

تمرینات بدون اسکیت تقویت مچ پای اسکیت‌سوار برای اسکیت‌سواری

نتیجه گیری

صاف نگهداشتن قوزک یا مچ پا برای داشتن تجربه عالی از اسکیت‌سواری یا رولربلیدینگ ضروری است. این مهارت پایه و اساس تمام اسکیت‌سواری شما خواهد بود و انتظار هم نمیرود که به سرعت به این سازگاری بر روی ابزاری همچون اسکیت دست پیدا کنید.

 

پ.ن

آیا اسکیت‌سواری با اسکیت‌های که مچ پای در آن آزاد و شُل است به تقویت مچ پا کمک می‌کند[22]؟

پاسکال برایان[23] یکی از بازیکنان اسکیت سرعت در این خصوص میگوید؛

حمایت خوب اسکیت از مچ پا الزامی است.

اگرچه با سفت کردن اسکیتها حمایت از مچ پا به وجود می‌آید اما در برندهای مختلف اسکیت حمایت اسکیت از مچ پای اسکیت‌سوار دارای مکانیزم‌های متفاوت است.

تقویت عضلات مچ پا به شما این امکان را می‌دهد تا در حالتهای بازیابی (ریکاوری) و گرم کردن با اسکیت‌های شُل اسکیت‌سواری کنید.

در سرعت ثابت شاید اسکیت‌های شُل حس بهتری برای اسکیت‌سواری القا کند اما برای استارت، شتاب و چابکی به اسکیت‌هایی با حمایت بیشتر از مچ پا نیاز داریم.

در اسکیت‌های سفارشی که قالب کفش اسکیت کاملاً متناسب با پای اسکیت‌سوار است حمایت بهتری برای مچ پا شکل می‌گیرد و بازی کردن پا در کفش اسکیت وجود نخواهد داشت.

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link

© Link

© Link



[1] Why Do My Ankles Hurt When Rollerblading?

[2] Shifting Your Weight Too Far Back

[3] Natural Anatomy

[4] Feet Are Too Tense

[5] Skates Are Not Yet Broken In

[6] Incorrect Skate Size

[7] Improper Lacing

[8] Poor Technique

[9] Difficulty Balancing

[10] How To Keep Ankles Straight When Rollerblading

[11] Fix Your Body Posture

[12] Practice The Scooting Exercise

[13] Practice The Push And Pose Exercise

[14] Loosen The Ankle Support Strap

[15] Strengthen Your Ankles

[16] How To Strengthen Ankles For Rollerblading

[17] Skate Regularly

[18] Ankle Strengthening Exercises

[19] Standing On One Foot

[20] The Alphabet Exercise

[21] Pistol Squats

[22] Skating with loosened skates to strengthen your ankles

[23] Pascal Briand