پاتیناژ یا اسکیت روی یخ ورزشی است که به شیوه‌های مختلف انفرادی و گروهی با مجموعه‌ای از حرکات پرشی، کششی، نمایشی و چرخشی و ... آمیخته شده است. منشا این رشته ورزشی کشورهایی همچون کانادا، روسیه و سرزمین‌های شمالی اروپا با زمستانهای طولانی و پر برف بوده است.

با توجه به بررسی‌های انجام شده انسانها در زمان‌های بسیار دور و در سرزمین‌های سرد مدار شمالی زمین برای عبور از مناطق یخ‌زده و رودخانه‌های یخی و ... با بستن استخوان و یا چوب به وسیله تسمه‌هایی از چرم و پوست حیوانات و ... به پاهای خود برای عبور سریع از این مناطق استفاده می‌کردند.

اولین وقایع‌نگاری در زمینه پاتیناژ در کتاب راهبی به اسم ویلیام فیتز استفن[1] راهبی اهل کانتوربوری مدون گردیده است.

 

"وقتی زمینهای باتلاقی فینزبوری و مورفیلد یخ می‌زند، کودکان اهل لندن استخوان حیوانات را به مچ پای خود می‌بندند و با چوب دستی‌های خود مانند پرندگانی که با سرعت پرواز می‌کنند بر روی یخ حرکت می‌کنند..."

اولین اثر هنری از توصیف پاتیناژ، اثر یوهانس بروگمن[2] هلندی است، که راهبه‌ای در حال کمک به لیدونا دختری با دنده‌ی شکسته بر اثر سقوط بر روی یخ می‌باشد.

5.jpg (350×203)6.jpg (350×175)

بعدها با افزوده شدن تیغه به زیر کفشها استفاده از چوب دستی برای حرکت بر روی یخ مرتفع شد و حرکات با آزادی عمل و ثبات بیشتر انجام می‌شد.

پاتیناژ در کشوری همچون هلند به طبقه اجتماعی خاص تعلق نداشت و در سال 1610 میلادی امپراتور هلند کارناوال‌هایی را برای توسعه بیشتر پاتیناژ به راه می‌انداخت.

جیمز دوم پادشاه انگلستان پس از گذراندن دوران تبعید خود در هلند و بازگشت به کشورش این ورزش را به عنوان فعالیتی مفرح در طبقه ممتاز کشورش توسعه داد و لویی شانزدهم پادشاه فرانشه در دوران حکومتش این فعالیت مفرح و ورزشی را به پاریس آورد.

با توجه به مهارت اسکیت‌سوار و کیفیت یخی که بر روی آن حرکت می‌کند سقوط می‌تواند درجاتی مختلف از آسیب را ایجاد کند و در محیط‌های باز همچون دریاچه‌های یخ زده و ... همیشه خطر شکستن یخ و سقوط در حفره‌های ایجاد شده با توجه به سنگینی کفش‌ها و لباس‌های ضخیم زمستانی خطری بالقوه خواهد بود.

تاریخچه‌ای از ورزش اسکیت روی یخ یا پاتیناژ؛

پاتیناژ برای اولین بار به بهانه بازی‌های آسیایی سال 1974 میلادی تهران در سالن 12 هزار نفری مجموعه ورزشی آریامهر (آزادی) با عنوان "سالن ورزشها" راه‌اندازی شد، سالنی چند منظوره با مساحت نزدیک به 20000متر مربع و گنجایش 6583 نفر(2706 صندلی‌های پایین، 3877 صندلی‌های بالا و 1619 صندلی‌های متحرک کف سالن) که پذیرای رشته‌های مختلف همچون کشتی، والیبال، فوتسال، پاتیناژ و گردهمایی‌ها و جشن‌های مختلف بود، که با پیروی انقلاب اسلامی این مجموعه نیز به دلیل هزینه بالای تجهیزات و نگهداری از سالن، صرفاً به برگزاری رشته‌های محدودی تغییر کاربری داد.

پاتیناژ مجموعه‌ای ورزشی و تفریحی قصر یخ در خیابان ولیعصر(پهلوی سابق) نرسیده به میدان ونک، یکی دیگر از مراکزی بود که توسط بخش خصوصی بعنوان اولین مجموعه به سبک باشگاه‌های تفریحی آمریکا و اروپا توسط فریدون باتمانقلیچ پسر سپهبد نادر باتمانقلیچ احداث شد که این مجموعه نیز بعد از انقلاب تخریب گردید.

فیلم تبلیغاتی مجموعه ورزشی قصر یخ

 

در بهمن سال 1382 با حضور مهندس مهرعلیزاده رئیس سازمان تربیت‌بدنی وقت، مصطفی هاشمی طبا رئیس کمیته المپیک وقت، جمشید تقی‌زاده معاون اشتغال سازمان تربیت بدنی وقت، عیسی ساوه شمشکی رئیس فدراسیون اسکیت، مهدی دادرس مدیرعامل اسبق باشگاه پیکان و بهمن وزیری مدیرکل سابق مجموعه ورزشی آزادی و همچنین سال 1386 موتور یخ‌ساز سالن پاتیناژ مجموعه ورزشی آزادی برای مقاطعی روشن شد ولیکن این روند ادامه‌دار نبود.

تصویری از اسکیت‌سواران روی یخ رشته‌های مختلف سرعت، هاکی، نمایشی و ... و غلامرضا بجنوردی سرپرست سابق هیئت اسکیت شمالغرب

سال 1392 با حمایت بخش خصوصی پیست اسکیت روی یخ مجموعه تندرستی آرامیس تهران به مساحت تقریبی 435 متر‌مربع و با تجهیزات آلمانی و ایتالیایی راه‌اندازی شد.

 

در فروردین سال 1393 پیست اسکیت روی یخ[3] مرکز خرید دامون جزیره کیش در مساحت تقریبی 450 مترمربع  به بهره‌برداری رسید و چند ماه بعد زمین پاتیناژ شرکت بین‌المللی پدیده شاندیز در زمینی به مساحت 1800 متر‌مربع و در مرکز خرید و سرگرمی پدیده شاندیز مشهد که به مدت یکسال و نیم تعطیل شده بود بازگشایی شد. این زمین با ابعاد 33 در 50 متر از خط‌کشی‌های استاندارد جهانی سالن هاکی برخوردار بوده و کمپروسورهای موجود در پیست پاتیناژ پدیده شاندیز دارای ظرفیت 80 تن می‌باشد.

و اما پیست اسکیت روی یخ مجموعه ایران‌مال با وسعت تقریبی 1800 متر‌مربع در شرق تهران و با برخورداری از جایگاه ویژه (30صندلی)، جایگاه تماشاچی (400صندلی) و سایر امکانات همچون رستوران و کافی شاپ و ... مطابق استانداردهای بین‌المللی در سال 1399 بازگشایی خواهد شد.

 

پاتیناژ آرامیس تهران در گوگل

پاتیناژ ایران مال تهران در گوگل

پاتیناژ دامون کیش در گوگل

پاتیناژ پدیده شاندیز مشهد در گوگل

 

حال با توجه به توضیحات بالا باید توجه داشت که برای طراحی زمین‌های یخی مهمترین و اساسی‌ترین موضوع تعیین ظرفیت تبرید (سردسازی) است که این موضوع با استفاده از فرمولهای تئوریک تنها و عدم محاسبه فاکتورهای موثر دیگر همچون بار گرمایی (حرارتی) {منابع گرمایی شامل بار هدایتی اعم از لایه‌بندی سطح یخ، سیستم کار پمپ، گرمای زمین، گرمای جذب شده، اسکیت‌سوار و بار جابه‌جایی اعم از دمای زمین یخی، رطوبت زمین یخی و بار شعاعی اعم از شعاعی سقف و شعاعی لامپ است} ناشی از نوع سرویسی که در سالن ارائه خواهد شد اعم از تفریحی، رقابتی و ... ، فصل بهره‌برداری از سالن، عادات و رسوم مردم در بهره‌برداری و استفاده از سالن، وضعیت نورپردازی، ارتفاع بام، محل جغرافیایی، آب و هوا، میزان نور خورشید یا سایه، پوشیده یا غیر پوشیده بودن سالن، و ... میسور نیست.

به صورت معمول زمین‌های یخی از لوله‌های تعبیه شده به قطر یک اینچ(25میلیمتر) در زیر لایه‌ای از شن یا بتن به ارتفاع 1.5 اینچ(38میلیمتر) ساخته می‌شود و کل این سطح نباید از ارتفاع 2.5 اینچ(63میلیمتر) تجاوز کند.

 

دفترچه مطالعاتی مقایسه سیستم‌های برودتی آیس رینک‌ها به زبان اصلی

دفترچه راهنمای مدل‌سازی آیس رینک به زبان اصلی

دفترچه راهنمای سیستم‌های برودتی آیس رینک‌ها به زبان اصلی

 

 

مرتبط:

آخرین اخبار اسکیتی

نحوه پوشش اسکیت‌سواران روی یخ

معادل فارسی برخی واژگان

خاطرات-همراهان-دوستان-مربیان-و اسکیت 3

خاطرات-همراهان-دوستان-مربیان-و اسکیت 4

 

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link

© Link

© Link


[1] William Fitz Stephen

[2] Johannes Brugman

[3] ice rink