به پیشنهاد یونسکو روز 5 اکتبر برابر با (13 مهر) به عنوان روز جهانی معلم نامگذاری شده است.

اما در ایران روز 12 اردیبهشت به عنوان روز معلم نامگذاری شده است.

علت این نامگذاری ریشه در حوادث و اعتراضات معلمین به تاریخ 12 اردیبهشت سال 1340 در میدان بهارستان تهران که با کشته شدن ابوالحسن خانعلی معلمی ساده، معمولی و بدون گرایش حزبی باز می‌گردد و حکومت وقت برای دلجویی از معلمان تاریخ مصادف با این حادثه را به عنوان روز معلم نامگذاری کرد.

پس از انقلاب هم همزمان و مصادف با نشر خبر ترور مرتضی مطهری به دست اعضای گروه فرقان در روز 12 اردیبهشت یعنی یک روز پس از ترور به عنوان روز معلم تعیین گردید.

به پیشنهاد فیفا روز 30 اکتبر برابر با (8 آبان) به عنوان روز جهانی مربی نامگذاری شده است.

در ایران نیز غالباً این روز را به عنوان روز مربی می‌شناسند.

اما جالب است بدانید که روز ملی مربی[1] در ایالات متحده امریکا با بیانیه شماره 4157 ریچارد نیکسون در سال 1972 میلادی برابر با 6 اکتبر (14 مهر) است.

نیکسون در این بیانیه اظهار داشت؛

مربیان، معلمین بسیار شایسته‌ای در زمینه‌های کاملاً تخصصی هستند . اما بیش از این، آنها دوستان و مشاورانی هستند که به بازیکنانشان کمک می‌کنند تا نگرشهای مهمی به وجود بیاورند که در طول زندگی به آنها خدمت خواهد کرد.

از سال 1999 میلادی تاکنون به جای روز جهانی مربی[2]، هفته بین‌المللی مربیگری[3] به تاریخ 17 الی 23 ماه مِی (27 اردیبهشت تا 2 خرداد) را به عنوان فرصتی برای قدردانی از کار پر ارزش مربیان تعیین شده است.

چه بسیار معلمانی که در کسوت معلمی، مربیان کارکشته‌ای هم بوده‌اند و چه بسیار مربیانی که در جایگاه مربیگری، معلمان نمونه‌ای هم بوده‌اند.

جدول زیر به خوبی تفاوت‌های بین معلم (تیچِر) و مربی (کوچ) را نشان می‌دهد.

تجلیل از مربیان، معلمین و .... به عنوان افرادی که نقشی موثر در شکل‌گیری جامعه ایفا می‌کنند، همواره کاری پسندیده است و پیدا کردن بهانه و دلیلی برای انجام اینکار در هر زمان و مکانی که باشد اثرات مثبتی خواهد داشت.

مرتبط:

یافتن مربی یا معلم یا مدرس یا توسعه دهنده یا ... اسکیت

خرید کفش اسکیت یا انتخاب یک مربی متعهد و خوب؟

آیا قهرمانان اسکیت، مربیان اسکیت خوبی می‌شوند؟

خصوصیات یک مربی برتر اسکیت

پیشکسوتان اسکیت

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

منبع:

© Link

© Link

© Link

© Link

 



[1] national coach day

[2] international coach day

[3] International Coaching Week (ICW)