سه تفاوت اساسی بین اسکیت سرعت روی یخ و اسکیت سرعت اینلاین

اول تفاوت دما

گرما و سرما بر روی حجم پا اثر میگذارد و بوت‌های ساخته شده برای اسکیت سرعت اینلاین باید از تهویه مناسب برخوردار باشد.

دوم سطح اسکیت‌سواری

اسکیت‌سواری بر روی پیست اسکیت و جاده در مقایسه با سطح یخ ناهمواری بیشتری دارد.

سوم قالب رقابتی[1]

اسکیت سرعت بر روی یخ غالباً ورزشی انفرادی محسوب می‌شود درحالیکه اسکیت سرعتی اینلاین اکثراً به صورت گروهی برگزار می‌شود و به همین دلیل وضعیت بدن در اسکیت سرعتی اینلاین بالاتر بوده و در اسکیت سرعتی روی یخ خمیده‌تر است تا از اسکیت‌سوار از مزایای آیرودینامیک بهتر استفاده کند و برای سهولت قرار گرفتن در این وضعیت قطعاً بوت اسکیت متفاوت‌تر و سازگارتری نیاز است.

 

قابلیت قالب‌گیری بوت‌های اسکیت سرعت روی یخ و اینلاین

اسکیت‌سواران سرعت روی یخ باید قدردان سازندگان اسکیت در طول تاریخ خود باشند. استفاده از فیبر کربن و فایبرگلاس به عنوان مواد سازنده اسکیتهای سرعت روی یخ تحول شگرفی در این زمینه به وجود آورد. امروز یادآوری به گوشه کشیده شدن اسکیت‌سواران سرعت روی یخی که از بوت‌های چرمی استفاده می‌کردند هم دشوار است. در اسکیت‌های اینلاین نیز به تازگی کاربرد این مواد تشکیل دهنده رونق خاصی به صنعت تولید اسکیت بخشیده است.

بعضی از بوت‌های اسکیت سرعت روی یخ با داشتن رزین ترموپلاستیک[2] در قسمت زیرین قابلیت قالب‌گیری یا تطبیق‌پذیری[3] دارند و شما با رساندن دمای آنها به 70 درجه سانتیگراد (مثل قراردادن در فر) به دلیل داشتن پایه کربن این فرصت را به آنها میدهید تا پس از قرار گرفتن پاهایتان و تا دمای تقریبی 40 درجه سانتیگراد تطبیق خوبی با پاهایتان پیدا کند، ولی در فصول گرم امکان استفاده از این بوت‌ها و از بین رفتن حمایت لازم بوت، جدا شدن قسمت زیره از قسمت کربن و ... امکان‌پذیر نمی‌باشد.

اما بوت‌های اسکیت سرعت اینلاین قابلیت قالب‌گیری کمتری دارند، چراکه وجود چنین امکانی به اتصالات دیگر آسیب می‌رساند.

 

یخ را حس کنید!

این جمله یکی از جملات انگیزشی برای اسکیت‌سواران سرعت است. اینکه اسکیت‌سوار بتواند پای خود را بر روی سطح احساس کند و بداند که آنرا در کجا فرود آورده و چگونه فشار مورد نیاز را به آن وارد کند، همگی از مزایای این حس خوب است. در گذشته این تناسب را صرفاً با پوشیدن اسکیت‌های کوچک به وجود می‌آوردند، اما امروزه تناسب بین پا با بوت اسکیت بسیار پر اهمیت است. در اسکیت سرعت اینلاین زیره محکمتر و سفتری وجود دارد تا امکان جذب ضربات در سطوح ناهموار افزایش پیدا کند. در برخی از مدلها قسمت زیرین به دو تکه پنجه‌ای و پاشنه‌ای تقسیم می‌شود ولی یک تکه بودن ایده بهتری برای انتقال حداکثری نیرو است.

 

بوت سمت راست با فضای بازتر و بیشتر به منظور امکان سفت و شل کردن سگک‌ها برای اسکیت سرعت اینلاین و بوت سمت چپ با طراحی ظریف و آیرودینامیک برای اسکیت سرعت روی یخ است.

 

تناسب و ارتفاع بوت‌های اسکیت سرعت اینلاین

سطوح ناهموار جاده‌ای و رقابت‌های گروهی، سریع رفتن، آرام رفتن، گسترانیدن پا[4]، شتاب گرفتن[5]، پرش از روی موانع جاده‌ای و... همگی از دلایلی است که باید بوت اسکیت در سطح بالاتری نسبت به سطح اسکیت‌سواری قرار بگیرد.

 

اسکیت‌های سرعت اینلاین در مقایسه با اسکیت‌های سرعت روی یخ از ارتفاع بالاتری برخوردارند. اگرچه با توسعه اسکیت‌های اینلاین و طراحی‌های منحصربه‌فرد این موضوع در حال توسعه است.

همیشه جمع کردن دو آیتم تهویه و آیرودینامیک در طراحی اسکیت‌ها موضوع چالش است و طراحان اسکیت‌های سرعت اینلاین بیشتر از آیرودینامیک بودن به دنبال تهویه بهتر می‌باشند. در اسکیت‌سواری گروهی بدن شما کمتر به پایین خم میشود و تا 80 درصد مقاومت هوا با همان وضعیت بر طرف خواهد شد.

 

وضعیت بدن و ایجاد فشار در طول اسکیت‌سواری سرعت[6]

در اسکیت‌سواری سرعت روی یخ هرچه بدن خود را به آرامی پایین بکشید و وزن را بر روی اسکیت پای تکیه‌گاه بیندازید، می‌توانید بیشتر در وضعیت خمیده باقی بمانید و سرعت خود را بیشتر کنید. اما در اسکیت‌سواری سرعت اینلاین نیرو در ابتدای فشار بر روی اسکیت پای تکیه‌گاه ایجاد می‌شود و اسکیت‌سوار می‌بایست در ابتدای همین فشار سرعت خود را به وجود آورد که در بین کارشناسان به عنوان فشار مضاعف یا دابل پوش[7] معروف است. در اسکیت‌سواری سرعت اینلاین وضعیت پایین‌تر بدن کمتر مفید است و فشار اولیه به اسکیت پای تکیه‌گاه به جای ایستا[8] بودن حالتی پویا[9] دارد.

 

به هنگام اسکیت‌سواری سرعت روی یخ پایین بودن بدن مچ پای خود را قفل کرده تا ثبات بیشتری داشته باشید. به همین دلیل اسکیت‌های سرعت روی یخ در مقایسه به اسکیت‌های سرعت اینلاین به حمایت کمتری در اطراف مچ نیاز دارد. ولی در اسکیت‌های سرعت اینلاین با وجود چرخ‌های بزرگتر و ارتفاع از سطح اسکیت‌سواری، بدن در وضعیت بالاتری قرار داشته و برای ثبات بیشتر باید بوت‌های اسکیت در قسمت اطراف مچ از استحکام بیشتر برخوردار باشد و بلندتر باشد.

 

دلیل نیاز به پوش آف (فشار به پای تکیه‌گاه) کوتاه‌تر و موقعیت بالاتر بدن[10] در اسکیت‌سواری سرعت اینلاین

چسبندگی[11]، عامل مشترکی که در اسکیت‌سواری سرعت روی یخ و اسکیت‌سواری سرعت اینلاین به آن نیاز است.

بدون داشتن چسبندگی ممکن است شما به هر جهتی سُر بخورید و حرکت در مسیر مستقیم بسیار سخت خواهد بود. موضوعی که به راحتی می‌توانید آنرا در زمین‌های بارانی امتحان کنید. چسبندگی ناشی از اصطکاک بین چرخهای اسکیت و سطحی است که بر روی آن اسکیت‌سواری می‌کنید.

اما در اسکیت‌سواری سرعت روی یخ پوش آف (فشار به پای تکیه‌گاه) بر روی یک سطح جامد است و تیغه اسکیت سطح یخ را می‌تراشد.[12]درواقع هنگامی‌که به صورت ایستاده[13] بر روی اسکیت قرار می‌گیرید شما هیچ چسبندگی ندارید و با قرار گرفتن در موقعیتی همچون سُرخوردن[14] و شروع پوش آف (فشار آف) تیغه[15] شروع به تراشیدن یخ و ایجاد چسبندگی می‌کند.

این موضوع برای اسکیت‌های سرعت اینلاین دقیقاً برعکس است. یعنی در حالتی که ایستاده‌اید چسبندگی دارید و هنگام شروع پوش آف (فشار آف) فریم و کشیده شدن پای آزاد و قرار گرفتن در موقعیتی همچون رولینگ[16] چسبندگی خود را از دست می‌دهید. دلیل این اتفاق بزرگتر بودن نیروی پوش آف نسبت به نیروی اصطکاک است.[17]

 

محور یا مولفه افقی (نیروی پوش آف) با توجه به اصطکاک مابین سطح جاده و چرخ‌های اسکیت سرعت اینلاین محدود است.

در اسکیت‌سواری سرعت روی یخ با پوش آف، تیغه یخ را می‌تراشد و به تدریج چسبندگی در طول مسیر بیشتر می‌شود ولی در اسکیت‌سواری سرعت اینلاین با پوش آف، فریم محدودیت ناشی از فشار بین سطح اسکیت‌سواری و چرخ‌ها را متحمل می‌شود.

به همین دلایل فیزیکی ناشی از پوش آف بدن در وضعیت بالاتر برای اینلاین و پایین‌تر برای روی یخ قرار می‌گیرد و بوت‌های اسکیت در اسکیت‌سواری سرعت روی یخ و اسکیت‌سواری سرعت اینلاین می‌بایست متفاوت باشد.

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

 

منبع:

© Link

© Link

 



[1] race format

[2] thermoplastic resin in the sole of the boot

[3] mouldable

[4] sprinting

[5] accelerating

[6] body position and building pressure during speed skating

[7] double push

[8] static

[9] dynamic

[10] push-off and higher body position

[11] grip

[12] carves into the ice

[13] straight

[14] like in the gliding-phase

[15] blade

[16] like in the rolling-phase

[17] This happens because your push-off force is bigger than the force of friction.