nello sport come nella vita

in sport as in life

ورزش مانند زندگی است

 


 

حرکت و جنبش نقش مهمی در بهداشت و تندرستی داشته و عامل مهمی برای رشد و سلامتی است. جلوگیری از حرکت نه تنها موجب توقف رشد بلکه سبب مشکلات روحی و جسمی می شود. برای کودکان و نوجوانان حرکت یکی از معمول ترین راه ها و ابراز افزایش توانایی جسمانی، فکری و عاطفی است. در این راستا نباید ارزش فعالیتهای بدنی را برای تأمین سلامتی، ایجاد نشاط، شادی، یادگیری مهارت ها و شکوفایی استعداد های حرکتی و ورزشی انکار نمود. ارائه فعالیت ها در قالب انواع حرکات و بازی می تواند عامل مؤثری در رشد حرکتی و رشد جسمانی کودکان و نوجوانان باشد.

کودکان بازی و تفریح را دوست دارند و از فعالیت بدنی لذت می برند، مطالعات مختلف نشان می دهد که اولین انگیزه و مهم ترین دلیل شرکت کودکان در ورزش، تفریح نمودن است. کودکان بیش تر از عوامل درونی مثل تفریح و سرگرمی و بهبود مهارتهای خود لذت می برند و عوامل اجتماعی مثل با دوستان بودن برای آنها اهمیت متوسطی دارد.

 

کتاب بازی های اسکیت به زبان فارسی

کتاب بازی های اسکیت به زبان اصلی

 

والدین و مربیان شرکت در فعالیتهای ورزشی را برای کودکان طوری برنامه ریزی نمایند که با خصوصیات جسمانی و روانی آنها متناسب باشد.


 

والدین و مربیان نقش بسیار مهمی در آمادگی بدنی و تشویق بچه ها برای انجام فعالیت های بدنی ایفا میکنند پس باید الگوهای مناسبی برای فرزندان و شاگردانشان باشند.

تحقیقات نشان می دهد شرکت کردن والدین در فعالیت های بدنی می تواند سبب افزایش حضور فرزندانشان در این فعالیت ها شود.


شاید بتوان گفت که با شروع راه رفتن امکان یاد گرفتن اسکیت سواری نیز مهیا میگردد. پس زمانی بچه‌ها میتوانند شروع به اسکیت سواری کنند که تنها آمادگی آنها تعیین شود. این ورزش عضلات پا، کمر و شکم را تقویت کرده و برای هماهنگی و افزایش تعادل بدن نیز نقش موثری خواهد داشت. چنین ورزش هایی چون غالباً در محیط های باز و فضاهای سبز انجام میشود به تقویت عمومی بدن و افزایش مصونیت در برابر بیماری ها نیز کمک خواهد کرد.

وقتی که کودکان بتوانند با اطمینان راه بروند (یعنی حدود سنین 2 تا 3 سال) وقت آن شده که با دنیای اسکیت سواری هم آشنا شوند. بسیاری از والدین فکر می کنند که اسکیت سواری برای کودکان پیش از دبستان چندان مناسب نیست. سن کم نه تنها مانعی برای شروع نیست بلکه یک مزیت مناسب است چراکه در این دوره ذهن کودکان به طور طبیعی به دنبال کشف محیط پیرامونی و چگونگی به کار بردن اندام های مختلف بدن در تعامل با محیط است و آموختن اسکیت سواری نیز میتواند به تقویت این موضوع کمک میکند.

با این حال موارد زیر را برای فرزندانتان در نظر بگیرید:

قدرت فیزیکی و استقامتی[1]

میزان فعالیت کودکان در جاهای دیگر[2]

توانایی حفظ تعادل در فعالیت های ساده[3]

میزان هماهنگی در سایر فعالیت ها[4]

میزان بلوغ فکری و همکاری و توجه[5]

بسیاری از کودکان وقتی با تفکر اسکیت سواری آشنا می شوند در آینده می توانند به مهارت هایی در سطح جهانی دست پیدا کنند.

اگر با اسکیت سواری آشنا هستید سعی کنید در کنار فرزندانتان باشید و اگر نسبت به آن آشنایی ندارید با آنها شروع به آموختن اسکیت کنید؛ این رویکرد مزایای ویژه ای برای هر دو طرف خواهد داشت؛

 

اول اینکه کودک در کنار شما احساس آرامش می کند و

دوم اینکه انجام سرگرمی های مشترک به تقویت روابط شما نیز کمک خواهد کرد و

سوم زمان شما در مدت زمان آموزش کودکان صرف ورزش و تحرک خودتان نیز خواهد شد و...

باید توجه داشته باشید که استفاده از ابزار و تجهیزات نامناسب منجر به دلزدگی و احساس نا امنی کودکان میشود، پس استاندارهای لازم در این زمینه را از طریق مشورت با مربی رعایت کنید.

 

از کدام تمرین شروع کنیم؟

قطعاً در ابتدای کار باید به دنبال ایجاد انگیزه و یا حفظ انگیزه ای که از قبل به وجود آمده باشید و نقش مربی در این زمینه بسیار کلیدی بوده و نمیتوان از نحوه برخورد والدین با کودکان در این برهه غافل بود.

شروع کار را با از بین بردن ترس های ناشی از سقوط آن هم به وسیله شیوه های سقوط کردن و نحوه بلند شدن و چگونگی استفاده از پوشش های ایمنی شروع کنید.

برای کسب مهارت های حرکتی[6]، هماهنگی و همکاری و توجه کودکان سه ساله تمرینات را به صورت تایم های 15 و 30 و 45 دقیقه ای و آن هم در قالب بازی و سرگرمی طراحی کنید و در دل بازی بخش های یادگیری را با شیوه های جذاب ارائه کنید.

سعی کنید کودکان پنج و شش ساله (کودکان مدرسه ای[7]) را در زمان های ویژه مثل روز تولد و... با اسکیت آشنا کنید، این موضوع از نظر روانی میتواند کارکرد ویژه ای برای کودک و پیشرفت در آینده به وجود آورد.

ورزش های مشابه تعادلی می تواند همپوشانی خوبی در بهبود عملکرد کودکان برای ایستادن، راه رفتن، زمین خوردن، سرخوردن و بازی به وجود بیاورد و ورزش های مادر مثل ژیمناستیک نیز میتواند نقش موثری در فراگیری داشته باشد.


اما با توجه به مطالعات صورت پذیرفته تا پیش از این که هر روز با توجه به نیازهای پیش رو درحال بروزرسانی است بیان نکات زیر نیز خالی از لطف نخواهد بود؛

 

مراحل آماده سازی استعدادهای ورزشی

شاید بتوان اسکیت سواری را، نوع دیگر راه رفتن نامید! راه رفتن به شیوه سهل و سریع که برای انجام آن هم باید مهارت هایی را کسب کرد. امکان عبور از موانع، سرعت بالا و تفاوت در حین راه رفتن از وی‍ژگی های مثبت حسی این ورزش است. بهترین زمان آموزش آن از پنج سالگی به بعد است. شروع این ورزش برای افزایش تعادل و کمک به رشد عصبی و آمادگی عمومی و استقامت پایه برای تمامی ورزش ها میباشد. (ایستادن و تعادل داشتن)

به طور کلی
تاثیر جسمی: افزایش مهارت حفظ تعادل، هماهنگی حرکت اعضای بدن به وی‍ژه پاها با چشم
تاثیر روانی: احساس استقلال، حس آزادی و رهایی و اعتماد به نفس 

 

سن شروع تمرینات (5 تا 6 سال)،

سن شروع تخصصی شدن (8تا 10 سال)،

سن رسیدن به اوج عملکرد (16 تا 20 سال)

 

راهنمای کار با کودکان در رشته های ورزشی مختلف

 

پیش از آموزش کودکان به نکات زیر توجه داشته باشید:

1.برای کودکان بازی های پر تحرک گروهی را که نظام ساده ای دارند و نشاط می آفرینند تدارک ببینید.

2.نشستن یا ایستادان و بی حرکتی بیش از اندازه (بیش تر از 5 تا 10 دقیقه) برای کودکان سبب کسالت و خستگی و یا حالات عصبی می شود. فعالیتهایی که برای کودک تنظیم می شود باید به گونه ای باشد که او را به تحرک وادار سازد.

3.فعالیتهای موزون همراه با صدای طبل، سوت، زدن دو چوب بر یکدیگر و یا درصورت امکان استفاده از نوارهای موسیقی مناسب به هماهنگی اعصاب و عضلات و کنترل و تعادل بیش تر بدن منجر می شود.

4.مسابقه های ساده و بدون شدت و فشار را در برنامه منظور کنیم. اما باید توجه داشته باشید که کودک در سن پایین هنوز نمی تواند شکست را تحمل کند.

5.استفاده از حرکات ابداعی متنوع سبب توسعه شناخت کودک نسبت به حرکات بدنی می شود.

6.برای کودکان کلاسهای اول و دوم فعالیتهایی چون دویدن، پریدن، لی لی و جست و خیز را برای فعالیت عضلات بزرگ تدارک ببیند.

7.سعی کنید با استفاده از حرکات متنوع و حرکات موزون کودک را با تفاوتهای پائین و بالا و آرام و سریع، ملایم و شدید و سبک و سنگین آشنا کنید.

8.پیش از انجام دادن بازی وضعیتهای حرکتی و تاکتیکهای ساده بازی چون گول زدن و چرخیدن را به طور ساده تشریح کنید. فعالیتهای این دوره را بر اساس علاقه،  لذت و نشاط کودکان برنامه ریزی کنید.

آسیب های ورزشی کودکان

مهم ترین مسئله ای که کودکان با آن روبه رو هستند تأثیر ورزش با شدت نا متناسب بر صفحه  رشد آنهاست . چنان که بسته به سرعت و دوره نمو، صفحه رشد سه تا 5 برابر ضعیف تر از بافتهای مجاور است. طی این دوران با افزایش سن میزان تمام آسیبهای ورزشی افزایش می یابد و به نظر می رسد که کاهش سن تخصصی شدن در ورزش با افزایش میزان آسیب کودکان به خصوص آسیب استفاده مفرط ارتباط دارد، همچنین میزان و شدت تمرین بر خطر آسیب درکودکان می افزاید. انجمن پزشکان اطفال امریکا پیشنهادهای زیر را برای جلوگیری از آسیب در کودکان توصیه کرده است:

1.   بدن سازی و آماده سازی عناصر بدن

2.   اجتناب از تمرین بیش از حد

3.   محیط مناسب برای رقابت

4.   بهبود کامل آسیب قبلی

5.   نظارت مناسب و دقیق طی تمرین

6.   تغییر قوانین درشرایطی که تکنیک ها یا تاکتیک ها بر خطر آسیب دیدگی می افزایند.

7.   آموزش بیو مکانیک صحیح حرکات در ورزش مورد نظر

8.   استفاده از ابزار و وسایل مناسب

9.   ارزیابی جسمانی کامل قبل از شرکت در فعالیت

10. همسان سازی مناسب رقابت کنندگان

11. به یاد داشته باشید انجام فعالیت های هوازی تداومی برای کودکان آسیب رسان می باشد پس سعی کنید آن را به تناوب های کوچکتر با فواصل استراحتی کوتاه بین آن تقسیم کنید و تمرین را به فعالیت هوازی غیر تدوامی تبدیل نمائید.

کلاس اسکیت کار با کودکان

مهمترین اصل در آموزش تکنیک به کودکان ترکیب آن با بازی و سرگرمی است. آماده کردن کودکان برای یادگیری مهارت های بنیادین، آمادگی جسمانی و پرورش ذهن کودکان و جلوگیری از آسیب دیدگی آنها نقش بسیار کلیدی برای رسیدن این کودکان به اوج عملکرد ورزشی در بازه زمانی متناسب با خود می باشد.

 

فیلم آموزش از کارگاه آموزش اسکیت برای کودکان



 

بازی های خلاقانه در کلاس اسکیت کودکان


 

استفاده از موانع برای آموزش اسکیت به کودکان


 

آموزش زمین خوردن به کودکان در اسکیت سواری


 

استفاده از الگوهای شکلی مثل ساعت برای آموزش اسکیت سواری به کودکان

فان اسکیت[8]

در پایان کلاس کودکان و نوجوانان و یا بعد از یک روز تمرینی سخت برای رده های سنی بالاتر جوانان و بزرگسالان بخشی از زمان تمرین را به اسکیت سواری توام با فعالیت های شاد، بازی و ... اختصاص دهید. این موضوع به ایجاد تنوع، سرگرمی به منظور رفع خستگی از تمرینات و همچنین افزایش روحیه و انگیزه برای حضور در جلسات بعد کمک شایانی خواهد نمود. توجه داشته باشید به منظور جلوگیری از آسیب و پیشگیری از خطرات ممکن ضمن ملزم کردن اسکیت سواران برای استفاده از تجهیزات آنها را با توجه به سطوح مهارتی و بر اساس فرم بدن از لحاظ جثه و ... گروه های بازی همسانی را ایجاد نمائید و از شرایط و خطرات محیطی که می خواهید بازی را در آن برگزار نمائید اطمینان حاصل کنید.

 

مثال های کاربردی از انجام انواع بازی های خلاقانه و کلاسیک در کنار هم که می تواند در شکل گیری عملکردی خوب نقشی بسزا دارد:

 

1.برگزاری مسابقه نشستن بر روی صندلی با پایان زمان پخش موسیقی

2.برگزاری مسابقه امدادی

3.اجرای حرکات پرشی،اسلالوم (مارپیچ)، سویزل (باز و بسته)، گام برداشتن و راه رفتن از یک اسکیت به اسکیت دیگر در بین موانع و یا از روی موانع با الگو های زیبا

4.ترکیب اسکیت سواری با ورزش های توپی مثل بسکتبال، هندبال، فوتبال، هاکی و ...

5.مسابقه جمع آوری موانع و انتقال آن به محلی دیگر

6.بازی زمین خوردن بر روی پد و استفاده از لوازم ایمنی با غلت خوردن روی زمین

7.ایجاد حس همیاری و همدلی از طریق کمک به آموزش توسط  گروه های سنی بالاتر به گروه های سنی پایین تر

8.ایجاد تصویر ذهنی از طریق اجرای حالات مختلف اسکیت سواری، همچون استایل سرعت و استقامت، لانچ ها و ...

 

پیش از آموزش نوجوانان به نکات زیر توجه داشته باشید:

1.ورزشکاران باید در انوع مختلفی از تمرینات رشته خاص ورزشی خود و همچنین سایر ورزشها شرکت نمایند که به آنها کمک می کند تا زیر بناء ورزشی خود را بهتر و مستحکم تر پایه ریزی کنند.

2.در این مرحله حجم و شدت تمرینات باید به تدریج افزایش یابد.

3.تمرینات باید طوری طراحی شوند که ورزشکاران را با تدابیر و تاکتیک های پایه و اساسی آشنا کنند همچنین باعث توسعه و تقویت فرآیند پیشرفت و تکامل مهارتها شوند.

4.در تمرینات توسعه و بهبود انعطاف پذیری، هماهنگی و تعادل باید مورد تأیید قرار گیرد.

5.در طی جلسات تمرین و مسابقات باید فرصت هایی را فراهم کنیم تا نوجوانان بتوانند عرض اندام کنند.

6.از قرار دادن آنان در موقعیت هایی که امکان تحقیر وجود دارد بپرهیزید.

7.تمرینات باید طوری طراحی شوند که قدرت عمومی آنان افزایش یابد. پایه ریزی و ایجاد زیر بنا برای افزایش نیرو و قدرت در آینده در این مرحله از رشد و پیشرفت ورزشکاران شروع می شود. (تمرینات با استفاده از وزن بدن، تکرار زیاد تمرینات با وزنه که با مقاومت پایین انجام شود)

8.در این مرحله تمرینات افزایش ظرفیت هوازی طراحی می گردد تا در مرحله تخصصی شدن احتیاجات و تقاضاهای تمرین و مسابقه را پاسخ گو بوده و تحمل کنند.

9.نوجوانان در این مرحله با تمرینات بی هوازی و سبک روزمره آشنا شوند لیکن نباید این تمرینات فشار بیش از حدی را بر سیستم انرژی اسید لاکتیک بی هوازی آنها تحمیل کند.

10.از شرکت دادن این گروه سنی در مسابقات و رقابت هایی که فشار زیادی را به ساختمان بدن آنان وارد می کند اجتناب کنید.

11.سعی شود در برنامه تمرینات تمرکز حواس و کنترل توجه ورزشکاران را تقویت کنید.

12.ورزشکاران را در موقعیت های رقابتی شاد و مفرح قرار دهید.

پوستر مشخصه های ترکیب بدن، سوماتوتایپ، آنتروپومتریک اسکیت سواران سرعت اینلاین

 

پیش از آموزش جوانان به نکات زیر توجه داشته باشید:

رشد و پیشرفت ورزشکاران را در طی این مرحله به دقت کنترل کنید در این مرحله ورزشکاران تدابیری را برای پاسخگویی به نیازها و تقاضای های جسمانی و روانی افزایش تمرین و مسابقه طراحی کرده و یا توسعه خواهند داد. لیکن آنها هنوز نسبت به مشکلات و مسائل جسمانی و روانی ناشی از پر تمرینی حساس یا ضعیف و آسیب پذیر هستند.

1.تمرینات باید طوری طراحی شوند که توانایی های حرکتی عمده و اصلی ورزشی مانند قدرت، ظرفیت بی‌هوازی، هماهنگی های ویژه و انعطاف پذیری پویا را اصلاح کرده و توسعه دهند.

2.شدت تمرین باید سریع تر از حجم آن افزایش یابد با این وجود هنوز هم این افزایش باید به تدریج و نسبتاً آرام صورت گیرد. ورزشکاران باید آمادگی لازم برای انجام فعالیت یا مهارت ویژه با نظم و هماهنگی و سرعت صحیح و مناسب داشته باشند. تمرینات باید کاملاً مشابه اعمال و فعالیتهایی باشد که در طی مسابقه اتفاق می افتد. خستگی، پیامد طبیعی تمرینات شدید است. ولی ضرورت دارد که از رسیدن ورزشکاران به وضعیت فرسودگی و ناتوانی جلوگیری کرد.

3.ورزشکاران را در فرصت های ممکن و پیش آمده در تصمیم گیری ها شرکت دهید.

4.تمرینات چند جانبه و کامل، در این سن و مرحله بویژه در مرحله آمادگی عمومی در هر فصل تمرین، باید مورد تأکید باشند. با وجود این بیشترین اهمیت به ویژه طی دو مرحله ی آمادگی اختصاصی و مسابقات باید بر تخصصی شدن و به کارگیری روش های تمرینی و تکنیک هایی باشد که باعث افزایش بازده و بهبود کارایی در رشته ی ورزشی منتخب می شوند.

5.ورزشکاران را تشویق کنید تا با برخی از جنبه های نظری و علمی تمرینات آشنا شوند.

6.افزایش و توسعه ی قدرت، باید در پاسخ به نیازهای اختصاصی ورزش شروع شود. پرورش و تقویت عضلاتی که در هنگام اجرای مهارت های تکنیکی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند(عضلات اصلی) باید در این مرحله تأکید شود. ورزشکارانی که با وزنه کار می کنند، می توانند در این مرحله تمریناتی را شروع کنند که مستلزم تعداد تکرار های کمتر با وزنه های سنگین تر هستند. با وجود این، تمرینات قدرتی بیشینه که طی آنها حداکثر 4 تکرار در تمرین قابل اجرا است، به ویژه برای ورزشکارانی که هنوز در حال گذراندن مرحله ی رشد خود هستند، توصیه نمی شود.

7.در این مرحله، افزایش ظرفیت هوازی برای همه ی ورزشکاران توصیه می شود.

8.به تدریج، حجم و شدت تمرینات بی هوازی را افزایش دهید. در این مرحله ورزشکاران قادر خواهند بود تجمع و انباشتگی اسید لاکتیک را بهتر تحمل کنند.

9.تکنیک های ورزشی ورزشکاران خود را اصلاح و تکمیل کنید. تمرینات ویژه ای را انتخاب کنید که در طی اجرای این تمرینات، مهارتها از نظر بیو مکانیکی صحیح و پر بازده و از نظر فیزیولوژیکی، مؤثر و کارآمد باشند. مهارتهای تکنیکی دشوار و پیچیده باید به طور مداوم در طی جلسات تمرین، اجرا شود و در برنامه ی تمرینات تاکتیکی ویژه جای گرفته و در مسابقات نیز به کار روند.

10.تاکتیک های فردی وگروهی را توسعه دهید. همچنین در این مرحله، ورزشکاران باید خصوصیات خلاقیت و نوآوری، خویشتن داری، شور و هیجان، برتری طلبی، رعایت اصول اخلاقی و بازی جوانمردانه را در شرایط مسابقه و رقابت از خود نشان دهند.

11. به تدریج تعداد مسابقات و رقابت ها را افزایش دهید به گونه ای که در پایان این مرحله ورزشکاران بتوانند به طور مکرر و پی در پی، همانند یک ورزشکار بزرگسال، رقابت کرده و مسابقه دهند. همچنین در این مرحله، اهمیت دارد که اهداف و مقاصدی را برای مسابقات تعیین کنید که بر توسعه ی مهارتهای اختصاصی، تاکتیک های فردی و گروهی و توانایی های حرکتی متمرکز باشند. اگر چه در این مرحله کسب نتیجه و برنده شدن، بیش از گذشته اهمیت دارد، اما با وجود این، نباید بیش از حد بر آن تأکید کرد.

12.ورزشکاران باید در این مرحله، تمرینات ذهنی و فکری را نیز همپا با سایر تمرینات انجام دهند. همچنین باید فعالیتها و تمریناتی برای آنها طراحی و اجرا گردد که باعث رشد و تقویت تمرکز حواس، کنترل توجه، تفکر مثبت (خوش بینی)، خود تنظیمی، قدرت تجسم (پیش بینی) و افزایش انگیزه ی آنان شده و بدین شکل، عملکرد ورزشکاران را به ویژه در رشته ی ورزشی تخصصی، بهبود بخشند.

13. در اواخر این مرحله ورزشکاران نباید در تکنیک های اصلی و عمده مشکل خاصی داشته باشند. بنابراین مربی می تواند به تدریج در این مرحله از قالب معلم و آموزش دهنده، بیرون آمده و نقش اصلی خود را به عنوان یک مربی بر عهده بگیرد.

 

خود آگاهی ورزشی

هر ورزشکاری باید نسبت به استعدادهای درونی خود آگاهی و شناخت پیدا کند تا هرچه سریعتر و راحتر به آنچه که در ذهن خود می پرواند دست پیدا کند. چرا که شناختن مسیر و تعیین جایگاه خود در آن دستیابی به اهداف را با کمترین انرژی را رقم خواهد زد.

ورزشکار موفق ورزشکاری است که دائم در حال تجزیه و تحلیل رفتار و عملکرد خود به منظور کنترل ذهن و جسم است و این مهم در کودکان می بایست توسط مربی وی به خوبی مدنظر واقع شود.

میتوانید از swot  برای سنجش نقاط قوت و ضعف خود و همچنین فرصت ها و تهدید های پیش رو آگاه شده و مسیر و استراتژی مناسب در توسعه حرکتی، ورزشی و قهرمانی را طی نمائید.

جدولی تهیه و نقاط مثبت و منفی خود را در آن بیاورید و نشان دهید بر اثر مرور زمان چه تغییرات مثبت یا منفی در آن اتفاق افتاده و بر اساس آن نسبت به افزایش سطح مهارتی خود تصمیم بگیرید.

سعی کنید هر روز امتیازات بهتری را کسب و عوامل تضعیف کننده را بیشتر مرتفع نمائید و با تجزیه و تحلیل کامل خود و همچنین دیگران از روندی که در آن جریان دارید آگاهی کافی را به دست آورید.

 

  10

9

8

7

6

5

4

3

2

1

مهارت مورد نظر

 

 

 

 

 

 

 

 

*

*

پرش ها

 

 

 

 

 

*

*

*

*

*

اسپین ها

 

 

 

 

 

 

 

 

*

*

حرکات پایه

 

 

 

 

 

 

*

*

*

*

اعتماد به نفس

 

 

*

*

*

*

*

*

*

*

حفظ انرژی

 

 

 

 

 

 

 

*

*

*

تمرین ذهنی

 

 

 

 

 

*

*

*

*

*

انگیزش

 

 

 

 

 

*

*

*

*

*

کنترل روانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موارد دیگر


 

فرآیند و مراحل آموزش به اسکیت سواران:

در مقوله آموزش نکاتی کلیدی وجود دارد که باید بدان توجه ویژه ای نمود که در ذیل به آن ها اشاره میگردد.

مهارت ها در اسکیت به صورت یک دسته از حرکات مجرد هستند که از نظر محیطی به طور پیوسته انجام میپذیرند که در اصطلاح به آنها حرکات زنجیره ای و پیچیده گفته می شود.

از این رو باید مراحلی برای آموزش در نظر گرفت که بتوان مهارت را به طور کامل آموزش داد این مراحل به ترتیب ذیل می باشند:

1) نمایش اولیه مهارت ( به صورت کامل )

2) توضیحات شفاهی (چرا این مهارت را آموزش می دهیم و به چه نحوی باید آن را تمرین کنیم و بیان حرکات و توضیحات بیومکانیک و آناتومی نقاط درگیر در اجرای حرکات مثل مچ پا و لبه ها، زانوها، لگن، بالاتنه، دستها، شانه و ...)

3) تکرار نمایش ( به صورت جزء به جزء و شرحی دوباره بر بیان نقاط موثر و مرجع مثل بینی، زانو و چرخ های اسکیت و همراستایی آنها در برخی از حرکات )

4) مرحله تمرین کردن ورزشکار

  • به صورت ایستا و ثابت
  • به صورت پویا و در حال حرکت

۵) مرحله گرفتن اشکال از سوی مربیان و رفع آن

۶) مرحله رفع و کامل کردن مهارت (که بسته به نوع مهارت میتواند زمان زیادی را سپری کند)
نکته دیگری که باید به آن توجه شود ، این است که تمرین مهارت های اسکیت باید تا حد امکان برای ورزشکاران نونهال، به جز تبدیل شود و این حرکات باید در دو حالت ایستا ( بدون حرکت ) و پویا ( در حال حرکت ) انجام پذیرد.

 

سطوح آموزش اسکیت سواری باید در برگیرنده تمریناتی جامع، کامل با توجه به سن و جنسیت اسکیت سواران باشد و این موضوع می تواند از چارچوب های مشخص و تعریف شده ای پیروی کنند ولی این اسلوب لزوماً امری مطلق نبوده و حالتی طیف گونه دارد. پس در انتخاب مربی که این اصول را رعایت می کند دقت کافی را به عمل آورید.

و به امید روزی که بتوان ورزشی علمی را فارغ از بوروکراسی زاید ساختارهای بدون کارکرد و کاربرد واقعی پیاده سازی نمود.

آیین نامه مدارس اسکیت

بخشنامه استعدادیابی از طریق سازوکار برگزاری جشنواره اسکیت

 

اسکیت سواری ایمن

فرهنگ استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی را به منظور "ایمن سازی" از کودکی به فرزندان خود بیاموزیم.

استفاده از کلاه ایمنی، پد آرنج، محافظ مچ دست، محافظ زانو و ...


 

 

لینک های مرتبط:

پنج نکته آموزش اسکیت به بچه ها

از چه سنی اسکیت بازی را شروع کنیم

انیمیشن های آموزش پایه اسکیت اینلاین

فیلم های آموزش اینلاین اسکیت برای کودکان

چگونه به کودکان اسکیت کردن را آموزش دهیم

آیا اسکیت سواری سرگرمی و تفریحی کودکانه است؟

بازی های بدون اسکیتی که می تواند مهارت تعادل برای بچه ها را بهبود بخشد

 

تهیه و تنظیم و ترجمه:

مصطفی علیمحمدی

توسعه دهنده اینلاین اسکیت

Mostafa Ali Mohammadi

Inline skating Developer

منبع:

© Link

© Link

© Link

© Link



[1] Physical strength and stamina

[2] Activity level in other areas

[3] Ability to balance in other simple activities

[4] Coordination in other activities

[5] Maturity or attention span

[6] motor skills

[7] school-age children

[8] Fun skate